Hålla igång verksamhet

Glimris

Trådstartare
Ni som har ridverksamhet utan ridhus, håller ni igång på vintern? Själv går både jag och hästarna i ide, särskilt den här vintern. Försökte med nån uteritt, men barnen frös och föräldrarna orkade inte pulsa i snön. Tog av skorna på alla hästarna och det fungerar super nu när det är kallt iallafall. Tänker börja min termin i mars( ridlekis) Hästarna går rätt mycket övriga året så det kan nog vara skönt för dom att vara långlediga. Men för mig blir det knapert, finns det nåt annat man kan hitt på så här års som barn gillar??
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Ni som har ridverksamhet utan ridhus, håller ni igång på vintern? Själv går både jag och hästarna i ide, särskilt den här vintern. Försökte med nån uteritt, men barnen frös och föräldrarna orkade inte pulsa i snön. Tog av skorna på alla hästarna och det fungerar super nu när det är kallt iallafall. Tänker börja min termin i mars( ridlekis) Hästarna går rätt mycket övriga året så det kan nog vara skönt för dom att vara långlediga. Men för mig blir det knapert, finns det nåt annat man kan hitt på så här års som barn gillar??

Ja, vi kör året runt. Sedan är det givetvis extrem skillnad i bokningstrycket, men i de flesta väder går det ju bra att rida. Undantaget var exempelvis igår när termometern stod på -25. Då är det tufft både för hästar och människor....

Vi kör guldskor och sula på våra hästar under vintern så kan man köra alla fem gångarterna även på blankis. Men precis som du säger så är det skönt för hästarna att det är lite lugnare, återhämtning behövs för att ha pigga och arbetsglada hästar till vår-, höst- och sommarsäsongen.

Men våra förutsättningar kanske är annorlunda, vi har vinterbonat boende som vi hyr ut i samband med ridning och en badtunna som går varm då och då.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Ursäkta attjag hoppar in här, men innebär guldskor att de inte är lika hala? Eller hur skulle guldskor och sulor vara lösningen? Jag vet inget om guldskor.

/S
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Skor med fasta brodd, sulorna är för att snön inte ska fastna i skorna.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

en sak ni kanske kan ha är att tolka det är ju roligt och lätt när man har snö :D
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Du har redan fått svar. Guldskor är skor med 6 fasta brodd. Det gör att hästarna greppar bra, även på blankis. Sulorna motverkar snöklamp.

Det är överlägset som vinterskoning, fungerar vid alla typer av snö och underlag.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

ni kan kanske ha lite teori om hästens uppbyggnad det blir ju då mer riktat till de lite mellan gamla men det är en till tanke :D
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Tack för tips, ibland har man för stora krav på sig själv. Många är glada bara de får komma och pyssla lite, sen blir det ju frågan om man kan ta nåt för det också.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Tack för tips, ibland har man för stora krav på sig själv. Många är glada bara de får komma och pyssla lite, sen blir det ju frågan om man kan ta nåt för det också.


Lysande, du kan kanske få betalt för jobb som de utför åt dig. :idea:


Du får sätta upp en prislista, t.ex:

Mockning - 20:- / box
Utsläpp - 10:- / häst
Ryktning - 40:- / häst
osv....


I USA finns det folk som betalar stora pengar för att sitta i fångläger under realistiska förhållanden, så ingenting är omöjligt.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Jag förstår din sarkasm, men detta gäller barn 3-10 år som inte kan göra något själva utan jag är med hela tiden UTAN föräldrar. Dessutom försöker jag leva på mina hästar. Tyvärr kan man inte göra allt ideellt, det är svårt nog att sätta priser på ridningen. Eller ska jag betala dem för att de rider mina hästar?
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Jag förstår din sarkasm, men detta gäller barn 3-10 år som inte kan göra något själva utan jag är med hela tiden UTAN föräldrar. Dessutom försöker jag leva på mina hästar. Tyvärr kan man inte göra allt ideellt, det är svårt nog att sätta priser på ridningen. Eller ska jag betala dem för att de rider mina hästar?

Oj, jag hade missat att det handlade om barn. Ifall de gillar att vara i stallet skulle ju en ide vara att du erbjuder föräldrar att lämna sina barn hos dig när de vill vara barnfria. Det borde väl gå att ta betalt per timme barnen får vara hos dig.
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Såg en sida där de hade hästfritids. Tyckte jag var skitsmart! Efter skolan så åkte barnen (eller blev hämtade) till stallet och fick teorilektioner, lära sig hästhantering och pyssla i stallet med allt vad det innebär. Rida en gång i veckan och förtur på att välja foder/sköthäst om de sedan gick på ridlektioner regelbundet (ridskola). Har för mig att de tog 5000 kr i halvåret/barn (jan-Maj). Mellan 14-17 Månd-Fred.

Ett litet förslag iaf :)
 
Sv: Hålla igång verksamhet

Tack för tips, ibland har man för stora krav på sig själv. Många är glada bara de får komma och pyssla lite, sen blir det ju frågan om man kan ta nåt för det också.

Nu vet jag inte vilket upplägg du har på terminer osv, men dottern har ridit på en liten ridskola och red då 1 gång i veckan under vanliga terminer. Dvs "jullov" och "sommarlov" i övrigt körde vi på. Nu hade vi visserligen ridhus men när det är som kallast så fixar de små ändå inte att rida i kylan. Så under vintern var det mycket teori, klippa och klistra, leta hästar med olika färger och tecken i tidningar. Rita själva, rita delar som "ridfröken" talar om osv. I stallet är det bästa att få mocka, och lägga in mat åt hästarna, smaka på betfor, tugga havre, lukta på hö, halm och ensilage. Tvätta träns, sadlar, prata delar, prova på att styra varandra med bett i handen, och sedan borsta, borsta i timmar, fläta och pyssla. På vårkanten när det var skönt att vara ute såg vi istället till att få hästarna klara snabbt och ge oss ut på långa skogspromenader, upp och ner för kullar och över stock och sten.

Så mitt förslag är att lägga upp terminsvis, lägg kanske ett lägre pris per gång för att "kompensera" de veckor under vintern som det kanske blir mindre ridning och mer pyssel. Var inte rädd för att ha pysseldagar, skit i vad föräldrarna tycker och gå på vad barnen uppskattar. Det kommer alltid att finnas föräldrar som tycker att hästarna ska vara klara att kliva på när lektionen börjar och bara att kliva av och åka hem när lektionen är slut och helst ska barnen klara alla gångarter efter en termin, men för barnens skull låt dem få lära sig mer omkring hästarna, hur man leder en häst, borstar, mockar osv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 921
Senast: Fraegd
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: fio
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 572
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 047
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp