Bukefalos 28 år!

Hålla lektioner för min kusin?

F

FridaW

Min kusin (även min granne) vill ha en egen ponny. Tror att hon snart kmr få det också. Vilket jag tycker är skit dumt! Hon har ridit på ridskola i mindre än ett år och har inte lärt sig att sadla en häst än. Tycker då det är helt sjukt att hon ska få egen häst !:crazy:. Hon rider inte bra heller, men jag funderar på att erbjuda mig att ge henne lektioner på min häst, för att hennes (blivande) ponny ska slippa ha en helt oerfaren ryttare klängande på sig. Hon är 10år och jag är 14 år. Men det är så att min häst är väldigt känslig, både för skänkeln och i munnen. Hon kan också bli väldigt het i galoppen. Hon är arab och D-ponny. Dessutom känns det som om jag redan gör så mycket för min kusin.

Hela den här tanken på egen häst fick hon nog nu när vi byggde stall här hemma (det ligger precis brevid deras hus).

Okej, en grej till. Min kusin är ca 145cm lång och väger över 50kg (vilket är mer än jag själv väger :eek:), vad ska hon då ha för storlek på häst? Man säger ju att lagom mankhöjd är 10-15cm mindre än ryttaren är lång. Alltså skulle hon ha en ponny på 130-135cm, men jag tycker att hon är lite tung för det. Det beror ju såklart på hästens typ, men i och med att hon inte rider så bra så rider hon ju inte i balans och jag skulle nästan tycka synd om hästen :crazy:

Så vad tycker ni nu:
Ska jag ge henne lektioner?
Vad för häst passar henne?
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Jag skulle hellre tipsa hon om att gå privat lektioner med sin egen häst.

Bättre om hon får riktiga lektioner, så att hon lär sig korrekt. Om hon nu vägrar det så prata med hennes föreldrar om att dom borde göra så för både hästens och flickans bästa.

Edit;
Sedan kan du vara med i stallet och lära hon dom praktiska sakerna med att ha häst,
småsaker som (TEX) hur man lindar rätt/ sadlar rätt/ utfodrar rätt/ småtips osv!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Hmm svårt det där, men om du ser att hon inte klarar av det så kan du väll prata med hennes föräldrar??
Låt henne hjälpa dig med stallsysslorna ett par veckor så ser hon kanske att det är så mycket mer än bara att rida??

Om det nu är så att hon får en häst kommer det bli du som ska hjälpa henne då?? Eller kan henns föräldrar också?
För det är ju inte meningen att du ska få annsvar för en häst till?
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Båda hennes föräldrar är rädda för hästar. Så det blir jag som får ta ansvaret. vilket jag inte ens vill :crazy: Har också tänkt på möjligheten att prata med hennes föräldrar, men det är så att dom har alltid vart så att deras dotter ska ha allt som jag har och vara lika duktig (om inte bättre) på allt, så säger jag då att jag inte tror att hon klarar av att ha en egen häst så kommer dom bli arga på mig. Dessutom är hon egentligen ingen djurvän, utan hon vill nog bara ha häst för att det är coolt. Hon har haft 3 kaniner, 3 hamstrar, fågel, hund och fiskar. Alla djuren utom hunden (som dom fick sälja) har dött, för att hon inte har tagit hand om dom. :crazy: Jag tycker detta är helt sjukt. Men det är så att om dom har bestämt sig för att skaffa häst åt henne så blir det så.
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Men då måste ju du göra klart i att du inte har lust/tid/ork att behöva ta hand om en häst till.
fÖRSTÅR de hur mycket arbete egen häst innebär??
Det är många timmar varje dag i bara skötsel och sedan ska man rida också,,,
Om man är så liten som hon är så behöver man självklart hjälp av vuxna som bryr sig om hon nu inte är mycket duktig och verkligen brinner för det!!
Jag har Pmat dig nu också =P om en egen erfarenhet av släktingar och hästar =(.
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Det lättaste kanske är om du pratar med DINA föräldrar och säger att du inte vill ha ansvar för en till häst osv. Sen kanske de i sin tur kan prata med din kusins föräldrar.
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Det har jag gjort, men de sgr att vi inte ska lägga oss i så länge inget är bestämt. Men ber dom mig om hjälp så kommer jag inte kunna säga nej, då kmr de bli arga och i och med att vi både bor grannar och är släkt så känns inte de så bra :crazy:
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Ok, det kan jag iof förstå. Men skullle det bli bestämt att hon ska häst så kan du ju prata med dina förldrar igen. Då kanske de kan berätta för hennes föräldrar átt du har fullt upp utan att ta ansvar för hennes häst.
Som någon sa tidigar, du kanske ska ta med din kusin så hon får syssla med lite stallsysslor oxå.. inte bara rida
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Jo det låter kanske lite tidigt att skaffa häst. Jag skulle satsa på en lugn c-ponny som vet hur man tar hand om barn. Gärna lite viktbärande då. Jag rider en mkt vikbärande c-ponny och jag väger en bit över 50 kg. ;) Men den hästen har inte visat någonting och hon är ordenkligt genomkollad flera gånger under den tiden jag har haft henne.

Sedan skulle det nog vara bättre om hon red för en tränare ist för dig. Även om du är duktig så ser du inte alla saker som behövs förbättras som en tränare gör. Visst om kan du ju ha lektioner om du tycker det är roligt, inte bara för att din kusin ska skaffa häst och att hon rider illa.
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Men du måste säga nej om du inte vill,, du kan inte styra hela ditt liv efter någon annan.
Du måste försöka säga ifrån på ett snällt sätt, du har skola och egna hästar som behöver dig,
Du måste förklara att om nu din kusin skulle vara sjuk och inte vilja gå till stalet så är det hennes föräldrar som får göra det för ditt liv har itne tid för ännu en häst som du inte har något med at göra. :(
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

om hon bara väger runt 50 kilo så kan hon rida de flesta ponnysar just nu, en ponny på 130 cm klarar absolut 50+ kg. du har ingen som helst skyldighet att hjälpa dom med häst, om de tror att du ska göra det atomatiskt bara för att du är kusin och har kunskap så borde du säga till på skarpen, ingen ska utnyttja dig bara för att du är rädd för att säga ifrån. om de inte förstår situationen så är det upp till dem. du har din häst, skolgång, familj och vänner att ta hand om först och främst. stå på dig!
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Tycker att detta låter som rena vansinne :mad: och du måste göra vad du kan för att stoppa det. Alltså, en unge som inte ens kan minsta lilla om att sköta en häst, som bara har ridit en kort tid och som har föräldrar som inte kommer att ta något som helst ansvar är den absolut sista som ska ha en ponny. Och det låter som om HELA ansvaret kommer att lämpas över på dig.

Du måste försöka ta ett allvarligt snack med både dina föräldrar, hennes föräldrar och henne själv och förklara som hästmänniska att man inte ska köpa en häst bara för att grannen bygger stall, detta är ett djur som ska skötas 24/7, beslutet ska vara väl underbyggt, man ska vara kunnig o erfaren och att kusinen har för lite erfarenhet. Föreslå att hon fortsätter att rida på ridskola samt går på något ridläger eller så och väntar åtminstone ett par år. Ta det alltså lugnt och gnäll inte om att du inte kommer att ha tid (vilket är sant men det får vara mellan dig o Buke :smirk: ) utan säg ifrån som HÄSTKUNNIG att du tycker detta är oklokt. Om dom säger "men du finns ju" så får du förklara att det ändå blir hon som har ansvaret, och vad händer om du är sjuk/bortrest/upptagen av skolan/annat osv osv? Hon måste ju kunna ALLT själv.

Ursch vad jag blir irriterad, och inte på din kusin utan på dom vuxna som tycker att detta är OK. :mad:
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Som många av er sgr, så har jag extremt svårt att säga nej. Det blir ännu värre då hennes föräldrar inte alls vet någonting om hästar eller allt vad det innebär att ha egen häst. De kmr förmodligen tycka att jag bara beter mig som en besserwizzer (osäker på stavning). Tro mig, jag känner dem.
 
Sv: Hålla lektioner för min kusin?

Sedan skulle det nog vara bättre om hon red för en tränare ist för dig. Även om du är duktig så ser du inte alla saker som behövs förbättras som en tränare gör. Visst om kan du ju ha lektioner om du tycker det är roligt, inte bara för att din kusin ska skaffa häst och att hon rider illa.

Tänkte mest lära henne grunderna och lite stallsysslor och sånt. T.ex. hur man sadlar och tränsar en häst :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 043
Senast: ylvalill
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp