Håll oss Uppdaterade - Igen!

Med Sindri går det åt hel-ete!!! 😓
Halt fram å bak. Klarar inte ojämnheter/gå nedför utan att tappa bakbenet. Han använder inte bakbenet som en normal häst, böjer de inte utan Går strakbent å svänger det utanför sig istället för att trampa under sig. Hjärtat går i tusen bitar för att detta faktiskt inte går vägen för oss😭

21 augusti tillbaka för sista bedömning men som det ser ut bu blir han utdömd 😪
Det har inte bättrat sig något sen operationen i februari å vi har fått börja rehabilitera ordentligt 1 gång men sen har det bara gått bakåt hela tiden å aldrig något steg framåt.... 😪
Så tråkigt att höra, som du kämpat för att han ska bli bra. Lider verkligen med dig!
 
Hej! Jag tänkte att jag ger mig in i den här tråden med. Jag har sedan en vecka tillbaka en 6årig islandsvalack på en månads prov. Än så länge går det bra och jag är så där pirrande nykär i honom. Oavsett vad jag gör med honom så har jag ett stort leende på läpparna :love:

Han är väldigt lite riden men fantastiskt trevlig att arbeta med. Tar det mesta med ro.
 
Hej! Jag tänkte att jag ger mig in i den här tråden med. Jag har sedan en vecka tillbaka en 6årig islandsvalack på en månads prov. Än så länge går det bra och jag är så där pirrande nykär i honom. Oavsett vad jag gör med honom så har jag ett stort leende på läpparna :love:

Han är väldigt lite riden men fantastiskt trevlig att arbeta med. Tar det mesta med ro.
Åh, vad roligt!

Jag har haft en dipp i min ridning i ett halvår, bara hasat runt lite i skogen.
Men jag håller tummarna för att min lilla röda häst fortfarande är dräktig vid 90-dygns kollen om ett par veckor :)
 
Ridläger med Susanne Widner (googla om ni inte vet vem hon är. Uppbyggande träning är hennes filosofi) helgen som var och jag hade med femgångaren två pass i fredags och fyrgångaren två pass i lördags och ett pass i söndags. Så himla roliga och nyttiga träningar! Vi är ett så roligt gäng med olika hästraser och ryttare med olika ambitioner och mål :)

Anmälde båda hästarna till tävling igår, den är i mitten av september och sen hoppas jag på en tävling till för fyrgångaren i början av oktober. Oktober och november ska femgångaren få helvila och i november ska även fyrgångaren helvila. Jag som håller igång två ridhästar varje vecka annars kommer ha en hel månad utan :p
 
Jag är sugen på att betäcka nästa år. Varit i valet och kvalet i ca 3 år nu. För ena stoet bara måste jag ha en avkomma efter. Sen funderar jag på att betäcka andra också i samma veva så behöver jag inte fundera på att skicka iväg på unghästbete framöver.
Har dem ju inackorderade så det beror på vad stallägaren säger om 2 föl också. Finns inte så många boxar lediga. Men utrymme finns att bygga fler :angel:

Till ena stoet söker jag en hingst med bra benkvalitet och en icke lång rygg. Fyr eller femgångare spelar ingen roll. Ej Askur från Håkansgården-blod.

Andra stoet söker jag en hingst med bra rygg, bra benställning och bra benkvalitet. Gärna en stark trav och bra galopp. Ej Orri-blod.

Vill ha hingstar med elastiska, rena naturliga gångarter. Inga som haft problem med passtakt.

Handbetäckning också.

Har ni tips? :D
 
Jag är sugen på att betäcka nästa år. Varit i valet och kvalet i ca 3 år nu. För ena stoet bara måste jag ha en avkomma efter. Sen funderar jag på att betäcka andra också i samma veva så behöver jag inte fundera på att skicka iväg på unghästbete framöver.
Har dem ju inackorderade så det beror på vad stallägaren säger om 2 föl också. Finns inte så många boxar lediga. Men utrymme finns att bygga fler :angel:

Till ena stoet söker jag en hingst med bra benkvalitet och en icke lång rygg. Fyr eller femgångare spelar ingen roll. Ej Askur från Håkansgården-blod.

Andra stoet söker jag en hingst med bra rygg, bra benställning och bra benkvalitet. Gärna en stark trav och bra galopp. Ej Orri-blod.

Vill ha hingstar med elastiska, rena naturliga gångarter. Inga som haft problem med passtakt.

Handbetäckning också.

Har ni tips? :D
Vad vill du ha för ”mentala” egenskaper hos hingstarna (fölen)? Vad har stona för starka och positiva sidor som du vill behålla/förstärka? Jag kan såklart missuppfatta det du skriver, men jag tolkar det som att du främst skriver ut det som måste vara bra hos hingstarna för att det är mindre bra hos stona? Något jag anser är fel väg att inleda, viktigast att behålla det bra - sen får kompletteringarna komma i andrahand, annars kan man ju få föl med alla negativa egenskaper från båda föräldrarna... Så viktigt att de främst delar positiva egenskaper.

Vad gäller att slippa skicka på unghästbete skulle jag överväga det ändå, två unghästar är rätt lite och det finns inget som ger en så bra uppväxt som stor flock med många lekkamrater och stora, kuperade ytor (lungkapacitet, leder och muskler brukar det märkas stor skillnad på, även huvud). Men det är såklart upp till dig, och jag antar att det egentligen främst handlar om en ”ursäkt” för att ta två föl. ;)

Och just ja, vilket område befinner du dig i (eller är du beredd att åka hur långt som helst?) och vad är tilltänkt användningsområde för avkommorna? Är stona bra tävlingshästar/fin avelsbedömning så tanken är högre klasser i tävling eller är det främst för trevlig nöjesridning?
 
Jag är sugen på att betäcka nästa år. Varit i valet och kvalet i ca 3 år nu. För ena stoet bara måste jag ha en avkomma efter. Sen funderar jag på att betäcka andra också i samma veva så behöver jag inte fundera på att skicka iväg på unghästbete framöver.
Har dem ju inackorderade så det beror på vad stallägaren säger om 2 föl också. Finns inte så många boxar lediga. Men utrymme finns att bygga fler :angel:

Till ena stoet söker jag en hingst med bra benkvalitet och en icke lång rygg. Fyr eller femgångare spelar ingen roll. Ej Askur från Håkansgården-blod.

Andra stoet söker jag en hingst med bra rygg, bra benställning och bra benkvalitet. Gärna en stark trav och bra galopp. Ej Orri-blod.

Vill ha hingstar med elastiska, rena naturliga gångarter. Inga som haft problem med passtakt.

Handbetäckning också.

Har ni tips? :D
Det finns så otroligt många fina hingstar, https://hestur.sifavel.se/stallion_seasons
Verkligen jättesvårt att välja, men istället för att fokusera på stoet vill jag ha en hingst som är bra på allt. Finns flera som knappt har några svaga punkter. Min personliga favorit just nu, Glaður https://hestur.sifavel.se/stallion_seasons/1276
 
Vad vill du ha för ”mentala” egenskaper hos hingstarna (fölen)? Vad har stona för starka och positiva sidor som du vill behålla/förstärka? Jag kan såklart missuppfatta det du skriver, men jag tolkar det som att du främst skriver ut det som måste vara bra hos hingstarna för att det är mindre bra hos stona? Något jag anser är fel väg att inleda, viktigast att behålla det bra - sen får kompletteringarna komma i andrahand, annars kan man ju få föl med alla negativa egenskaper från båda föräldrarna... Så viktigt att de främst delar positiva egenskaper.

Vad gäller att slippa skicka på unghästbete skulle jag överväga det ändå, två unghästar är rätt lite och det finns inget som ger en så bra uppväxt som stor flock med många lekkamrater och stora, kuperade ytor (lungkapacitet, leder och muskler brukar det märkas stor skillnad på, även huvud). Men det är såklart upp till dig, och jag antar att det egentligen främst handlar om en ”ursäkt” för att ta två föl. ;)

Och just ja, vilket område befinner du dig i (eller är du beredd att åka hur långt som helst?) och vad är tilltänkt användningsområde för avkommorna? Är stona bra tävlingshästar/fin avelsbedömning så tanken är högre klasser i tävling eller är det främst för trevlig nöjesridning?

Ja jag skrev ut stonas svagheter som jag (i bästa fall) vill kompensera hos hingsten.
Sto 1 positiva sidor: Raka rörelser, fin hals, bra rygg om än ngt lång (i mina ögon), bra tölt, bra galopp. Allsidig. Vackra rörelser. Social. Snäll! Alltid varit positiv till människan och aldrig skygg. Bra hovar (tror jag, de har aldrig varit några bekymmer).

Sto 2 positiva sidor: Rest hals. Vackra rörelser. Fin tölt, trav och skritt. Dock väljer hon tölten i första hand och man måste ha lite känsla först få till traven under ryttare. Skapligt mycket med man och pannlugg. Vackert huvud. Social och positiv. Fin färg (rödblack) :angel: Mycket utstrålning och fin hållning under ryttaren.

Jo absolut är det optimala att ha en större flock än två fölungar. Vi har bra hagar dock.

Det jag söker hos avkommorna är friska hästar med hög ridbarhet med vackra rörelser. Jag tävlar inte men gillar att träna som om jag skulle tävla typ. Vill ha fina hästar trots att jag inte är så intresserad av att tävla. Skulle de bli så fina att de går att avelsbedömma skulle det vara himla roligt. Dock ej aktuellt med hingst, men jaa ni förstår nog hur jag menar.

En viktig egenskap hos en hingst är att den inte får vara eller ha varit skygg eller svårfångad i hage. Inte heller för känslig och spänd.

Bor i Östergötland. För rätt hingst kan jag absoluta en bit.

Funderar lite på Vakt från Österåker tillsto nr 1 och Kolgrimur grimson från Gunvarbyn till sto nr 2. Dock har de bara fribetäckning på Gunvarbyn, men det kan jag leva med.
Ett tag var jag inne på Kongur vom Kranichtal tillsto nr 2. Dock finns risken att man sabbar hennes resta hals med honom. Dock verkar det som att han bara är aktuell för semin nästa år.
 
Senast ändrad:
Ja jag skrev ut stonas svagheter som jag (i bästa fall) vill kompensera hos hingsten.
Sto 1 positiva sidor: Raka rörelser, fin hals, bra rygg om än ngt lång (i mina ögon), bra tölt, bra galopp. Allsidig. Vackra rörelser. Social. Snäll! Alltid varit positiv till människan och aldrig skygg. Bra hovar (tror jag, de har aldrig varit några bekymmer).

Sto 2 positiva sidor: Rest hals. Vackra rörelser. Fin tölt, trav och skritt. Dock väljer hon tölten i första hand och man måste ha lite känsla först få till traven under ryttare. Skapligt mycket med man och pannlugg. Vackert huvud. Social och positiv. Fin färg (rödblack) :angel: Mycket utstrålning och fin hållning under ryttaren.

Jo absolut är det optimala att ha en större flock än två fölungar. Vi har bra hagar dock.

Det jag söker hos avkommorna är friska hästar med hög ridbarhet med vackra rörelser. Jag tävlar inte men gillar att träna som om jag skulle tävla typ. Vill ha fina hästar trots att jag inte är så intresserad av att tävla. Skulle de bli så fina att de går att avelsbedömma skulle det vara himla roligt. Dock ej aktuellt med hingst, men jaa ni förstår nog hur jag menar.

En viktig egenskap hos en hingst är att den inte får vara eller ha varit skygg eller svårfångad i hage. Inte heller för känslig och spänd.

Bor i Östergötland. För rätt hingst kan jag absoluta en bit.

Funderar lite på Vakt från Österåker tillsto nr 1 och Kolgrimur grimson från Gunvarbyn till sto nr 2. Dock har de bara fribetäckning på Gunvarbyn, men det kan jag leva med.
Ett tag var jag inne på Kongur vom Kranichtal tillsto nr 2. Dock finns risken att man sabbar hennes resta hals med honom. Dock verkar det som att han bara är aktuell för semin nästa år.
Kolgrimur är riktigt fin. Sett han live och bor hyffsat nära nån mil ifrån han bara.
 
Ja jag skrev ut stonas svagheter som jag (i bästa fall) vill kompensera hos hingsten.
Sto 1 positiva sidor: Raka rörelser, fin hals, bra rygg om än ngt lång (i mina ögon), bra tölt, bra galopp. Allsidig. Vackra rörelser. Social. Snäll! Alltid varit positiv till människan och aldrig skygg. Bra hovar (tror jag, de har aldrig varit några bekymmer).

Sto 2 positiva sidor: Rest hals. Vackra rörelser. Fin tölt, trav och skritt. Dock väljer hon tölten i första hand och man måste ha lite känsla först få till traven under ryttare. Skapligt mycket med man och pannlugg. Vackert huvud. Social och positiv. Fin färg (rödblack) :angel: Mycket utstrålning och fin hållning under ryttaren.

Jo absolut är det optimala att ha en större flock än två fölungar. Vi har bra hagar dock.

Det jag söker hos avkommorna är friska hästar med hög ridbarhet med vackra rörelser. Jag tävlar inte men gillar att träna som om jag skulle tävla typ. Vill ha fina hästar trots att jag inte är så intresserad av att tävla. Skulle de bli så fina att de går att avelsbedömma skulle det vara himla roligt. Dock ej aktuellt med hingst, men jaa ni förstår nog hur jag menar.

En viktig egenskap hos en hingst är att den inte får vara eller ha varit skygg eller svårfångad i hage. Inte heller för känslig och spänd.

Bor i Östergötland. För rätt hingst kan jag absoluta en bit.

Funderar lite på Vakt från Österåker tillsto nr 1 och Kolgrimur grimson från Gunvarbyn till sto nr 2. Dock har de bara fribetäckning på Gunvarbyn, men det kan jag leva med.
Ett tag var jag inne på Kongur vom Kranichtal tillsto nr 2. Dock finns risken att man sabbar hennes resta hals med honom. Dock verkar det som att han bara är aktuell för semin nästa år.
Kolla benkvaliteten på Vakis avkommor, enligt hans avelspremie ser det lite halvdant ut. Men man behöver ju studera avkommorna och dra mammor för att kunna avgöra vad det beror på. :)

Vad gäller Kolgrimur har ju hans pappa lite osäker trav och hans mamma rätt lågt på benställning, så det kan ju vara bra att vara medveten om att det kan komma fram om stoet besitter sämre egenskaper på de punkterna.

Men det beror ju på hur petig du är med de detaljerna också. :)
 
Kolla benkvaliteten på Vakis avkommor, enligt hans avelspremie ser det lite halvdant ut. Men man behöver ju studera avkommorna och dra mammor för att kunna avgöra vad det beror på. :)

Vad gäller Kolgrimur har ju hans pappa lite osäker trav och hans mamma rätt lågt på benställning, så det kan ju vara bra att vara medveten om att det kan komma fram om stoet besitter sämre egenskaper på de punkterna.

Men det beror ju på hur petig du är med de detaljerna också. :)

Tack för din input! Jag har varit dålig på att kolla hingstarnas föräldrars bedömningar. Bra ben, rygg och säker trav och bra galopp är viktiga punkter för sto nr 2.
 
Jag har inte haft något kul år.
Diffusa problem efter ett slagsmål i hagen då en unghäst hoppade in i vår hagen och muckade. Min stegrade sig och slog runt med sned atlaskota bla som följd. Behandlad med inte fräsch. Snubblig och tappade bakben vid ridning, ingen tölt. Visade sig vara spatt. Behandlad nu i början på året bla med Tildren. Nu är han så frisk han kan bli. Jämt samt välmusklad och rörlighet i bakbenen som en frisk häst enligt massören. Så fullt ridbar förutom kort tölt som blir passtaktig, så det undviker vi. Ökad tölt har han så att det räcker till. Så det känns skönt och hoppas spatten inte kommer i nån mer led.
 
Jag har inte haft något kul år.
Diffusa problem efter ett slagsmål i hagen då en unghäst hoppade in i vår hagen och muckade. Min stegrade sig och slog runt med sned atlaskota bla som följd. Behandlad med inte fräsch. Snubblig och tappade bakben vid ridning, ingen tölt. Visade sig vara spatt. Behandlad nu i början på året bla med Tildren. Nu är han så frisk han kan bli. Jämt samt välmusklad och rörlighet i bakbenen som en frisk häst enligt massören. Så fullt ridbar förutom kort tölt som blir passtaktig, så det undviker vi. Ökad tölt har han så att det räcker till. Så det känns skönt och hoppas spatten inte kommer i nån mer led.
Låter verkligen tufft, hoppas att ni slipper fler bakslag!
 
Själv börjar jag komma igång med ridningen igen, hade en rejäl svacka i våras pga trötthet. Jobbade för mycket helt enkelt.
Men idag har jag varit på lektion med min lilla röda häst, vanlig hederlig dressyr, med tempoväxlingar, böjningar och vändningar. Gud vad jag är stel! Vet knappt om jag har någon ytter tygel eller skänkel.
Röda hästen var snäll och tuffade på så gott hon kunde.
Hon är inte heller riktigt i form efter att ha varit på betäckning, blev kvar i 8 veckor då hon inte tog sig på första försöket. Och är således rund därefter...
Men fortfarande dräktig på 90-dygns kontrollen så jag har stora förhoppningar om ett litet föl nästa år!
Här är hon på bild, min lilla röda häst, Röskva från Hagalund heter hon. Min egen uppfödning i andra ledet så det känns extra roligt att det tog sig till slut!
35451


Han som skymtar vid sidan heter Styggur från Hagalund, också min uppfödning, och han är jag så nöjd med att jag valde samma hingst igen till Röskva. Hrimfaxi frá Hvanneyri, han är gammal nu och betäckte sin sista säsong, så extra glad att jag bestämde mig för att betäcka just i år!
 
Förra veckans återbesök med Sindri gick snabbt å ungefär precis som jag trodde det skulle gå...
Han blev utdömd:(

Min älskade älskade lilla häst.
Hjärtat värker sönder. Min älskade lilla häst.
Det skulle inte sluta så här:cry::heart

5QmqY7t.jpg
Usch, så tråkigt att höra. Så fin häst och så blir det så här. Vet hur det känns när det inte finns något mer att göra. Skit. Hoppas att du kan ta vara på era goda minnen tillsammans.
 
Hej! Jag tänkte att jag ger mig in i den här tråden med. Jag har sedan en vecka tillbaka en 6årig islandsvalack på en månads prov. Än så länge går det bra och jag är så där pirrande nykär i honom. Oavsett vad jag gör med honom så har jag ett stort leende på läpparna :love:

Han är väldigt lite riden men fantastiskt trevlig att arbeta med. Tar det mesta med ro.
Nu är han min. Det känns jättebra.

Nästa steg är att hitta en sadel. Jag ska prova några som stallkamraterna har, både såna som är till salu och andra, för att se hur de ligger och hur jag sitter i dom. Steget efter det är sadelutprovare med så stort begagnatutbud som möjligt. Som tur är har hästen en ganska enkel rygg och jag kan fortsätta låna sadeln jag har nu ett tag till. Ingen stress.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 571
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
281
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
979
· Visningar
64 647
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 569
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp