Hål i hösilagebalar HJÄLP!

S

Sesselja

Upptäckte idag att det har varit en del småhål på de balar med hösilage som bl a min häst ska utfodras med till vintern. Stallägaren har satt tejp över hålen, nogrannt. När jag frågade henne om detta sa hon att hon hade åtgärdat det direkt efter hålen hade uppstått. Är det någon som vet hur lång tid som det är ok att det är hål? Är lite orolig eftersom min häst ska äta det. :crazy:
 
Stallägaren brukar vara ganska bestämd av sig och jag kan inte tänka mig att hon kommer vilja slänga 10 stycken balar om hon tycker att de är okej. Hästarna går på lösdrift, så alla får samma mat så jag kan inte köpa eget hö och ge bara min häst. Vad ska jag göra? Nu är jag riktigt orolig eftersom min häst ska äta det. :crazy:
 
Tja, eftersom det kommit in syre i balen är det risk för att det utvecklas bakterier inne i balen, i värsta fall botulism..

Det gick hål på ett par balar i vintras på stallet jag stog på. De tejpades ihop och gavs nån/några veckor efter det gått hål. Dock var det minusgrader då.. Men jag kommer ihåg att iaf en av de balarna inte var speciellt fräsch..

Jag skulle ringa t.ex. SLU och höra med någon kunnig där om hur ni ska göra. Sedan är det ju bara att ge stallägaren tel.nr. till personen du pratat med så kan hon ju knappast sätta emot längre..

I värsta fall kanske du kan få göra en avgränsning i hagen och ge din häst hö under den perioden som de andra ger av hål-hösilaget..
 
Botulism beror väl på att det kommit in bakterier från jord eller döda djur i balen. Botulismen utvecklas även om det är syrefritt dvs även i hela balar.

Mögel däremot bildas om det är hål i plasten. Min erfarenhet är att det ofta blir mögel även om man lagar hålet med tejp. Det verkar vara svårt att laga tillräckligt bra. Är balen hårt pressad så begränsas oftast skadan till delar av balen.

Mögelskador ser man rätt bra när man öppnar balen. Titta extra noga där hålet har varit.
 
Japp: Boutilism utvecklas under SYREFRIA förhållanden. Men som här påpekats, finns ändå en risk att höet blir dåligt.
 
Vi har då och då leveransskadat någon bal (när vi lastat av). Det tejpas direkt, hittills har vi inte haft någon som varit dålig. Men det förutsätter att det tejpas omgående och att man tar de skadade balarna först.

Jätteviktigt att använda riktig ensilagetejp, silvertejp eller liknande funkar inte.
 
Det är just silvertejp som har användts i detta fallet. Dessutom har det varit hål på de flesta balarna och det dröjer ett bra tag till innan de ska användas. Att ringa SLU var ett bra tips, det ska jag göra! Tack! :bow:
 
Det har varit hål på endel av vår balar i vintras, då det var runt -20 och då har hålen tejpats igen med baltelp medsamma. En utav balarna blev dålig, det snöade och kom in fukt innan vi hann tejpa
 
Jag ska nog inte skriva så sent på kvällen/natten.. :cool: Blandar ihop grejer, inte det är inte första gången heller.. :smirk: :crazy:
 
Jag har ett hål på en av mina balar. Och vi upptäckte det efter att det regnat. Vad tror ni? Kommer hela balen vara en mögelklump när man öppnar resten? Höet var knastertorrt när det pressades.
 
Frågan är hur länge det varit hål. Att det regnat spelar nog ingen roll.

Har ni använt tillsatsmedel i balen? Att försöka ensilera knastertorrt gräs är inte så lyckat egentligen.
 
Silvertejp är det tätaste du kan tejpa med. Vi brukar tejpe presseningar med detta, och aldrig någonsin att det har läkt in just där det är tejpat....då har det vissa stunder varit spöregn...så visst håller silvertejp.
 
Jag kan inte svära på att silvertejp inte fungerar men personligen så gillar jag att använda en produkt som är avsedd just för det ändamålet man skall använda den.

Det finns speciell ensilagetejp och det känns säkrast för mig. Vet man tex annars att inte limmet på tejpen förstör plasten? Och är tejpen gastät eller bara vattentät?
 
Jag argumenterar inte mot de otaliga användningsområden Gaffatejp visat sig överlägsen. Däremot har det visat sig skada ensilageplast och också fodret.

Sök på nätet så tror jag att du hittar avhandlingen (jag har den bara utskriven, inte sparad som länk)
 
Jag har varit i kontakt med en del forskare på SLU och alla säger att man INTE ska använda silvertejp, utan speciell tejp som är avsedd för ändamålet!
 
Thomas! Jag kollade på er hemsida och jag ville bara säga att er Freyja är något av det sötaste jag sett!
 
Jag kan bara säga att jag jobbat många år om helgerna i ridskolestallet och när det varit ett hål i en hösilage-bal (stora balar!) har vi fått slänga rubbet. Det är enligt mig den stora nackdelen med just hösilage, är ju så lätt hänt att det blir ett litet jäkla hål.

Många balar har man slängt genom åren...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp