Håll oss Uppdaterade - Igen!

Tävling på lördag med båda hästarna :) Dom känns väldigt fina just nu så det ska bli roligt och se vad vi orkar få till inne på tävlingsbanan. Den yngsta har aldrig varit på just den här tävlingsplatsen så han lär vara lite uppe i det blå :p

Ska klippa den äldsta idag. Den yngsta är helklippt sen ett par veckor tillbaka då han har det riktigt jobbigt i värmen och sätter päls fort och tidigt.
 
Nu är han bara ett minne ❤
ZVxVCZr.jpg


JJZSB1X.jpg


W3cA2tM.jpg
 
Tävling i lördags! Jättenöjd med båda hästarna förutom femgångaren på framridningen inför första klassen då han hade lite psykbryt :p Han har allvarliga problem med att gå ifrån kompisen och ska tillbaka till honom hela tiden och kastade sig åt sidan så jag fick ryta i åt honom att det inte är okej att göra så. Men mycket bra miljöträning för honom! Han måste kunna koncentrera sig på mig även fast den andra hästen är i närheten men inte är precis bredvid honom. De andra hästarna skiter han i, bara kompisen han har ögonen för :p Men inne på banan skötte han sig och fick helt okej poäng! Lite surt att vi fick en hel poängs avdrag av ena domaren i galoppen pga "fel fattning" när han inte fattade fel. Har till och med på film att han fattade rätt direkt. Så av den domaren fick vi 4 istället för 5. Jaja, hade inte gjort någon större skillnad resultatmässigt ändå, men störigt.
Fyrgångaren var superduktig och jämn! Vi red oss till A-final i V5 och landade på en 4e plats. Han har varit i A-final i V5 i alla tävlingar utom på det stora Fritidsmästerskapet i år. Det är ett stort steg från förra året då det blev mest b-finaler. Men nu börjar han bli jämnare även i tölten och då blir hela visningen jämnare med poäng över på 5 eller mer i varje moment mer eller mindre.

Femgångaren ska nu ridas lite lugnt resten av september sen ska han vila två månader. Fyrgångaren ska gå en välgörenhetstävling i slutet av oktober och en pay&ride i dressyr i början av november sen ska han vila en månad :)
 
Jag har möjlighet att njuta av det fina vädret hela veckan. Irriterar mig på älgflugorna bara.

Fortsätter träna dressyr med Röskva på torsdagarna, vi börjar bli bra på halter, och tempoväxlingar. Klarar nästan en framdelsvändning utan att halsen blir för böjd och matte halkar på fel sida.

Försökte ta med Saela som är en mästare på vändningar, vikningar och böjningar. Men det vart lite svårt för tränaren, för hon vill ju helst bara tölta. Det får vara en vidstilla dag med 0 störmoment om vi ska kunna trava på en volt. Minsta spänning så blir det tölt igen.

6/10 är det unghästmönstring i Uddevalla och då ska jag dit med min nyinköpta 1-åriga hingst. Ska bli spännande!
 
Behöver sadeltips. Hästen har väldigt kort svängd rygg med stora bogblad. Jag själv behöver 17" i sitsen.
 
Behöver sadeltips. Hästen har väldigt kort svängd rygg med stora bogblad. Jag själv behöver 17" i sitsen.

Funderar på draupnirs sadlar. Någon med erfarenheter av dessa? Finns ju några olika modeller...
Jag själv har bara provat draupnir enstaka gånger och tycker de är sköna. Är de små i storlekarna?
 
Funderar på draupnirs sadlar. Någon med erfarenheter av dessa? Finns ju några olika modeller...
Jag själv har bara provat draupnir enstaka gånger och tycker de är sköna. Är de små i storlekarna?
Ledsen att jag inte kan hjälpa till med sadlar, rider mest i en gammal omstoppad historia som jag fick med när jag köpte en häst för drygt 10 år sedan. Ingen aning vad det är för märke på den.

Önskar dig all lycka till med letandet!
 

Long time no see :cautious::angel:

Jag och lilleman ute på tur. Han vill ha gooooodis! Han är superkul att rida men så jäkla jobbig att hantera. Det är ett evigt pillande med ALLT, "har du godis? jag äter på grimskaftet, har du godis förresten, kan jag dra i den här flärpen på din jacka oh jag gör det ändå tjohooo men va nä blev du sur har du godis?".
Bebishäst :love: Han är alltså inte jobbig så, bara enerverande.

Han kommer alltid i full kareta när man ropar på honom, han är såå go :love:
 
@Teilani @Hedinn
Hittills har det gått bra, peppar peppar! Förmodligen hade han bandmask vilket orsakade koliken. 😔
Imorgon får han förhoppningsvis komma hem, sen blir det 6 tunga veckor med boxvila. Har någon tips på aktivering så uppskattar jag såklart det!! 😉
Usch, jobbigt! Men små promenader, komma ut och äta gräs/hö utomhus (om du har tid att stå och hålla i honom under tiden, då) tror jag ju är det bästa. Lite svårare nu när det är kallt och mörkt kanske, men även om det är sällan tror jag det kan vara uppskattat. :) Hur gammal är han, och är han van att stå på box?
 
Usch, jobbigt! Men små promenader, komma ut och äta gräs/hö utomhus (om du har tid att stå och hålla i honom under tiden, då) tror jag ju är det bästa. Lite svårare nu när det är kallt och mörkt kanske, men även om det är sällan tror jag det kan vara uppskattat. :) Hur gammal är han, och är han van att stå på box?

Han är fyra och har aldrig tidigare stått på box mer än vid enstaka tillfällen O_o
Jag tror vi får ta promenader ett par gånger om dagen? Men är inte säker. Ska fråga veterinären!
Jag hade tänkt träna crunches med honom, och lite annat trix tror jag. Jag bara hoppas slicken är tillräcklig att kämpa för för honom :angel:
 
Han är fyra och har aldrig tidigare stått på box mer än vid enstaka tillfällen O_o
Jag tror vi får ta promenader ett par gånger om dagen? Men är inte säker. Ska fråga veterinären!
Jag hade tänkt träna crunches med honom, och lite annat trix tror jag. Jag bara hoppas slicken är tillräcklig att kämpa för för honom :angel:
Har ju svårt att tro att ni inte får vara utomhus, det handlar ju inte om ansträngande promenader. :) Och lätt rörelse brukar ju vara rätt positivt även för en skadad kropp.

Oroa dig inte för mycket i förväg bara, ibland förvånar de en! Min fick ju boxvila som tvååring, gick då normalt sett i unghästflock... Jag var ”något” nervös inför det kan jag säga, men hon skötte sig galant! Inga som helst problem (2-3 korta promenader per dag för att inte bli stel) och har noll problem att stå på box nån gång emellanåt nu som treåring. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 627
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 033
· Visningar
68 451
Senast: mysboll
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 158
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp