Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick åt skogen hos veterinären igår.
Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.... Mer en att jag är väldigt ledsen och uppriven.

Frenja var inte ett dugg bättre, utan snarare sämre. Haltade som attans på böjt spår i höger varv. Enbart där det syns. Var sämre i ryggen/bakbenen tyckte veterinären. Dom används lixom inte, hon använder dom inte, de hänger bara med.

Det har nu gått 5 månader utan förbättring... :(
Anna, veterinären, ska bolla med Henrik på Husaby lite granna, men något är ju riktigt galet med hästen och hon gav Mej typ två alternativ.

Antingen får hon gå i hagen i 3-4 månader till och sen kollas, men detta trodde hon väl inte egentligen på eftersom efter 5 Månader är hon sämre och inte bättre, eller så tar jag bort henne.
Ungefär så har vi det. Det är ju helt j-vla otroligt att detta händer.... IGEN! :cry:

Jag känner bara.....:arghh::rage::banghead::yuck:
 
Och Linda, jag kan ta ansvar för mig själv också, du behöver inte be om ursäkt för att du höll mig vaken eller tidigare för Niyama historien. Just nu är det ett känslomässigt kaos ja, men det är faktiskt självvalt, jag kunde duckat

Du är ett fantastiskt stöd och just nu en trygghet och jag är enormt glad att jag har dig:heartheart:heartbump::bow:, men det är bara jag som kan ta beslut om mitt liv. Du kan stödja, peta på mig, på de ömma punkterna, ge mig saker att tänka på och finnas till men det är jag som behöver göra jobbet eller ta en paus eller backa ur.

Det samma gäller ju dig också ;)

Och ta hand om halsen och förkylningen:love::love:
 
Har precis bytt tränare, både kul och jobbigt på samma gång men det var nödvändigt då schemat som småbarnsförälder är späckat och behovet av att tidseffektivisera började göra sig påmint. Efter flera år med samma instruktör så känns det lite konstigt, men gud så lyxigt att kunna rida lektionerna på hemmaplan och den nya tränaren verkar ha ganska bra koll på läget så det ska nog bli bra till slut.

Summerade året i huvudet häromdagen (lite tidigt men det var nödvändigt) då jag har känt mig minst sagt frustrerad över att inte ha kommit så långt med min sexåring som jag skulle önska, det räckte med att titta på en ridfilm från förra året för att inse att vi faktiskt har tagit sjumilakliv. Filmen vill jag helst aldrig se igen, men den får väl plockas fram vid nästa motivationssvacka... :eek: :D
 
Världens längsta dygn, och världens tröttaste familj är om en halvtimme framme på gården med en väldigt trött Kraftur frá Miðkoti i släpet.
Vi var framme på Norrköpings flygplats vid 18-tiden och har varit både nervösa och frusna :p
Kraftur är en underbar individ, med en ridkänsla som bara är WOW och inte så fel att se på heller... Pappa är Klængur frá Skalakoti och morfar är Orri. Jag är kär. Dunderkär!
https://iahedberg.files.wordpress.com/2015/10/wpid-wp-1445009880331.jpg
https://iahedberg.files.wordpress.com/2015/10/wpid-wp-1445009971553.jpg
 
Det gick åt skogen hos veterinären igår.
Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.... Mer en att jag är väldigt ledsen och uppriven.

Frenja var inte ett dugg bättre, utan snarare sämre. Haltade som attans på böjt spår i höger varv. Enbart där det syns. Var sämre i ryggen/bakbenen tyckte veterinären. Dom används lixom inte, hon använder dom inte, de hänger bara med.

Det har nu gått 5 månader utan förbättring... :(
Anna, veterinären, ska bolla med Henrik på Husaby lite granna, men något är ju riktigt galet med hästen och hon gav Mej typ två alternativ.

Antingen får hon gå i hagen i 3-4 månader till och sen kollas, men detta trodde hon väl inte egentligen på eftersom efter 5 Månader är hon sämre och inte bättre, eller så tar jag bort henne.
Ungefär så har vi det. Det är ju helt j-vla otroligt att detta händer.... IGEN! :cry:

Jag känner bara.....:arghh::rage::banghead::yuck:
Nej men fy!! Så ledsen för din skull, skittrist verkligen. :(
Kram!
 
Inte lätt att ta en bra bild när pållen vill sitta i ens ficka hela tiden, hon stod så fint innan hon upptäckte mig:

photo.php
12088121_10153733518764612_6525114200652629027_n.jpg
 
Det gick åt skogen hos veterinären igår.
Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.... Mer en att jag är väldigt ledsen och uppriven.

Frenja var inte ett dugg bättre, utan snarare sämre. Haltade som attans på böjt spår i höger varv. Enbart där det syns. Var sämre i ryggen/bakbenen tyckte veterinären. Dom används lixom inte, hon använder dom inte, de hänger bara med.

Det har nu gått 5 månader utan förbättring... :(
Anna, veterinären, ska bolla med Henrik på Husaby lite granna, men något är ju riktigt galet med hästen och hon gav Mej typ två alternativ.

Antingen får hon gå i hagen i 3-4 månader till och sen kollas, men detta trodde hon väl inte egentligen på eftersom efter 5 Månader är hon sämre och inte bättre, eller så tar jag bort henne.
Ungefär så har vi det. Det är ju helt j-vla otroligt att detta händer.... IGEN! :cry:

Jag känner bara.....:arghh::rage::banghead::yuck:

Jag beklagar verkligen, styrkekramar till dig och hoppas att dom hittar något tredje alternativ. Vad säger tidigare ägaren?
 
Det gick åt skogen hos veterinären igår.
Jag vet inte vad jag ska säga egentligen.... Mer en att jag är väldigt ledsen och uppriven.

Frenja var inte ett dugg bättre, utan snarare sämre. Haltade som attans på böjt spår i höger varv. Enbart där det syns. Var sämre i ryggen/bakbenen tyckte veterinären. Dom används lixom inte, hon använder dom inte, de hänger bara med.

Det har nu gått 5 månader utan förbättring... :(
Anna, veterinären, ska bolla med Henrik på Husaby lite granna, men något är ju riktigt galet med hästen och hon gav Mej typ två alternativ.

Antingen får hon gå i hagen i 3-4 månader till och sen kollas, men detta trodde hon väl inte egentligen på eftersom efter 5 Månader är hon sämre och inte bättre, eller så tar jag bort henne.
Ungefär så har vi det. Det är ju helt j-vla otroligt att detta händer.... IGEN! :cry:

Jag känner bara.....:arghh::rage::banghead::yuck:

Trist!
Har för mig att problemen började ganska snart efter att du hade köpt henne? Känns ju lite tveksamt att det är ett problem som uppkommit hos dig och som inte funnits tidigare ..
 
12106971_10153618629127570_3880694897329570790_n.jpg


Den här lilla hästen gör mig lycklig varje dag. Nu har hon fått gå på vila ca 2-3 månader, lite beroende på hur jag återhämtar mig från kejsarsnittet. Jag längtar redan upp i sadeln igen. Hon är väldigt go av sig och lägger mulen på min mage varenda gång som jag är ute i stallet. Hon har förstått att det är någon mer där inne. Så nu får jag roa mig med att klappa, borsta och mysa istället.
 
Okej, här svänger det hastigt å lustigt.
Min veterinär har i alla fall bollat med flera av sina veterinär kollegor runt om i landet och nu ska vi göra så här: Hon har blivit sämre av att stå/bara gå i hagen så nu ska vi testa att rida/arbeta igång henne, med mycket fokus på ryggen & bakbenen. Mycket lång och lågt arbete, att hels tiden tänka på att aktivera bakbenen. Att hon trampar på, tar ut steget och verkligen trampar på. Det ska stretchas och töjas.

Arbetet ska ske ute, inte på böjt spår, i alla fall tills en början. Detta ska vi köra på med i 2 månader nu, sen ska hon kollas igen av Veterinären.

Detta är sista chansen, men de är alla överens att det kan vara värt det.
Hon är alltså totalt ohalt på rakt spår, på böjt spår i svänger varv, på böjprov men "halt" på böjt spår i höger varv. De är alla dock rörande överens att det finns INGET I höger fram, nada! De sitter i SI-led området.


Så....asså idag har jag varit ute å ridit på MIN häst. :love: Det var 5 månader sen sist, min egen häst asså. Den som jag skulle fundera på att kanske ta bort. Men nu har vi en ny plan, så tiden får utvisa nu! Men det kändes bra! Riktigt bra. Hon var sjukt pigg och flamsig, men trampade på ordentligt och helt rent, kände ingen som helst hälta eller något tokigt alls. Så, nu ser vi hur detta går.


 
Okej, här svänger det hastigt å lustigt.
Min veterinär har i alla fall bollat med flera av sina veterinär kollegor runt om i landet och nu ska vi göra så här: Hon har blivit sämre av att stå/bara gå i hagen så nu ska vi testa att rida/arbeta igång henne, med mycket fokus på ryggen & bakbenen. Mycket lång och lågt arbete, att hels tiden tänka på att aktivera bakbenen. Att hon trampar på, tar ut steget och verkligen trampar på. Det ska stretchas och töjas.

Arbetet ska ske ute, inte på böjt spår, i alla fall tills en början. Detta ska vi köra på med i 2 månader nu, sen ska hon kollas igen av Veterinären.

Detta är sista chansen, men de är alla överens att det kan vara värt det.
Hon är alltså totalt ohalt på rakt spår, på böjt spår i svänger varv, på böjprov men "halt" på böjt spår i höger varv. De är alla dock rörande överens att det finns INGET I höger fram, nada! De sitter i SI-led området.


Så....asså idag har jag varit ute å ridit på MIN häst. :love: Det var 5 månader sen sist, min egen häst asså. Den som jag skulle fundera på att kanske ta bort. Men nu har vi en ny plan, så tiden får utvisa nu! Men det kändes bra! Riktigt bra. Hon var sjukt pigg och flamsig, men trampade på ordentligt och helt rent, kände ingen som helst hälta eller något tokigt alls. Så, nu ser vi hur detta går.




Har ni röntgat fasett lederna på hästen? låter som en kandidat för artros där.
 
När jag red Frenja här om dagen åkte jag bakåt i sadeln upplevde jag. Fick rätta till mig flera gånger. Ligger den på Grima sitter jag rakt upp å ner i den. Men tyckte jag hamna långt bak i den.

Vad är "felet" då? För svängd? För vid? För smal?
Innan hon blev skadad upplevde jag inte detta, men nu när Hon är ommusklad kändes det som sagt som att jag åkte bakåt å hamnade nästan uppe på bakvalvet. Sadeln i sig ligger still.
 
När jag red Frenja här om dagen åkte jag bakåt i sadeln upplevde jag. Fick rätta till mig flera gånger. Ligger den på Grima sitter jag rakt upp å ner i den. Men tyckte jag hamna långt bak i den.

Vad är "felet" då? För svängd? För vid? För smal?
Innan hon blev skadad upplevde jag inte detta, men nu när Hon är ommusklad kändes det som sagt som att jag åkte bakåt å hamnade nästan uppe på bakvalvet. Sadeln i sig ligger still.
För smal?

Håller tummarna för er!
 
Uteritt med Olgan, första gången utan hästsällskap, hade med en människa på backen. Olgas var lite osäker vid ett par tillfällen, men med lite övertalning klev hon på.
 
Häftig klippning!

Igår red vi lektion för Malin Elmgren.
Det var typ 5 år sedan, så jag hade värsta prestationsångesten vilket resulterade i att de 5-7 första minuterna var katastrof!
Men sedan gick det riktigt bra! Hoppas hon kommer ut regelbundet till oss nu :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 173
Senast: Elo
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 146
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp