Hålla i gång hästen under vinterhalvåret

cactuspower

Trådstartare
Har ni lyckats hålla i gång era hästar under vinterhalvåret? Jag tycker att det har gått sådär denna vintern :( förra vintern var det perfekt när man kunde rida ute i snön, vi hade många härliga vinterdagar. Visst var det stundtals lite svårt att rida efter det var så himlans mycket snö, där det inte var plogat kunde man bara skritta, men på de plogade små vägarna gick det urmärkt att trava och galoppera och man kunde hålla i gång ridningen ganska bra tycker jag.

Denna vintern har ju varit jätte jobbig sedan det började töa och sen frysa på :crazy: det är ojämt och snorhalt överallt. Här om dagen försökte rida på vägen (asfalt) och sedan in på en mindre grusväg där det var plogat en liten bit och fick sedan vända och rida tillbaka igen.. det gick Väll men asfaltsvägen är ju trafikerad bilväg även om det inte är jätte mycket bilar som kör där just nu , och det känns lite olustigt att rida ute när det är knöligt och isigt trots att min häst har 4 brodd i varje sko känns det inte riktigt som om hon får riktigt ordentligt fäste. Och jag vågar inte annat än skritta.

Där det är oplogat och har kommit lite mer snö igen är det just nu stenhård skare så det känns ju inte lönt att rida där heller...


Hur gör ni på vintern som inte har ridhus?? Lyckas ni hålla i gång era hästar på något sätt eller får dom bara stå och skrota i hagen tills det blir vår eller?

Jag har lite dåligt samvete av att hon bara ska stå i hagen, hon verkar ha blivit ganska rastlös men vet inte vad man ska göra när man inte kan hålla i gång henne? Vi har inte så långt till ridhuset, tar väll 10-15 min med transport men det är en ganska liten smal väg och det är rätt mycket backar så det har inte varit så jätte roligt och köra där alla vinterdagar även om man åkt utan transport..
 
Sv: Hålla i gång hästen under vinterhalvåret

Känner så väl igen det! Förra vintern var ju kanon att rida. Helt underbart med den snön som då var.
Men denna vintern! Ok. innan nyårsafton var det bra, men sedan....
Regn, frysgrader och som grädde på moset, lite lite snö = blixthalt!

Så lite som vi ridit denna vinter har vi inte gjort på 15 år. Tyvärr inget som man kan göra, bara att gilla läget...tyvärr.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp