Hagkompis-problem

Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.

Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.

I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.

Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.

Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:

1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.

Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?

Har du unghästen på ett annat ställe? Eller är han inte ett alternativ?
Jag hade INTE haft min häst ihop med en som är farlig för människor hur snäll den än är med andra hästar
 
Har du unghästen på ett annat ställe? Eller är han inte ett alternativ?
Jag hade INTE haft min häst ihop med en som är farlig för människor hur snäll den än är med andra hästar
Unghästen är på samma ställe, men han går på lösdriften för pojkar. Han är därför inget alternativ som det är just nu. Det är ju om jag skulle flyttat dem, men efter 8 år i samma stall (där både jag och hästar trivs hur bra som helst annars) så är det inte ett helt lätt beslut.
 
Du har i så fall ett oerhört intressant sätt att framföra din idé, som tyvärr verkar missförstås av de flesta. Angående dina två sätt att ha sin hästs bästa i åtanke så tycker då inte jag att du visat något intresse för det. Jag har enbart sett en person som "gormar" om att hästen ska släppas ihop med den andra till varje pris. Det är absolut inte i hästens intresse att TS inte kan umgås med den eller blir svårt skadad eftersom den då kommer bli utsatt för eftersatt omsorg.
Nu har jag vistats på buke tillräckligt länge för att ha sett era inlägg genom åren och jag tar inte åt mig ett jota av erat sätt att kritisera och ifrågasätta mina åsikter. ;) Jag svarade på ts inlägg och blev ifrågasatt av de som vanligtvis brukar göra just det här på buke, och svarade på kritiken. Och jag står för min åsikt. Även om mitt alias är nytt är jag lika mkt veteran här som ni 3. Mig veterligen är det ni och inte jag som jagar upp er över det faktum att jag har en annan åsikt än ni i ts fråga. Varför svarar ni inte bara på ts tråd och låter bli att läsa andras åsikter om det upprör så mkt att inte alla tycker precis som ni?
 
Nu har jag vistats på buke tillräckligt länge för att ha sett era inlägg genom åren och jag tar inte åt mig ett jota av erat sätt att kritisera och ifrågasätta mina åsikter. ;) Jag svarade på ts inlägg och blev ifrågasatt av de som vanligtvis brukar göra just det här på buke, och svarade på kritiken. Och jag står för min åsikt. Även om mitt alias är nytt är jag lika mkt veteran här som ni 3. Mig veterligen är det ni och inte jag som jagar upp er över det faktum att jag har en annan åsikt än ni i ts fråga. Varför svarar ni inte bara på ts tråd och låter bli att läsa andras åsikter om det upprör så mkt att inte alla tycker precis som ni?
Fast jag kommer att protestera högljutt varje gång jag ser att någon postar inlägg som glorifierar onödigt risktagande gärna i kombination med att trycka ner TS för okunnighet. Det beteendet riskerar att skapa riktigt farliga situationer inte bara för TS utan för många många andra som läser inläggen. Det handlar inte om att ha annan åsikt utan att jag anser att din åsikt och sättet den framförs på är direkt farlig för de inblandade. Tänk om TS inte varit en vuxen människan utan en osäker tonåring som är livrädd att verka vek :nailbiting:
 
Fast jag kommer att protestera högljutt varje gång jag ser att någon postar inlägg som glorifierar onödigt risktagande gärna i kombination med att trycka ner TS för okunnighet. Det beteendet riskerar att skapa riktigt farliga situationer inte bara för TS utan för många många andra som läser inläggen. Det handlar inte om att ha annan åsikt utan att jag anser att din åsikt och sättet den framförs på är direkt farlig för de inblandade. Tänk om TS inte varit en vuxen människan utan en osäker tonåring som är livrädd att verka vek :nailbiting:
Men jag har inte uppmuntrat ts att hantera en farlig häst. Jag har förespråkat 2 av 3 alternativ och sagt att hon enligt min åsikt bör överväga nån av dem - men ts måste själv avgöra vilken hon anser lämpligast i hennes fall. Jag har hört hästar beskrivas som farliga så många gånger men enligt Mia_R inte träffat på en enda. Mao måste jag få säga att det i vissa fall av farliga situationer inte alltid är hästen som är farlig, utan människan som hanterar den. Och med den insikten tar jag som vanligt inlägg med inställningen att det kan finnas 2 sidor av myntet. Hursomhelst, farlig häst eller ej, så är min åsikt densamma. Att ställa hästen ensam är inte ett bra alternativ. Det är bättre att hitta en annan stallplats tycker jag, där hästen har sällskap och ts kan hantera hästarna som delar hagen med hennes.
 
Unghästen är på samma ställe, men han går på lösdriften för pojkar. Han är därför inget alternativ som det är just nu. Det är ju om jag skulle flyttat dem, men efter 8 år i samma stall (där både jag och hästar trivs hur bra som helst annars) så är det inte ett helt lätt beslut.

Jag fattar ;) klokt att unghästen går med andra småkillar.

Då tycker jagt att du ska ställa din i egen hage om hon inte vantrivs något förfärligt så. Min gammelhäst skiter i om han har kompis eller inte.
 
Men jag har inte uppmuntrat ts att hantera en farlig häst. Jag har förespråkat 2 av 3 alternativ och sagt att hon enligt min åsikt bör överväga nån av dem - men ts måste själv avgöra vilken hon anser lämpligast i hennes fall.
Jasså
Det handlar inte alltid om uppfostran. Min väluppfostrade häst har också gjort farliga saker. När människan brister blir hästar farliga. En del hästar är lätta att hantera, andra är svårare. Man måste lära sig att hantera olika sorters hästar om man ska stå inackorderad. Om stallägaren kan hantera hästen kan ts troligen det också, med rätt verktyg.

Jag låter tex inte in människor som saknar hästerfarenhet i min hage, med våra väluppfostrade hästar, utan erfaret sällskap. Men jag kan lätt låta min 9 åring gå in för själv och hämta ponnyn utan uppsikt. Hon är 9 år men har tillräckligt stor erfarenhet att läsa av och hantera hästarna i vår grupp. Men en vuxen persom som inte kan det kan råka illa ut.

Det handlar i många fall om brist på kunskap hos människan som hanterar hästen. Det har jag sett allt flr många ggr, vuxna människor som med hjärtat i halsgropen håller i långerpisk när de ska hämta sin häst i hagen, medan andra bara går in och löser situationen. Ingen av oss vet hur det ligger till med hästen i detta fall, men om stallägaren kan hantera den - lär av henne! Vem vet, man kanske kan lära sig nåt nytt. ;)
Här insinuerar du kraftigt att TS är okunnig och att det är TS fel att hästen är farlig mot henne.
Fara för sin hälsa är ngt man får räkna med i hästvärlden. Min häst har trängt sig ut genom grinden vid hämtning av annan häst. Därför att man inte hade erfarenhet att förutse situationen och hantera den. Pga okunskap. Med knstruktion om hur man läser av hästen var problemet ur världen. Bara ett av många exempel på farliga situationer som existerar i hästsammanhang. Det finns otaliga okunniga hästägare, jag som stallägare tar erbjuder en plats på mina förutsättningar. Och den erbjuds endast till någon som har kunskap och erfarenhet att hantera dessa förutsättningar. Det jag säger är dock att det inte bör gå ut över hästen. Jag tycker inte att hästen ska bli själv. Flytta då hädten till ett stall med mer lätthanterade hagkompisar.

@mackan Hantera andras hästar, i fråga att man måste kunna hantera mötet med den i hagen. Kalla det vad du vill. Jag har också varit med om en häst som attackerade i hagen, den attackerade hästar som leddes in från hagen - eller eg attackerade han hästar som avvek ur hans kontroll. Det var inte en elak häst, han blev stressad av situationen. Det gick att lösa det också, och han slutade ganska tvärt med det hela när de som hade häst i hagen lärde sig att läsa av hästen och styra upp situationen. Ganska snart slutade han att ens försöka och vem som helst kunde ta in hagkompisarna. Han var en trevlig häst både före och efter detta.
Här lägger du väldigt stort ansvar på TS att lösa situationen med en annan persons farliga häst samt insinuerar återigen att TS är okunnig
Så kan det vara, det kanske är så att få kan hantera den aktuella hästen förutom övriga i just detta stallet. Varför då stå kvar? Hitta en annan stallplats. :)

@Mia_R Jag påstår inte att det inte finns farliga hästar. Men varken du eller jag vet om så är fallet här. Eller bedömer du det också genom några inlägg, precis som du kunde bedöma vad jag har för erfarenheter? ;) Det jag svarat till ts är att jag förespråkar alternativet att lära sig hantera den här hästen, eller alternativet att flytta till ett annat stall, före alternativet att ställa hästen ensam. Sen får ts själv bedöma om risken att hantera denna hästen är för stor. Det kan varken du eller jag göra som inte har träffat den i verkligheten, eller känner ts. :)
Här försöker du bagatelliserar faran med hästen ifråga eller insinuerar återigen att TS är okunnig eftersom du glatt skriver vidare om att vi inte vet om hästen är farlig. Det TS beskriver är mycket farligt.
Det är nog få som tycker att det ska vara farligt. Men den som tror att det inte är det är naiv enligt min mening. :) Det är farligt att hantera stora djur, att köra bil, att göra många saker. Men med rätt kunskap kan vi minska riskerna. Även den mest fromma häst kan bli rädd. Och även en häst i kedja kan skada. Vi skyddar oss bäst genom att förstå hästen, och läsa av den. Då kan vi lättare förebygga situationer som kan bli farliga.
Här glorifierar du faran med att hålla på med hästar
Men en häst som är farlig för en person kanske inte är det för andra. Och det är ff upp till stallägaren att avgöra vem hon vill ha i sitt stall. Du vet inte om hästen är farlig eller om ts bara inte vet hur man hanterar hästen. Men oavsett det är det ff stallägarens beslut, inte ditt.
Återigen jobbar du på att förkalra TS som okunnig
Ledsen att säga det men då jag går igenom dina inlägg så hittar jag bara en massa saker som handlar om att trycka ner TS kunskap och att förringa farligheten i en häst som beter sig som TS beskriver.
Dina två alternativ verkar vara riskera livet eller flytta. Inget av dem känns som något som TS ser som en förstahandslösning. Det måste väl vara bättre för alla inblandade att lösa situationen på ett sätt som inte är farligt för TS och inte innebär att hon måste byta stall pga att det råkar vara en livsfarlig häst installad i det stall hon står nu?
 
Jasså

Här insinuerar du kraftigt att TS är okunnig och att det är TS fel att hästen är farlig mot henne.

Här lägger du väldigt stort ansvar på TS att lösa situationen med en annan persons farliga häst samt insinuerar återigen att TS är okunnig

Här försöker du bagatelliserar faran med hästen ifråga eller insinuerar återigen att TS är okunnig eftersom du glatt skriver vidare om att vi inte vet om hästen är farlig. Det TS beskriver är mycket farligt.

Här glorifierar du faran med att hålla på med hästar

Återigen jobbar du på att förkalra TS som okunnig
Ledsen att säga det men då jag går igenom dina inlägg så hittar jag bara en massa saker som handlar om att trycka ner TS kunskap och att förringa farligheten i en häst som beter sig som TS beskriver.
Dina två alternativ verkar vara riskera livet eller flytta. Inget av dem känns som något som TS ser som en förstahandslösning. Det måste väl vara bättre för alla inblandade att lösa situationen på ett sätt som inte är farligt för TS och inte innebär att hon måste byta stall pga att det råkar vara en livsfarlig häst installad i det stall hon står nu?
Jag insinuerar inte att ts är okunnig. Jag öppnar för möjligheten att ts version är hennes version - den kan möjligen låta annorlunda från någon annans synvinkel. Jag jämflr inte ts per se med människor utan hästerfarenhet, jag påvisar skillnaden i att en häst är alltid farlig, men risken varierar beroende på vem som hanterar den. Med detta vill jag menaatt om ts inte kan hantera den här hästen då finns möjligheten att hon kan lära sig att hantera den om hon pratar med andra som kan göra det - det är så man lär sig. Om hästen är lika farlig för alla så kanske hon bedömer att detta är inget som hon kan hantera på det sättet, utan det bästa är nog då att flytta till ett annat stall. Jag tar inte på mig att bedöma ts kompetens eller hästens psyke, jag är bara öppen för att det kan finnas nyanser på båda sidor.
 
Jag insinuerar inte att ts är okunnig. Jag öppnar för möjligheten att ts version är hennes version - den kan möjligen låta annorlunda från någon annans synvinkel. Jag jämflr inte ts per se med människor utan hästerfarenhet, jag påvisar skillnaden i att en häst är alltid farlig, men risken varierar beroende på vem som hanterar den. Med detta vill jag menaatt om ts inte kan hantera den här hästen då finns möjligheten att hon kan lära sig att hantera den om hon pratar med andra som kan göra det - det är så man lär sig. Om hästen är lika farlig för alla så kanske hon bedömer att detta är inget som hon kan hantera på det sättet, utan det bästa är nog då att flytta till ett annat stall. Jag tar inte på mig att bedöma ts kompetens eller hästens psyke, jag är bara öppen för att det kan finnas nyanser på båda sidor.
Som svar på sista delen, missade den. Ja, givetvis har ts den möjligheten att ställa hästen ensam. Men nu frågade hon vad vi tyckte och jag tycker att det är en dålig ide. Om hagkompisen inte går att hantera på ett säkert sätt tycker jag att hon flyttar sin häst till ett stall med både säkerhet och hagkompisar. Det tycker jag. :) Utan att lägga nån vikt i om hästen är farlig eller om ts är kung på hästhantering. Jag hade inte låtit det stå ivägen för att hästen ska få ha hagkompisar.
 
Jag insinuerar inte att ts är okunnig. Jag öppnar för möjligheten att ts version är hennes version - den kan möjligen låta annorlunda från någon annans synvinkel. Jag jämflr inte ts per se med människor utan hästerfarenhet, jag påvisar skillnaden i att en häst är alltid farlig, men risken varierar beroende på vem som hanterar den. Med detta vill jag menaatt om ts inte kan hantera den här hästen då finns möjligheten att hon kan lära sig att hantera den om hon pratar med andra som kan göra det - det är så man lär sig. Om hästen är lika farlig för alla så kanske hon bedömer att detta är inget som hon kan hantera på det sättet, utan det bästa är nog då att flytta till ett annat stall. Jag tar inte på mig att bedöma ts kompetens eller hästens psyke, jag är bara öppen för att det kan finnas nyanser på båda sidor.
Fast jag tycker ändå inte hästens beteende är okej!
Tycker inte sånna hästar har i allmäna hagar att göra,man ska inte behöva vara expert för att få hämta sin egen snälla häst i hagen.
 
Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.

Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.

I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.

Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.

Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:

1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.

Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?
Nej, jag anser inte att du år elak. Säkerheten kommer först. Det låter inte säkert med en häst som hotat och sparkar efter människor.
Hade jag varit i din sits hade jag haft hästen själv.
 
Jag insinuerar inte att ts är okunnig. Jag öppnar för möjligheten att ts version är hennes version - den kan möjligen låta annorlunda från någon annans synvinkel. Jag jämflr inte ts per se med människor utan hästerfarenhet, jag påvisar skillnaden i att en häst är alltid farlig, men risken varierar beroende på vem som hanterar den. Med detta vill jag menaatt om ts inte kan hantera den här hästen då finns möjligheten att hon kan lära sig att hantera den om hon pratar med andra som kan göra det - det är så man lär sig. Om hästen är lika farlig för alla så kanske hon bedömer att detta är inget som hon kan hantera på det sättet, utan det bästa är nog då att flytta till ett annat stall. Jag tar inte på mig att bedöma ts kompetens eller hästens psyke, jag är bara öppen för att det kan finnas nyanser på båda sidor.
Öh, TS version är TS version. Din är en helt annan.

Det finns ingen som helst anledning att TS öht ska hantera någon annans häst, TS kan ha sin häst i en separat hage och slippa "lära sig" av en ägare som inte heller kan hantera sin häst speciellt bra, en häst som ända sedan den varit föl svarat upp och blivit aggressiv när någon går den emot enligt vad som står att läsa i den här tråden. Vilken tråd du läser har jag ingen aning om.

Det finns hårda hästar som är välhanterade men som man ändå får se upp med, sen finns det hästar man aldrig ska vända ryggen till och varför utsätta sig för risker när det varken är ens egen häst eller man har betalt för det? Att kunna hämta sin egen häst i hagen utan att bli attackerad eller behöva uppfostra andras hästar borde vara självklart för alla, men tydligen inte.
 
Hade min gammelman i en hage (5 hästars) med en "dum" häst.
Den dagen då den "dumme" hästen vände och sparkade mig i bröstkorgen, så fick min gammelman byta då till egen hage (visserligen större sjukhage, men det brydde han sig inte i).
Var ren tur att det inte var en "fullträff", då hade jag inte levat idag...
Ägaren till den "dumme" hästen skojade bort det, och sa att han sparkade åt min häst. Min häst var inte ens i närheten...
Kollektivstall
 
Förstår att du inte vill ha din häst med den andra, det hade inte jag heller velat. Vill kunna koppla av i stall och hage och inte riskera livet på ev vänner och partner när de är med mig.

Min häst är riktigt elak och går själv, dock inte mot människor utan mot andra hästar. Skulle inte drömma om att tycka att någon borde släppa ihop sin häst med honom lite på chans sådär.
 
Jag insinuerar inte att ts är okunnig. Jag öppnar för möjligheten att ts version är hennes version - den kan möjligen låta annorlunda från någon annans synvinkel. Jag jämflr inte ts per se med människor utan hästerfarenhet, jag påvisar skillnaden i att en häst är alltid farlig, men risken varierar beroende på vem som hanterar den. Med detta vill jag menaatt om ts inte kan hantera den här hästen då finns möjligheten att hon kan lära sig att hantera den om hon pratar med andra som kan göra det - det är så man lär sig. Om hästen är lika farlig för alla så kanske hon bedömer att detta är inget som hon kan hantera på det sättet, utan det bästa är nog då att flytta till ett annat stall. Jag tar inte på mig att bedöma ts kompetens eller hästens psyke, jag är bara öppen för att det kan finnas nyanser på båda sidor.
Det är totalt likgiltigt här om någon annan upplever hästen på ett annat vis. Det är att riskera livet för TS att hantera just den hästen. Att hantera en häst som beter sig på det viset är inte säkert utan man riskerar bokstavligen sitt liv.
 
Jag tycker din fråga egentligen är en icke-fråga. Självklart ska du inte ha din häst där en hagkompis beter sig såhär. Din säkerhet går ALLTID först, alltid. En häst som anfaller på detta sätt kan ju antingen vara sjuk eller ha ett beteendefel. Hur som bör en veterinär bedöma detta, och om det inte blir bättre bör hästen definitivt avlivas.
 
Jag tycker din fråga egentligen är en icke-fråga. Självklart ska du inte ha din häst där en hagkompis beter sig såhär. Din säkerhet går ALLTID först, alltid. En häst som anfaller på detta sätt kan ju antingen vara sjuk eller ha ett beteendefel. Hur som bör en veterinär bedöma detta, och om det inte blir bättre bör hästen definitivt avlivas.
Hästen kan ha dålig erfarenhet av människor. Det behöver inte vara något fel på den.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp