Hålla igång utan ridhus

Kan jag inte svara på, men upplever skillnaden.Både till häst o när jag själv löptränar

Glidmomentet skall inte upplevas. Känner du av ett glid i isättningen när du löptränar eller rider så är friktionen för låg. Ett normalt steg med normal isättning och med ett hälsosamt glidmoment känner man inte av.
Det som händer när man tar bort glidmomentet är dock intressant. Det är att jämföra med att ha plåtskor och gå på en stark magnet - det tar tvärstopp. Inte förrän då förstår man hur obehagligt det är att röra sig utan något naturligt glid alls. Det handlar alltså bara om ett par mm som behövs för att leder och ligament skall belastas så naturligt som möjligt.

Här är en bra film i sammanhanget
 
Ja den ger svikt men något större glid tror jag inte.
Själv sprungit med brodd och visst ger det svikt men inte mkt glid
Nej isen ger inget glid, men det är därför så mycket viktigare på vintern att rida/köra hästen i balans - aldrig i övertempo mot vad den klarar av. Det kan man "fuska" med på sommarhalvåret ;)

Obs! Ni tänker väl på att alltid brodda 4 eller 6 brodd per sko!
De som snål-broddar bara i trakten får skylla sig själv när hästen får hältor och sträckningar... prova gärna själv att jogga i en högklackad sko :idea:
 
Glidmomentet skall inte upplevas. Känner du av ett glid i isättningen när du löptränar eller rider så är friktionen för låg. Ett normalt steg med normal isättning och med ett hälsosamt glidmoment känner man inte av.
Det som händer när man tar bort glidmomentet är dock intressant. Det är att jämföra med att ha plåtskor och gå på en stark magnet - det tar tvärstopp. Det känns inte halt, men det känns heller inte bekvämt.

Här är en bra film i sammanhanget
Håller med att glidmomentet känner man inte men man känner stoppet/det stumma med broddar.Det är där jag känner skillnaden
 
Nej isen ger inget glid, men det är därför så mycket viktigare på vintern att rida/köra hästen i balans - aldrig i övertempo mot vad den klarar av. Det kan man "fuska" med på sommarhalvåret ;)

Obs! Ni tänker väl på att alltid brodda 4 eller 6 brodd per sko!
De som snål-broddar bara i trakten får skylla sig själv när hästen får hältor och sträckningar... prova gärna själv att jogga i en högklackad sko :idea:
4-brodd 😉
 
Nej isen ger inget glid, men det är därför så mycket viktigare på vintern att rida/köra hästen i balans - aldrig i övertempo mot vad den klarar av. Det kan man "fuska" med på sommarhalvåret ;)

Obs! Ni tänker väl på att alltid brodda 4 eller 6 brodd per sko!
De som snål-broddar bara i trakten får skylla sig själv när hästen får hältor och sträckningar... prova gärna själv att jogga i en högklackad sko :idea:

för att inte tala om att det "glappar" i greppet vid just avvecklingen av steget så de kan tappa fästet.
 
Vi saltar ridbanan med magnesiumsulfid, så den håller sig mjuk även om det är minusgrader. Alt trailar till stranden/travbanan/ridhus någon gång/vecka. Skrittar ut övriga dagar eller kör avsutten träning a la akademisk dressyr.

Fasar dock för det vädret som ska komma nästa vecka - ösregn på tvären (dvs med mycket blåst) är verkligen ingen höjdare utan ridhus och utan skog i närheten.. särskilt när man inte hinner rida i dagsljus. :(
 
Jag trappar ner lite på vintern, fryser och har sjutton lager kläder = osmidig. Mycket skritt ut i skogen :) Övergångar.

I år är det igångsättning så lugnt oavsett.
 
Fast varför är brodden stummare än enbart skon?

Ja, det är lite stumt när det är fruset och bart, men då får man ju hålla sig till mer samlade tempon?
Ah.
Men det problemet blir ju störst när brodden behövs som mest och verkligen griper tag för att undvika halka.
Ja som tidigare redan påtalat så blir det ju betydligt mer stumt med broddar som fastnar i underlaget än med en järnsko som har glidmoment.
Och att is är mycket porösare och ger efter på ett annat sätt än stenfrusna grusvägar. Plus att det sällan är ren is här hos oss, utan ett lager snö. Jag gillar verkligen inte när det är ren is heller men känns ändå bättre än stumt underlag.
 
Jag kör vinterträning med mycket roadwork.
Kommer ställa av fyra veckor efter terminens slut. Sätta igång igen i mitten av januari med roadwork och klättring för hand. Sen kör jag till ridhus och rider igenom hästen någon dag i veckan utöver träningarna.
 
Jag har ridbana som trots salt fryser väldigt lätt.

Jobbar dagtid så är alltid ute i mörkret. Försöker komma igång 2 dagar vecka till ridhus utöver ett träningspass varannan vecka.

Haft min häst i över 10 år och trots att hon är van vid hårt underlag mm känns det stor skillnad på ridning i ridhus/bättre underlag. Hästen är mer avslappnad och tar ut stegen mycket bättre än när det är stenfruset ute.

Kommer det snö är det ju lättare att kunna ta sig fram överallt och ljusare så pannlampan kan göra sitt.

Många tråkiga skritturer blir det
 
Ni som rider på som vanligt, är det med eller utan brodd då?
Vi har redan brodd på i väntan på halka och jag nojjar för att det blir för stumt på hårt underlag.
Enbart hårt oroar mig inte men brodden gör det.
Brodd under perioden det är halt. Broddar inte på förrän det behövs.
 
Har överlevt utan ridhus i 20+ år. Det vi har på gården är belyst paddock 20x40 m och en belyst 250 meters ovalbana. Paddocken fryser sig riktigt hård, men jag tycker den är okej så länge den är platt - värre om den frusit direkt efter en blöt och kladdig period, då blir den riktigt knölig och går i princip inte att rida i. Ovalbanan är som en grusväg. Väldränerad, så blir aldrig varken kladdig, knölig eller cementhård. Där går i princip alltid att rida i alla gångarter, fast man får kanske anpassa tempot lite... På granngården finns dessutom en travträningsslinga på ca 1 km (belyst den också!) som vi har möjlighet att (mot betalning) rida på. Där är alltid harvat och saltat, så där är mjukt underlag oavsett väder i princip. Kanske att den blir lite väl tung/djup när det är riktigt blött ute, men den gör ju att det är fullt möjligt att konditionsträna hästarna hela vinterhalvåret - fantastiskt bra! Och så finns ju lite skogsstigar och grusvägar runtomkring förstås, men dem använder vi i stort sett bara på helger när det går att rida i dagsljus!
 
Nej isen ger inget glid, men det är därför så mycket viktigare på vintern att rida/köra hästen i balans - aldrig i övertempo mot vad den klarar av. Det kan man "fuska" med på sommarhalvåret ;)

Obs! Ni tänker väl på att alltid brodda 4 eller 6 brodd per sko!
De som snål-broddar bara i trakten får skylla sig själv när hästen får hältor och sträckningar... prova gärna själv att jogga i en högklackad sko :idea:

Jag har aldrig någon sett en häst eller ens en sko med tåbrodd. Det existerar liksom inte häromkring. Inte heller där jag bodde innan.
Guldskor undantaget.
 
Hur menar du med att man inte skulle ha möjlighet att bestämma själv när man skall brodda? :D
Dels att jag har så ont i kroppen att jag inte klarar av att broddar själv så det får hovslagaren göra och dels att det är halt ibland och inte halt en annan dag vilket gör det helt omöjligt att veta när det behövs och inte.
Just nu har vi dessutom ett tjockt lager frost, inte is utan frost vilket ändå gör det för halt utan brodd men inte nån svikt.
 
Jag har aldrig någon sett en häst eller ens en sko med tåbrodd. Det existerar liksom inte häromkring. Inte heller där jag bodde innan.
Guldskor undantaget.


Blir ju lite ironi kan jag tycka att endera är det traktbrodd eller guldskor i ditt län liksom - inga fyrbrodd.
Varför man skulle sko med guldsko på ridhäst i Mellansverige som vintrarna ser ut numera är för mig lite förvånande , i kombo med att då fyrbrodd skulle vara totalt okänt .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 909
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 099
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp