Hålla igång utan ridhus

Problematisk

Trådstartare
Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?
 
Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?
Uteritter i terräng/kuperad mark, dressyr i skritt, bommar i olika höjd osv.
 
Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?
Man ser till att vänja hästens ben vid hårda underlag så att man kan träna på precis som innan.
 
Mina hästar har alltid fått varit vana vid hårda underlag. (Mycket asfalt för att ta sej nånstans. Hårda grusvägar osv)

Har aldrig haft problem att rida som vanligt året runt.
Man får tänka på att rida balanserat, men det gör jag alltid ändå.

Sommartid kan ju vägarna vara lika hårda så jag har aldrig gjort det till ett problem. Man blir bara begränsad.

Har funkat på allt från känsliga fullblod till känsliga halvblod med känsliga ben och hovar och för spänningar i kroppen.
De har aldrig haft en inflammation eller hälta under alla år..
Enda gången jag bara skrittar på en ridtur är under tidig igångsättning.. Annars alltid alla gångarter i olika former.
 
Mina hästar har alltid fått varit vana vid hårda underlag. (Mycket asfalt för att ta sej nånstans. Hårda grusvägar osv)

Har aldrig haft problem att rida som vanligt året runt.
Man får tänka på att rida balanserat, men det gör jag alltid ändå.

Sommartid kan ju vägarna vara lika hårda så jag har aldrig gjort det till ett problem. Man blir bara begränsad.

Har funkat på allt från känsliga fullblod till känsliga halvblod med känsliga ben och hovar och för spänningar i kroppen.
De har aldrig haft en inflammation eller hälta under alla år..
Enda gången jag bara skrittar på en ridtur är under tidig igångsättning.. Annars alltid alla gångarter i olika former.

Ja, alltså, min är också hyfsat van vid hårda underlag (mycket grusvägar, skrittar ofta på asfalt osv) men nu är det verkligen STENHÅRT. Hårdare än hårda sommarvägar, det går kanske att trava lite försiktigt på vissa sträckor men galoppera är uteslutet. Det vore som att galoppera på asfalt, och känns som ungefär lika stor risk för halka också eftersom det dessutom blir halt när grusvägarna fryser ihop, känns inte som att broddar hjälper ens :crazy:
 
Ja, alltså, min är också hyfsat van vid hårda underlag (mycket grusvägar, skrittar ofta på asfalt osv) men nu är det verkligen STENHÅRT. Hårdare än hårda sommarvägar, det går kanske att trava lite försiktigt på vissa sträckor men galoppera är uteslutet. Det vore som att galoppera på asfalt, och känns som ungefär lika stor risk för halka också eftersom det dessutom blir halt när grusvägarna fryser ihop, känns inte som att broddar hjälper ens :crazy:
Ja alltså man får ju göra som man är bekväm med , men jag personligen har inga problem att trava och galoppera (balanserat-nyckelordet) på asfalt tex.
Hästarna är vana och jag har aldrig upplevt det halkigt såvida det inte är blött.
 
Om man hittar gräs någonstans så är det kanon att rida på nu när det är stenhårt tycker jag! Annars rider jag ungefär som vanligt ändå, använder dock inte ridbanan speciellt mycket.
 
Jag promenerar mycket med hästen i skogen vintertid. Runt träd och sedan backa tillbaka, skicka hästen upp för mindre kullar och bergsknallar och sedan ner igen. Mycket klättring upp och ner. Det blir sammantaget väldigt mycket styrketräning tillsammans med lydnad eftersom hästen måste ha koll på mig och lyssna på mina instruktioner. Min häst uppskattar denna träning och vi får båda röra på oss :)
 
Jag promenerar mycket med hästen i skogen vintertid. Runt träd och sedan backa tillbaka, skicka hästen upp för mindre kullar och bergsknallar och sedan ner igen. Mycket klättring upp och ner. Det blir sammantaget väldigt mycket styrketräning tillsammans med lydnad eftersom hästen måste ha koll på mig och lyssna på mina instruktioner. Min häst uppskattar denna träning och vi får båda röra på oss :)
Har du grimskaft då? Eller längre lina?
 
Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?
Om det enbart finns bilgrusvägar typ landsvä förstår jag problemet men jag har alltid ridit ute i alla gångarter även när jag haft ridhus på gården. Man får vänja hästen vid hårda underlag successivt,
 
Ni som rider på som vanligt, är det med eller utan brodd då?
Vi har redan brodd på i väntan på halka och jag nojjar för att det blir för stumt på hårt underlag.
Enbart hårt oroar mig inte men brodden gör det.
 
Om man vintertid har tillgång till vägar, stigar i skogen och någon vall/träda att rida på så är det inga problem alls att hålla igång tycker jag. En bra pannlampa om man måste ut i mörkret så är det löst .

Många långa år jag var utan ridhus och ändå då tävlade som mest. Behövde aldrig ställa av hästarna pga underlaget vintertid med ovan förutsättningar. Åkte till ridhus 2 ggr/vecka varav en gång träning för tränare. Resten utomhus .
 
Alltid ridit/kört ute året om. Först detta år jag börjat rida min passhäst i ridhus en gång veckan för tränare.

Nu är jag förvisso insatt i trav också, men där så vi kör aldrig i ridhus, och de överlever ändå=)

Den svåraste perioden är när det har varit lerigt å frusit på å det är gropigt, eller som nu i sommar har dammet vart ett problem dåd e varit dåliga på vattna. Samt steningt. Vintern är typ bästa tiden för oss i norr.

Iaf rider jag mest travhästarna(vi håller till hos en travtränare jag å syrran) då jag tycker det är mkt lättare samt så är min passhäst mkt lugnare att rida med å träna jämfört med å köra(även fast han blivit mkt bättre sen jag började rida honom. När han kom var det kämpigt för tränaren att köra honom, och nu kan jag ändå köra honom. Om än han blir stark bland andra.)

Iaf sålänge det är plant underlag rider jag normalt. I skog å på ridbana å banan 0 allt vad det het. När det däremot är knöligt ute eller halt tar jag bara skritt å trav-då han kan bralla till i galoppen ibland om han har lite för mkt energi. Och jag inte vill han ska riskera att skada sig. Brodd har vi alltid på vintern(bortsett från åringarna, då de lärs sig skos först under våren som ett år. (vi brukar hämta in dem i januari å börja verka några gånger först)
Bortsett från om ngn går barfota som ska vila eller så. (vi snackar mer om vilken Brodd vi ska ha, då vi tränar vissa på isen osv)

Min passhäst har gått m Brodd i bakskon hela året. (då han haft spec skor bak, typ upp och ned. Så öppen tå, å han har då haft brodd(hovslagaren gjorde några spec skor å svetsa) detta för å få typ längre baksteg å trampa under sig när han körs(ni skulle se hans förändring, dels detta men även ridningen! När han kom hade han så korta korta steg p nu typ svävar han med bra tramp) dock så har han skotts om nu till järnskor fram å bak m vanlig brodd(ridhästskodd typ) då han nog gjort klart sin travhäst karriär. (han lämpar sig bättre som ridhäst en perfekt ridhäst för mig) (startade senast i maj, (enda starten iår) sen hsr han agerat träningssparris, ridhäst, dressyr häst, brudgubbs häst på bröllop, samt pullerthäst(drar en pullert så en annan häst som är väldigt svår kan springa bakom)

Men jag skulle säga att skritta å trava kan man alltid göra sålänge det inte är jättehalt eller jättebukligt-bruka tänka skulle jag kunna springa på det här, om svar ja då kan jag trava. Galopp-får man känna av själv.
Men man kan jobba på även i skritten, ett ypperligt tillfälle å stärka den, få hästen jobba bra under sig. Öka skritten minska, rask skritt å sakta men aktiv skritt, framdelsvändningar, skritt piruetter, skänkelvikningar vete hur mkt man kan jobba i skritt! (innan jag fick till traven på min passis jobba vi jätte mkt i skritten!)
 
Rider ut som vanligt i skog och mark och kör alla gångarter . Gör övningar i skogen och på en liten grusvolt som finns längre bort.
Försöker verkligen att åka till ridhus/paddock kontinuerligt men d är segt. Närmsta är typ 3 mil bort. Segt när jag jobbat en hel dag. Lättare m reflexer å pannlampa👍
 
Jag har börjat rida ut mycket korta svängar i mörkret på kvällarna, för att bli modigare, men blir lite tveksam av alla vildsvin som dräller omkring i trakten numera. Förr, när vi utan problem red ut i mörker, var det ju inte alls så mycket gris, men nu ser vi dem från bilar flera gånger i veckan, och även om de ska vara skygga s
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 960
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp