Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag har tydligen en mager islandshäst, å det är synd att jag inte kan se det?! :o
lqzgKQv.jpg


b7JTy7g.jpg


För att han inte längre ser ut så här :
(där är han tydligen super fin)

o5baozB.jpg


xhJWC1q.jpg
Tycker han ser otroligt fin ut, Bry dig om vad andra tycker :)
 
den här skoningen har jag haft oflyt.
Hästarna skodda för knappt två veckor sedan.
Aldar trampade av sig båda fram mindre en vecka efter skoning.
Suck och stånk, men hovslagaren kom dagen efter att jag meddelat, så han blev fin igen.
Sedan trampade Snorri av sig en framsko ytterligare några dagar därefter.
Suck och stånk. Hovslagaren har dock mycket god service och kom och fixade dagen efter att jag meddelade.

Håller tummarna för att inte Karl ska lyckas ta av sig någon sko innan imorgon (det vore jobbigt).
 
Jobbigt det där.
Jag tycker inte att hästen ser mager ut i dags-skick. Den ser till och med ut att ha lite depåer (aningen fluff runt svansroten och runt manken och längs ryggen där han har liksom två "skinkor" med en kanal mellan som går fram över ryggen - jag menar alltså att kanalen går fram över ryggen, inte skinkorna som är där de ska...).
Det vill säga, definitivt inte under-hull utan rent av möjligen fortfarande aningen överviktig (om man följer SLU hullskalor).

Många människor är så vana att se runda hästar och man tror att islandshästar ska ha runda, mjuka ponny-former och man ser liksom inte att det finns tjocka lager underhudsfett.
Verkligen trist när du gjort ett sådant jobb med att normalisera hullet, om du får kritik och hästen kallas mager.
För mager är den verkligen inte!
Precis. Han har depåer kvar uppe på rumpan, även om dom minskat avsevärt men japp - där finns allt depåer att jobba bort.
Men att nämna att han behöver tappa mer, speciellt depåerna, våga ja knappt nämn då ;)
 
Precis. Han har depåer kvar uppe på rumpan, även om dom minskat avsevärt men japp - där finns allt depåer att jobba bort.
Men att nämna att han behöver tappa mer, speciellt depåerna, våga ja knappt nämn då ;)
Tänkte oxå att han såg ut att ha depåer vid svansrot och har åtminstone haft lite i mankammen så inte mager! O_o
Inte några revben eller höfter som sticker ut.
Ser fin ut tycker jag!
Men för många som är vana att se lite småtjocka hästar och inte har koll på depåer är skadligt ser han säkert slimmad ut.
Min ponny har betydligt mer depåer men ingen mage och revbenen går att ana på nedre delen av sidan, veterinären rådde ändå diet, inget bete, mycke motion och att ansåg honom som små tjock...
 
Jaha, ja.
Var iväg på inofficiell tävling i lördags.

Snorri gjorde ett bra jobb, så gott han kunde. Inte hans fel att försöket till ökad tölt gick dåligt. Lite konstiga domarkommentarer till de siffror jag fick: "OK takt, lite sen övergång, inte tillräckligt tempo" och en tvåa.
Jag har inget emot tvåan men min analys är snarast: "stora taktproblem, inte tillräckligt tempo"
Hur kan man liksom få en tvåa med OK takt (som i och för sig var långt från OK?

Gällande Kalle så förstörde jag T3. Jag ville för mycket i korta tölten, spände mig för mycket och då spände han sig tillbaka så det var rätt kaotiskt innan vi fick något slags kort tölt. I tempoväxlingarna gick ökningarna rätt trevligt till, men nedtagningarna var katastrofala. Ökade tölten kändes helt OK (och poängen speglade känslan).
I V2 kändes han betydligt bättre, men jag kanske tycker att vi fick generellt lite låga poäng jämfört med hur sämre ritter poängsatts tidigare. Tappade honom i slutet av den ökade tölten.

Bara att träna mera.
 
Vi var på samma tävling som @kryddelydd och jag är väldigt nöjd över mina hästar!

Hade inga krav alls på Ljómi mer än att han skulle sköta sig och att vi skulle visa hyffsat rätt gångart vid rätt tillfälle. T8 var först ut det är första gången han är på tävling med flera hästar på banan samtidigt, högtalare med onödigt högt ljud och sen Laukur som stod vid sidan om banan så det blev mycket taktmissar men han sprang på och skötte sig precis som han skulle. I V5 gick det bättre. Något bättre tölt men en del passtakt som drog ner poängen men de andra gångarterna gick bra och vi fick rätt galopp. Han har inte styrka än för att gå bra långa sträckor men jag måste säga att jag är imponerad över att han höll traven med nåt enstaka uppslag så pass länge :) Vi lyckades rida oss till b-final i V5!

Laukur gjorde en helt okej uttagning i T8. Bitvis får vi mer lugn och mjukhet i tölten men det blir lätt spänt också, men det är påväg åt rätt håll! V5 gick bra den också, han är ju säker i de andra tre gångarterna, det är tölten som drar ner oss alltid. Vi red oss till b-final i båda klasserna.

Eftersom jag hade två hästar till b-final i V5 så valde jag att styrka Laukur där och rida honom i T8 b-final istället och Ljómi i V5 b-final. Det var såååå hett den här dagen så jag värmde väldigt lugnt och sen fick det bli som det blir. Laukur gjorde faktiskt riktigt bra ifrån sig i finalen och fick till och med en 5a åt ena hållet :up: Landade på en delad andra plats i b-finalen. Ljómi började bli lite trött efter sin första riktiga tävlingsdag men höll ändå okej energinivå i finalen och fick till och med 5a för skritt :D Passtaktig tölt som drog ner där och vi blev sist i b-finalen.

Bara att fortsätta träna så får vi se när nästa tävling blir. Troligen inte före nästa år, men man vet aldrig.
 
Vi var på samma tävling som @kryddelydd och jag är väldigt nöjd över mina hästar!

Hade inga krav alls på Ljómi mer än att han skulle sköta sig och att vi skulle visa hyffsat rätt gångart vid rätt tillfälle. T8 var först ut det är första gången han är på tävling med flera hästar på banan samtidigt, högtalare med onödigt högt ljud och sen Laukur som stod vid sidan om banan så det blev mycket taktmissar men han sprang på och skötte sig precis som han skulle. I V5 gick det bättre. Något bättre tölt men en del passtakt som drog ner poängen men de andra gångarterna gick bra och vi fick rätt galopp. Han har inte styrka än för att gå bra långa sträckor men jag måste säga att jag är imponerad över att han höll traven med nåt enstaka uppslag så pass länge :) Vi lyckades rida oss till b-final i V5!

Laukur gjorde en helt okej uttagning i T8. Bitvis får vi mer lugn och mjukhet i tölten men det blir lätt spänt också, men det är påväg åt rätt håll! V5 gick bra den också, han är ju säker i de andra tre gångarterna, det är tölten som drar ner oss alltid. Vi red oss till b-final i båda klasserna.

Eftersom jag hade två hästar till b-final i V5 så valde jag att styrka Laukur där och rida honom i T8 b-final istället och Ljómi i V5 b-final. Det var såååå hett den här dagen så jag värmde väldigt lugnt och sen fick det bli som det blir. Laukur gjorde faktiskt riktigt bra ifrån sig i finalen och fick till och med en 5a åt ena hållet :up: Landade på en delad andra plats i b-finalen. Ljómi började bli lite trött efter sin första riktiga tävlingsdag men höll ändå okej energinivå i finalen och fick till och med 5a för skritt :D Passtaktig tölt som drog ner där och vi blev sist i b-finalen.

Bara att fortsätta träna så får vi se när nästa tävling blir. Troligen inte före nästa år, men man vet aldrig.

De verkade trevliga, båda hästarna!

Det var ju mig du delade andraplatsen i B-finalen i T8 med.

Du ska inte anmäla till Hannäs, alltså? Vore väl trevligt annars med lite fler anmälningar så att den tävlingen säkert blir av...

Och jo, det var ruggigt varmt men en eloge till arrangörerna när det gäller vätskekontroller till ryttarna...
 
De verkade trevliga, båda hästarna!

Det var ju mig du delade andraplatsen i B-finalen i T8 med.

Du ska inte anmäla till Hannäs, alltså? Vore väl trevligt annars med lite fler anmälningar så att den tävlingen säkert blir av...

Och jo, det var ruggigt varmt men en eloge till arrangörerna när det gäller vätskekontroller till ryttarna...

Ja precis! :)

Nej, jag blir snål och vill inte betala licens och dyra boxar för att bara träna. Eventuellt jag åker på GKn på Hannäs i augusti. Innan dess blir det nog ingen tävling.
 
De verkade trevliga, båda hästarna!

Det var ju mig du delade andraplatsen i B-finalen i T8 med.

Du ska inte anmäla till Hannäs, alltså? Vore väl trevligt annars med lite fler anmälningar så att den tävlingen säkert blir av...

Och jo, det var ruggigt varmt men en eloge till arrangörerna när det gäller vätskekontroller till ryttarna...

Ser nu att jag inte är hemma när den tävlingen är heller.
 
Ja precis! :)

Nej, jag blir snål och vill inte betala licens och dyra boxar för att bara träna. Eventuellt jag åker på GKn på Hannäs i augusti. Innan dess blir det nog ingen tävling.

Nej, det kan jag ju förstå med licensen. Och boxarna är ju väldigt dyra (fast jag långtidshyr en eftersom jag är med i en annan av delföreningarna). Det är ändå rätt mycket pengar.
Jag har också tänkt mig den där inofficiella GK, verkar kul.
Får fundera på vilken/vilka pållar som ska med då. Haffi Gislason var ju väldigt positiv till Aldar, så det kunde vara kul med en till bedömning (Haffi gjorde en bedömning i samband med en ridkurs) på hur pålleskrutt ligger till. Snorri kan nog göra sig hyfsat i GK B-flock också, om han får lite mer längning i tölten. Karl ligger på lite för mycket men kan antagligen lämpa sig i övrigt.

Om inte annat verkar det vara en trevlig tävlingsform.
 
Nej, det kan jag ju förstå med licensen. Och boxarna är ju väldigt dyra (fast jag långtidshyr en eftersom jag är med i en annan av delföreningarna). Det är ändå rätt mycket pengar.
Jag har också tänkt mig den där inofficiella GK, verkar kul.
Får fundera på vilken/vilka pållar som ska med då. Haffi Gislason var ju väldigt positiv till Aldar, så det kunde vara kul med en till bedömning (Haffi gjorde en bedömning i samband med en ridkurs) på hur pålleskrutt ligger till. Snorri kan nog göra sig hyfsat i GK B-flock också, om han får lite mer längning i tölten. Karl ligger på lite för mycket men kan antagligen lämpa sig i övrigt.

Om inte annat verkar det vara en trevlig tävlingsform.

Vi var ju med på vår GK i höstas och det var riktigt roligt! Är det Haffi som kommer döma i Kil? Jag funderar på att bara ta med Laukur dit isf, men tar kanske med Ljómi också beroende på hur träningen under sommaren går. Han behöver mera ork och tempo. Det blir isf GKC med båda.
 
Vi var ju med på vår GK i höstas och det var riktigt roligt! Är det Haffi som kommer döma i Kil? Jag funderar på att bara ta med Laukur dit isf, men tar kanske med Ljómi också beroende på hur träningen under sommaren går. Han behöver mera ork och tempo. Det blir isf GKC med båda.

Nej, jag tror inte det är Haffi.
Men jag är ju inte heller medlem i Glaumur så jag är inte helt insatt. Vet bara det som står på indTa och icesale, i stort sett.
 
Vi var ju med på vår GK i höstas och det var riktigt roligt! Är det Haffi som kommer döma i Kil? Jag funderar på att bara ta med Laukur dit isf, men tar kanske med Ljómi också beroende på hur träningen under sommaren går. Han behöver mera ork och tempo. Det blir isf GKC med båda.

och jag kommer som vanligt att lägga startnivån hög... B-flokk tänkte jag med det jag tar med.
Det är roligare att utmana mig själv tycker jag.
Och så länge hästen inte märker att man ställer större krav än den klarar, så är det ju OK.
(jo, det blev helt fel med Kalle i helgen i T3, visserligen rätt OK att starta klassen men jag spände mig som sagt för mycket i bålen så det blev katastrof med takten i det som borde ha varit en OK samlad tölt och sedan hängde kommunikationsproblemen med).
 
och jag kommer som vanligt att lägga startnivån hög... B-flokk tänkte jag med det jag tar med.
Det är roligare att utmana mig själv tycker jag.
Och så länge hästen inte märker att man ställer större krav än den klarar, så är det ju OK.
(jo, det blev helt fel med Kalle i helgen i T3, visserligen rätt OK att starta klassen men jag spände mig som sagt för mycket i bålen så det blev katastrof med takten i det som borde ha varit en OK samlad tölt och sedan hängde kommunikationsproblemen med).

Roligt att utmana sig själv! Någon gång hoppas jag det funkar att rida ökningar för oss också.
 
Just det.
Nu kanske det kan få bli lite vardag efter branden (som inte var jättenära, men ca 150 meter från ändan av min ena beteshage; oroligt blev det förstås eftersom det var full trafik av brandbilar i förrgår, och pyrande rykande skog och brandflyg och brandhelikoptrar som flög lågt över gården, jag är jättetacksam över att de hade sådan koll och igår kväll satt det fortfarande ett par "gubbar" och höll koll över skogen alldeles intill)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 467
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
43 44 45
Svar
880
· Visningar
57 291
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
25 394
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp