Hålla igång utan ridhus

Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?

Jag har stått utan ridhus flera år. Vid hårt underlag blev det mycket dressyr i allmänhet men särskilt mycket samlande övningar i trav och galopp för att verkligen hålla hästen under kontroll. Dvs tränar sluta och öppna istället för intervaller i galoppen tex. Sen är klättring en utmärkt övning när det är hårt, särskilt i skogen där det ofta är lite väl mjukt annars. Överhuvudtaget mer fokus på muskler än kondis på vintern.
 
När vi är igång vintertid brukar veckan se ut såhär:
-Traila till ridhus 2ggr/veckan. (Varav en helgdag för att slippa vardags-stress). Varav:
1 dag hoppning.
1 dag cavaletti/markarbete.
-Skrittmaskin/promenad 1 gång i veckan.
-Uteritter 3 gånger i veckan. Varav:
1 dag mycket klättring och skogsstigar.
2 dagar med lite mer jogg/galopp där det fungerar. Kan vara allt ifrån en jämn men hård grusväg, en åkerkant eller frusen äng som duger. Snö ökar ju valmöjligheterna betydligt.
-Sista dagen får hon vila helt eller göra skolor i skritt i det mini-ridhus vi har på gården (10x30m).

Jag hade gärna trailat till galoppbana en dag i veckan för att verkligen få rida rakt fram och stretcha ut på preppat underlag. Men det hinns inte med.
 
Jag är ju säkert inte den enda som inte har tillgång till ridhus, utöver träning en gång i veckan. Förhoppningsvis kommer jag kunna åka nån gång till efter nyår, men tills dess... Hur gör ni?
Nu sen höst/tidig vinter är det stenhårt överallt. Efter tre dagars skritt klättrar min häst på väggarna. Vad gör man?

Jag har en fjording som går LA, två som går stadig LB varav den ena ska upp i LA i vår, i dressyr. En kbl-travare som tidigare gått godkänd LA dressyr.
Fjordingarna körs dessutom - två av dem är tävlade i sportkörning med första- och andraplaceringar i LB och den ena även i LA.

På vintrarna tränar jag mycket ute längs vägarna. Övergångar, skänkelvikningar, öppna och sluta, galoppfattningar ur skritt. Samlande arbete i alla gångarterna, lite ökningar (riktig ökad trav fungerar visserligen inte, men det gör inte så mycket eftersom hästarna heller inte har ökad trav utan vi tränar på att få mellantraven OK) och hoptagningar.
Det mesta som ingår i ett normalt dressyrprogram, förutom volt, går att göra ute längs vägen. Även när det är mörkt.
Om man tycker att underlaget är hårt så kan man ju rida samlade tempon i gångarterna, då brukar det inte vara någon fara tycker jag.
 
Ni som rider på som vanligt, är det med eller utan brodd då?
Vi har redan brodd på i väntan på halka och jag nojjar för att det blir för stumt på hårt underlag.
Enbart hårt oroar mig inte men brodden gör det.

Fast varför är brodden stummare än enbart skon?

Ja, det är lite stumt när det är fruset och bart, men då får man ju hålla sig till mer samlade tempon?
 
Mina hästar är vana hårt underlag så det är inget jag tänker på ens. Jag rider i ridhus någon enstaka gång per år när det är kurs eller lektion, inte tillgång till ridbana heller. Så det är grusväg, skog och åkrar året runt för min del och både jag och hästarna utvecklas :)

Rider som @kryddelydd beskriver i sitt inlägg. Voltarbete gör jag på åkrarna när det tillåts att rida där :)
 
Det blir "inget" glidmoment .Att skon/ hoven glider något är att föredra men är det vinter så är det vinter
Fast är det snö och is så blir det lite glidmoment, det ser man ju tydligt på spåren.
Störst problem borde det bli om man har broddar när det är barmark.
 
Is är mjukt jämfört med t.ex. asfalt både när det gäller ytskikt och svikt.
Dels tillåts brodden sjunka ned en bit i isen vilket tillåter bättre överrullning och glidmoment. Det är som ed allt annat: ju mjukare det är desto mer spår ser man. Du ser aldrig hål efter brodd på asfalt, och sällan på frusen grusväg. Men alltid på blank is. :)
Ja den ger svikt men något större glid tror jag inte.
Själv sprungit med brodd och visst ger det svikt men inte mkt glid
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp