Hålla igång utan ridhus

O_o Hur tänker man då angående hovvinkeln :confused:


Fast det är sällan något problem om man bor i Mellansverige med milda vintrar, rider lugnt och i balans på stumt hårt underlag, samt mycket i ridhus under vinterhalvåret vilket väldigt många gör.

Traktbrodd är rätt standard och har alltid varit i Svea rikes län söderut genom alla år. Väldigt sällan just brodden i sig kan härledas till skador på hästarna utifrån vinkel som du är rädd för, eftersom dessa hästar till 90% rids och belastas på underlag där brodden pga mjukare i marken sjunker ner.

Fyrbrodd på hårt stumt underlag utan snö tex, ger mycket större problematik ang belastning eftersom hela överullningen dämpas rejält mycket mer på ”opassande” underlag.
 
Senast ändrad:
Vad spelar brodden för roll angående svikten? Hur menar du?

Hon redogör ju för att hon broddar på i förtid pga egna fysiska begränsningar och att hästen därmed går broddad i förtid i väntan på halka osv. Om du läser bakåt lite i sammanhanget tror jag du ser vad som menas ?
 
Fast det är sällan något problem om man bor i Mellansverige med milda vintrar, rider lugnt och i balans på stumt hårt underlag, samt mycket i ridhus under vinterhalvåret vilket väldigt många gör.

Traktbrodd är rätt standard och har alltid varit i Svea rikes län söderut genom alla år. Väldigt sällan just brodden i sig kan härledas till skador på hästarna utifrån vinkel som du är rädd för.
Nej rider man uteslutande i ridhus kan det ju fungera, men det rör ju inte tråden som vill hålla igång utan ridhus.

Jag är iofs mycket skeptisk till enbart traktbrodd ändå, och det finns väl inga direkta studier mot broddanvändningen mig veterligt.
Men ridhästarnas mystiska kotproblem tror jag härör mycket ur just sådana "småsaker" som 2 brodd kontra 4, lika mycket som att alla inte rider lugnt och i balans, men det var lite OT och min tro.
 
Hon redogör ju för att hon broddar på i förtid pga egna fysiska begränsningar och att hästen därmed går broddad i förtid i väntan på halka osv. Om du läser bakåt lite i sammanhanget tror jag du ser vad som menas ?
Den delen utelämnade jag för att den hade ett sammanhang som var vettigt, men jag får fortfarande inte ihop det med svikten. Jag hade inte ställt frågan om jag förstod vad som menades...
Eftersom du tydligen förstår det, så kan ju du förklara det istället då.
 
Den delen utelämnade jag för att den hade ett sammanhang som var vettigt, men jag får fortfarande inte ihop det med svikten. Jag hade inte ställt frågan om jag förstod vad som menades...
Eftersom du tydligen förstår det, så kan ju du förklara det istället då.

Jag vet inte vad du frågar utöver det jag själv svarat dig ang trakt och fyrbrodd.

Annars utöver det tror jag @SkorpSmulan själv är bäst lämpad att svara dig om hon känner för det, snarare än att jag lägger ord i mun för någon annan mer än jag redan gjort 👍
 
Nej rider man uteslutande i ridhus kan det ju fungera, men det rör ju inte tråden som vill hålla igång utan ridhus.

Jag är iofs mycket skeptisk till enbart traktbrodd ändå, och det finns väl inga direkta studier mot broddanvändningen mig veterligt.
Men ridhästarnas mystiska kotproblem tror jag härör mycket ur just sådana "småsaker" som 2 brodd kontra 4, lika mycket som att alla inte rider lugnt och i balans, men det var lite OT och min tro.


Jag lade till ang fyrbrodd medans du svarade så läs gärna det också .

Både trakt och fyrbrodd krävs precis som mestadels utrustning allmänt att ”don efter person”.

Så svar på frågan: utifrån att tråden då nu handlar om att rida utomhus utan ridhus så är fyrbrodd rätt rejält belastande och problematiskt utifrån ”olämpligt” väder/förhållanden ja.
 
O_o Hur tänker man då angående hovvinkeln :confused:

Jag tycker det känns galet med tanke på att man bryr sig massor om vinkeln och hoven resten av året, och sen tjoffar man på traktbrodd så fort det blir vinter.

Men, jag har aldrig sett nån skada som går att relatera till användningen av traktbrodd, inte heller hos någon av mina bekantas hästar. (Det är bara ”ridhus-hästarna” som har haft skador).

Däremot var man där jag växte upp försiktig med brodd på så sätt att man skruvade i dem när man skulle rida och tog sen av dem igen. Det är först på senare år som jag sett folk som lämnar kvar brodden även resten av dygnet.

Jag undviker ridning på asfalt när hästen är broddad.
 
Blir ju lite ironi kan jag tycka att endera är det traktbrodd eller guldskor i ditt län liksom - inga fyrbrodd.
Varför man skulle sko med guldsko på ridhäst i Mellansverige som vintrarna ser ut numera är för mig lite förvånande , i kombo med att då fyrbrodd skulle vara totalt okänt .

Jag får korrigera. Insåg att jag bara ridit en häst med guldskor. (Och det var i ditt län på den tiden jag huserade där).

Kan inte minnas att jag såg tåbrodd i Norge heller. Tror de hästarna hade endast traktbrodd de också.
 
Jag får korrigera. Insåg att jag bara ridit en häst med guldskor. (Och det var i ditt län på den tiden jag huserade där).

Kan inte minnas att jag såg tåbrodd i Norge heller. Tror de hästarna hade endast traktbrodd de också.

Ja alltså både du och jag bor ju nästgårds i Mellansverige så om det var här eller där 😇

Utöver det : Som sagt så ang fyrbrodd så bromsar det rätt rejält om det valet av broddning används på stumma hårda underlag i högre gångarter. Och enbart traktbrodd har en annan nackdel.
Som sagt - don efter person .
 
Ni som aldrig sett en häst ta skada av traktbrodd:
FCBF4A49-2680-4FFC-8063-8B9C37A7E7D9.jpeg

Här ser man tydligt att det bildats reaktioner precis där brodden suttit.
Lösningen blev gips och boxvila.

MEN detta är en häst med ursprunglig hovvinkelsproblematik och känsliga fötter så risken för att fungerande hästar skall reagera likadant är naturligtvis mindre.

Jag broddar av/på säkert 7-8 ggr på en säsong. Så fort det blir plusgrader under en lite längre period får hon gå utan brodd. Och givetvis blir dessa reaktioner större ju mer hon går på hårt underlag.
 
Jag har bara brodd på vid ridning på is och packad snö, frusen grusväg och asfalt är för hårt för brodd och rider man i snö på åkern så har brodd inte behövts.
Frostigt gräs har jag också haft brodd på ibland när vi hoppat.

Har aldrig haft brodd i hagen och bara behövt traktbrodd.

Skåne, dvs snöslaskigt, isigt och sällan någon vidare tjäle.
 
Jag har alltid haft fyra broddhål i varje sko på vintern, flyttade för några år sedan och fick byta hovslagare denne kunde inte erbjuda det
 
Jag gör som vanligt, jobbdagar rider ut hemma och lediga dagar lastar för att ridaut på ridslingor eller till en travslinga för intervaller, oftare till travslinga under perioder när det är barmaksfrost, brukar även bli några veckor med bara skritt hemmavid runt februari/mars.

Brodd har jag 4 i varje sko, 2i varje är ju livsfarligt när hästen inte får grepp i uppförsbackar när det är is i backen och har testat 6 i bakskorna och märkte ingen skillnad förutom på 1 häst med det var så lite så ingen idé att ta bort ett sömhål för den lilla skillnaden.
Bor på västkusten så vintern här är inte snö utan en himla massa is.
 
Vi fick in ett förslag att bryta ut diskussionen om hur man broddar till en egen tråd. Jag har funderat på det en stund nu men jag får inte till det på ett bra sätt. Därför vill jag uppmana att starta en ny tråd om hur man broddar eftersom det är ett ämne som kan intressera fler.

/Mod
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 907
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 099
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 111
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp