Hål i hovarna

Shettisar

Trådstartare
Jag har 3 shettisar varav 2 nu går med uppverkade hovar då de fått hål i dom.Det äldre stoet har haft 3 hål som nu är på väg tillbaka.Ingen åtgärd.Nu vid sista verkningen har mitt yngsta sto fått 1 hål i båda högerhovarna.Detta resulterade i uppverkning. Orsak:Bakterie i jorden.Då mina går ute så gott som året runt/dygnet runt så vistas de ju i hagen hela tiden.Detta hade ingen betydelse då jag inte har möjlighet till att anlägga ny hage.Hovslagarn ansåg inte detta behövas heller men jag skulle smörja hovarna med tjära 1 gg / veckan.
Nu undrar jag om det finns någon mer som råkat ut för detta fenomen?
Åtgärd?
Varaktighet?
Enligt hovis så råkade naturbruks skolan ut för detta som finns i länet där bakterien även gick på fölens hovar.detta försvann med tiden dock.
Men det känns inte bra, ej heller ser ok ut med uppverkade hovar på hästarna.De kan dock gå obehindrat.
:cry: :( :confused:
 
Jag/vi har inte råkat ut för detta, men känner några som faktiskt gjort det. Här har det inte hjälpt med mindre än att det blivit ett skifte av hagar, vi fick också en valack till vårat stall med hålvägg. Hans hovar blev bättre när han stod hos oss, ytterlligare en valack med hålvägg men här handlade det faktiskt om hovslagarens verkning/skoning då besvären försvann vid bytet av hovslagare.
 
är hålen längs med kanten på hoven? då är det bärrandsröta tror jag. Har haft det på mina ponnyer. på den ena gick det så långt så hon fick hovböld... Vi kratsade rent jättenoga och sköljde med jodopaxlösning, använde även tjära nån gång. men vi tog också bomull, dränkte i jodopax och stoppade in i hålen för att ta död på bakterier och förhindra att nya kom in... här har vi det endast på vintern... har börjat komma lite nu, men om man är uppmärksam på nya hål, så de inte blir så stora så brukar det gå bra. Hovis klipper även bort ytterväggen ibland om hålen blir stora, så att det inte fastnar smuts lika lätt...
 
Har fått röta på en av våra shettisar. Han har haft det två gånger nu. Har inte gått att upptäcka i god tid eftersom han är skodd och det har krupit in gruskorn under skon som sedan letat sig upp i hoven. Första gången han fick så var hovslagaren tvungen att klippa upp hoven rätt mycket och lägga både plastfyllning och gips på. Han fick ta det lite lugnt ett tag men sen kunde vi både hoppa och galoppera. Nu har han hålvägg nr 2 och fått andra hoven lite uppklippt men inte alls lika mycket som förra gången.
Ska väl vara rätt så vanligt har jag fått höra men inte är det särskilt kul...
 
Jag fick också en liten hålvägg pga bakterie på mitt sto. Jag hade heller aldrig varit med om det tidigare. Hovslagaren rensade och det blev inget mer....det har nu vuxit ut igen.
Hörde senare att det finns något som hette strålrens eller hovrens eller något liknande i ridsportsbutikerna...som skulle vara bra.
Det kan kanske vara ett tips för dig att testa.

/Wera
 
Jag skulle tippa på att det är hovväggsinpackningar dina hästar fått. Mitt sto hade det och efter hovis hade verkat ur och vi hade tryckt upp bomullstussar med ren jodsprit (bakteriedödande)i hålen ett tag så stoppade det upp och kunde så småningom verkas bort. Jag kan bara säga att det blir allt vanligare och att det mest kommer på hösten med regn, rusk och lera. Det finns olika teorier om vad det beror på men ingen är befäst mej veterligt. Tex pratas det om för många hästar på för liten lerig mark kan vara orsaken och att bakterien kommer ur jorden. En del säger att om en mer mottaglig häst får det kan den smitta de övriga i en lerig hage genom marken, andra säger att det inte smittar alls, endel säger att det beror på växthuseffekt och försurning. En del att det är vanligast i vissa delar av landet. Man får vara noga med att hålla koll så man kan åtgärda och stoppa upp angreppen innan de gått för långt och gröpat hela hovväggen intill mjukdelarna. Angreppen börjar oftast med att bakterier tränger upp genom sprickor i bärranden/hovväggen, detta är en sammanfattning av de förklaringar jag har fått...
 
Hålen är mellan bärranden och lamellranden.
Hovis har verkat upp hålen så att det ska växa bort.
Men jag ska prova Jodopax också.
Tack ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 762
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp