Håll oss Uppdaterade - Igen!

Ja, jag funderade ju lite. Karl var given att ta med för att se hur han poängmässigt utvecklats i V2 jämfört med förra sommaren. Jag hoppas på 5.5 och det känns väldigt rimligt utifrån förbättringen som ändå skett i både tölt och trav. Långsamma tölten fick vi 4.5 för i somras och nu är han helt klart mycket bättre. Har fått uppskattningar på poängsättning som låter för bra för att vara sant; kan bli intressant med "riktig" bedömning.
Sedan var det ju val av tölt-klass.
Och det är ju inget som säger att vi skulle hamna högt placerad i T8 heller - även om vi låg runt 5.0 och högt upp på placering vid de två försök vi gjorde i T8 i somras. Men som sagt: utmaning är roligt, och göra bort mig är jag inte rädd för så det får bli T3.

Sedan var ju frågan vilken av de andra som skulle få följa med.
Men jag väljer ändå Snorri den här gången. Han fick rätt trevliga poäng och omdömen vid träningstävling (T3 och V5 den gången) när han knappt var igång, så han får göra ett försök den här gången.
Aldar känns lite för instabil i trav och galopp än så länge för att det ska vara riktigt kul, så han får stå över.

Sedan får jag tänka lite till på vilka jag ska ta med till Hannäs i mitten av juni. Karl känns självklar där också, men sedan var ju frågan.
Möjligen jag kan få med tre hästar (det är logistiken som kan vara lite krånglig) till Kil och i så fall blir det bara Undri som får stanna hemma. Om jag inte lyckas muta någon snäll chaufför så jag kan komma med två bilar med släp, vill säga...

Det är mest miljöträning för Ljómi och en V5 blir det oavsett men vet inte om jag ska anmäla även till T8 eller om det räcker med en klass. Tror inte han kommer orka hålla hyffsad tölt så pass länge som i en ren töltklass.

Laukur får gå både V5 och T8 som vanligt. Just nu har vi en dipp med tölten igen men hoppas hitta tillbaka innan tävlingen så vi kan ha roligt i alla fall.

Inga förhoppningar om resultat alls faktiskt. Laukur är ju säker i skritt, trav och galopp och tölten kan det bli vad som helst med. Målet med Ljómi är att han ska sköta sig, miljöträna och visa rätt gångart.
 
Sindri mötte drottningen Silfra i hagen, hon hade ett å annat att säga men Sindri är så jäkla stenhård, lugn å bestämt så hon har fått kliva ner från tronen, något son hon aldrig Behövt göra förut :p
qI47ISo.jpg


zZcgGpU.jpg


kDiltFH.jpg




Sindri å gamle Krummi, 27 år. :love:
qNFl6Zu.jpg


Otto har skaffat tjej. Han e ruggigt kär & nöjd!
BK2A5IM.jpg


Lyckliga grabbar :love:
A4VZ408.jpg
 
Sindri mötte drottningen Silfra i hagen, hon hade ett å annat att säga men Sindri är så jäkla stenhård, lugn å bestämt så hon har fått kliva ner från tronen, något son hon aldrig Behövt göra förut :p
qI47ISo.jpg


zZcgGpU.jpg


kDiltFH.jpg




Sindri å gamle Krummi, 27 år. :love:
qNFl6Zu.jpg


Otto har skaffat tjej. Han e ruggigt kär & nöjd!
BK2A5IM.jpg


Lyckliga grabbar :love:
A4VZ408.jpg
Så himla härligt med såna hästar. Jag hade en sån en gång, helt lugn och trygg i sig själv så när nån skulle tjafsa om nåt så rörde hon inte en min i princip utan bara stod och typ ”jag tänker fortsätta stå här, så kan du hålla på hur mycket du vill”. Såna hästar brukar ge en trygg flock. :)
 
Idag har vi varit ute i ca 3 timmar totalt på en fantastisk härlig tur ner till havet där de fått lattja runt lite i vattnet - helt underbart. :love:

Pållarna fick beta medans ryttarna drack kaffe, helt underbart verkligen!!

Lite väl spännande blev de dock pp vägen hem när Sindris hackamore gick av när hästarna satte av i galopp å ja gjorde en förhållning! :o Tur att ja hade käkrem på för den fick funka som broms runt halsen då den hindrade att hela tender åkte i backen + snäll häst som faktiskt tog förhållningarna :)

OpyNHaa.jpg


wq92NxQ.jpg



gcVzt9r.jpg


z1xNO05.jpg


oYPFUXj.jpg


eXwHl7U.jpg
 
Härliga bilder! Det är spännande när hacket går sönder, hände mig med, men har också snäll häst. Ser ut som det knäpps med nylonband, det gjorde även mitt . Har numera läder.....
 
Båda hästarna anmälda till tävling 26 maj. Båda får starta V5 och T8 :) Ljómi ska som sagt bara introduceras för tävling och Laukur ska testa sin "nya tölt" på banan. Tror tyvärr inte vi kommer få till tölten på banan, men vi ska försöka göra som hemma så hoppas vi det går bra :p
 
Båda hästarna anmälda till tävling 26 maj. Båda får starta V5 och T8 :) Ljómi ska som sagt bara introduceras för tävling och Laukur ska testa sin "nya tölt" på banan. Tror tyvärr inte vi kommer få till tölten på banan, men vi ska försöka göra som hemma så hoppas vi det går bra :p
Kul, kul!!!
Det börjar ju ramla in anmälningar nu, ja.

och just nu känner jag mig väldigt dåligt förberedd.
Karl fick vila en vecka pga han var lite stel höger fram. Ingen större fara, och han är fräsch igen.
Men det är inte jag...
ett stort skavsår på rumpan gör att jag inte rider den här veckan (det finns ju skäl att låta det där läka). Och hästarna är släppta på bete.
Med lite tur hinner jag med ett par ridturer till innan tävlingen. För lite, men det är ju som det är.
 
Kul, kul!!!
Det börjar ju ramla in anmälningar nu, ja.

och just nu känner jag mig väldigt dåligt förberedd.
Karl fick vila en vecka pga han var lite stel höger fram. Ingen större fara, och han är fräsch igen.
Men det är inte jag...
ett stort skavsår på rumpan gör att jag inte rider den här veckan (det finns ju skäl att låta det där läka). Och hästarna är släppta på bete.
Med lite tur hinner jag med ett par ridturer till innan tävlingen. För lite, men det är ju som det är.

Insåg idag att det bara är 9 dagar kvar och jag känner mig inte helt förberedd jag heller! Men det får bara bli som det blir.
 
Insåg idag att det bara är 9 dagar kvar och jag känner mig inte helt förberedd jag heller! Men det får bara bli som det blir.

Jag hoppas kunna rida på söndag (definitivt inte innan dess pga andra aktiviteter) och så kanske jag hinner med ett pass antingen på måndag eller torsdag med mina tävlingsanmälda kusar.

Så egentligen har Karl vilat tre eller fyra veckor (gick två pass efter det att han var lite ofräsch tills dess att jag blev lite ofräsch...) och Snorri har vilat 1½ vecka.

Jaja. Snorri är mer förutsägbar - och egentligen inte riktigt färdig för klassen men jag vill kolla hur risiga poäng vi får på tävling.
Karl skulle behöva lite fler träningspass för undvikande av extrem överskottsenergi och påföljande samarbets/koncentrationssvårigheter. Men det spelar ju ingen roll egentligen. Vi är inte så erfarna inom islandshästtävling varken jag eller mina hästar och det är helt OK.
Tror att vi vet vem som vann våra klasser ändå, och det är inte jag... :)
 
Båda hästarna kändes väldigt fina igår och jag har en plan på hur jag ska värma upp och så på lördag :) Jag är inte van att tävla två hästar och båda ska gå samma klasser så det blir lite planering för att vi ska få det så bra som möjligt. Glad jag har min kompis med som får skritta den ena för hand medan jag rider.

Sen är det ju upp till piloten att rida vettigt också och inte bli helt låst i händerna och sitsen :angel: Det är det som är problemet med mig och Laukur i tölten. Vi låser varann och så blir det spänt och han blir osäker och travtaktig. Måste skärpa mig och våga rida lite mer avslappnat för att hjälpa honom hålla sig mjuk. Ljómi blir fin i tölten bara han är lösgjord och varm, men om det funkar på en tävlingsplats är en annan sak så jag räknar tyvärr med en rätt passtaktig tölt på honom :p

Vi ser den här tävlingen som träning. Jag och Laukur har jobbat tölten på ett annat sätt i vinter så det blir ett test för att se om vi fixar det på en tävlingsbana också. Ljómi har aldrig tävlat en vanlig tävling (bara en liten inoff GK i höstas) så det blir mycket miljöträning och mycket prova på för hans del :)
 
Båda hästarna kändes väldigt fina igår och jag har en plan på hur jag ska värma upp och så på lördag :) Jag är inte van att tävla två hästar och båda ska gå samma klasser så det blir lite planering för att vi ska få det så bra som möjligt. Glad jag har min kompis med som får skritta den ena för hand medan jag rider.

Sen är det ju upp till piloten att rida vettigt också och inte bli helt låst i händerna och sitsen :angel: Det är det som är problemet med mig och Laukur i tölten. Vi låser varann och så blir det spänt och han blir osäker och travtaktig. Måste skärpa mig och våga rida lite mer avslappnat för att hjälpa honom hålla sig mjuk. Ljómi blir fin i tölten bara han är lösgjord och varm, men om det funkar på en tävlingsplats är en annan sak så jag räknar tyvärr med en rätt passtaktig tölt på honom :p

Vi ser den här tävlingen som träning. Jag och Laukur har jobbat tölten på ett annat sätt i vinter så det blir ett test för att se om vi fixar det på en tävlingsbana också. Ljómi har aldrig tävlat en vanlig tävling (bara en liten inoff GK i höstas) så det blir mycket miljöträning och mycket prova på för hans del :)

Själv tänker jag köra som jag brukar med framridning på tävling (lite oavsett disciplin).
Det vill säga, inte så mycket. Mina stackars ponnyer kan ju bli trötta.
Dessutom säger väderprognosen 29 plusgrader och sol, så "inte så mycket" verkar vara en bra plan.
Jag brukar vilja känna av så att samarbetsviljan finns på plats, sedan får det lösa sig själv.

Jag rider ju båda mina i en klass med fem starter (kom just på att det kan bli intressant att de ens har lagt en A-final där; det blir ju inte fler än fyra hästar som kan starta finalen ändå eftersom jag rider två av dem) så det blir snabbt byte av häst.

Visst är det träning!
Jag tycker att det ska bli spännande att se om vintersäsongens (inte helt kontinuerliga) träning med Karl har gett poängmässiga resultat i V2. Hoppas på att landa runt 5.5.
ska också bli spännande att se var Snorri landar i V2, detta blir ju hans tävlingspremiär. Och jag vet att vi inte "räcker till" riktigt, särskilt tölten kan vara alldeles för svag och så kan han bli rätt hastig och fyrtaktig i galoppen (femgångare).
Sedan ska det bli roligt att se hur pass dåliga Karl och jag är i T3. Särskilt tempoväxlingarna är skakiga, men det kan bli en hel del missar i det andra också så det ska bli spännande att prova en klass jag aldrig ridit förr.
 
Själv tänker jag köra som jag brukar med framridning på tävling (lite oavsett disciplin).
Det vill säga, inte så mycket. Mina stackars ponnyer kan ju bli trötta.
Dessutom säger väderprognosen 29 plusgrader och sol, så "inte så mycket" verkar vara en bra plan.
Jag brukar vilja känna av så att samarbetsviljan finns på plats, sedan får det lösa sig själv.

Jag rider ju båda mina i en klass med fem starter (kom just på att det kan bli intressant att de ens har lagt en A-final där; det blir ju inte fler än fyra hästar som kan starta finalen ändå eftersom jag rider två av dem) så det blir snabbt byte av häst.

Visst är det träning!
Jag tycker att det ska bli spännande att se om vintersäsongens (inte helt kontinuerliga) träning med Karl har gett poängmässiga resultat i V2. Hoppas på att landa runt 5.5.
ska också bli spännande att se var Snorri landar i V2, detta blir ju hans tävlingspremiär. Och jag vet att vi inte "räcker till" riktigt, särskilt tölten kan vara alldeles för svag och så kan han bli rätt hastig och fyrtaktig i galoppen (femgångare).
Sedan ska det bli roligt att se hur pass dåliga Karl och jag är i T3. Särskilt tempoväxlingarna är skakiga, men det kan bli en hel del missar i det andra också så det ska bli spännande att prova en klass jag aldrig ridit förr.

Nej det blir inte så lång uppvärmning för oss heller utan mest lösgöra lite och se så kommunikationen sitter. Ljómi lär bli trött av den här dagen så honom är jag försiktig med. Laukur kan jag rida mer men det ska som sagt bli satans hett! Min planering är mest i vilken ordning dom ska värmas osv med tanke på att båda startas i T8 och jag rider Laukur i grupp 1 och Ljómi i näst sista eller nåt så det är inte mycket tid att värma mellan där eftersom T8an går så snabbt. Så Ljómi behöver värmas innan klassen börjar så får det bara bli som det blir sen. Jag brukar se T8 som en uppvärmningsklass för V5an är roligare att rida :)
 
Jag har tydligen en mager islandshäst, å det är synd att jag inte kan se det?! :o
lqzgKQv.jpg


b7JTy7g.jpg


För att han inte längre ser ut så här :
(där är han tydligen super fin)

o5baozB.jpg


xhJWC1q.jpg
 
Jag har tydligen en mager islandshäst, å det är synd att jag inte kan se det?! :o
lqzgKQv.jpg


b7JTy7g.jpg


För att han inte längre ser ut så här :
(där är han tydligen super fin)

o5baozB.jpg


xhJWC1q.jpg

Jobbigt det där.
Jag tycker inte att hästen ser mager ut i dags-skick. Den ser till och med ut att ha lite depåer (aningen fluff runt svansroten och runt manken och längs ryggen där han har liksom två "skinkor" med en kanal mellan som går fram över ryggen - jag menar alltså att kanalen går fram över ryggen, inte skinkorna som är där de ska...).
Det vill säga, definitivt inte under-hull utan rent av möjligen fortfarande aningen överviktig (om man följer SLU hullskalor).

Många människor är så vana att se runda hästar och man tror att islandshästar ska ha runda, mjuka ponny-former och man ser liksom inte att det finns tjocka lager underhudsfett.
Verkligen trist när du gjort ett sådant jobb med att normalisera hullet, om du får kritik och hästen kallas mager.
För mager är den verkligen inte!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
287
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 130
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 638
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp