Hålla sig pigg och vaken på föreläsning

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Jag läser en distanskurs nu vilket innebär föreläsningar på zoom i ca 3 timmar.
Även om ämnet är intressant så blir det så monotont att det blir omöjligt att hålla sig vaken. Jag blir så himla trött!
Jag försöker hålla mig alert med att anteckna, dricka kaffe, vatten osv men det hjälper inte. Det är ju tur att man kan stänga av kameran :nailbiting::sleep: Vad tusan gör jag? Står och hoppar hela föreläsningen? :D

Även om ämnet är intressant så blir det så monotont att det blir omöjligt att hålla sig vaken. Jag blir så himla trött!
Jag försöker hålla mig alert med att anteckna, dricka kaffe, vatten osv men det hjälper inte. Det är ju tur att man kan stänga av kameran :nailbiting::sleep: Vad tusan gör jag? Står och hoppar hela föreläsningen? :D
När du känner att du börjar bli trött - ställ dig upp och gör typ några knäböj. Tugga tuggummi tycker jag hjälper lite också. Jag är en pigg person men just sitta ner och bara lyssna är döden för mig. Då förvandlas jag till trötta Agda 95. Samma sak om jag ska sitta bredvid och någon ska visa något (nu är jag såpass senior att det inte händer längre men förr) på sin dator, då blir jag extremt trött direkt.

När jag pluggade tog jag i princip konstanta anteckningar - dvs jag slutade aldrig skriva under de timmarna.

Men, jag var på plats och inte Zoom - kan tänkta mig att videoföreläsningar är värre. Och tre timmar, istället för 45+45 :cautious:

När du känner att du börjar bli trött - ställ dig upp och gör typ några knäböj. Tugga tuggummi tycker jag hjälper lite också. Jag är en pigg person men just sitta ner och bara lyssna är döden för mig. Då förvandlas jag till trötta Agda 95. Samma sak om jag ska sitta bredvid och någon ska visa något (nu är jag såpass senior att det inte händer längre men förr) på sin dator, då blir jag extremt trött direkt.
Ja jag får göra det. Jag åt en marabouchoklad nu men då var jag redan trött så det hjäpte inte så mycket.
Det är hemskt att bara sitta och lyssna, läraren är ganska monoton i sitt sätt att prata också.

Vi hade två 15 min raster som tur var, men totalt blev det 3 timmar.
Så segt, jag skriver också mycket men jag får börja med att ställa mig upp emellanåt också.
Eller lära mig virka 😄 Det har ju ändå varit en tanke ett tag nu

Har du någon motionsutrustning hemma?
Gåband, motionscykel, crosstrainer...?
Kontorscykel?

Så kan du röra dig under föreläsningarna, hjälper till att hålla kroppen och hjärnan igång :)

Jag håller mig aktiv med anteckningar. Med papper och penna för att inte fastna stirrandes in en skärm nonstop i timmar.

Och genom att stå och sitta växelvis. Jag har vi något tillfälle även promenerat runt i små cirklar hemma med föreläsarens röst i trådlösa hörlurar och snabba ögonkast på Powerpoints mellan varven.

Att ta en isbit i munnen kan hjälpa tillfälligt. Men det är ju inte något man tar till en hel timme, då lär man känna sig bedövad istället 😅.

Såg nåt tips om att skriva eller rita något med vänster hand om man är högerhänt, det skulle tydligen hjälpa hjärnan att hålla sig alert. Dock inte provat det själv.

Jag har stickat en hel del i skolan, desto tråkigare lektioner desto mer produktiv stickning :D

Ska inte påstå att jag är bra på det men man blir bättre med mängdträningen. Samtidigt är det relativt lätt att sticka samtidigt som man lyssnar på annat. Så det är mitt tips.

Annars, om det är praktiskt möjligt, håller jag med ovan om att gå omkring i cirklar. Det är också lätt att göra samtidigt som man lyssnar.

Jag håller mig aktiv med anteckningar. Med papper och penna för att inte fastna stirrandes in en skärm nonstop i timmar.

Och genom att stå och sitta växelvis. Jag har vi något tillfälle även promenerat runt i små cirklar hemma med föreläsarens röst i trådlösa hörlurar och snabba ögonkast på Powerpoints mellan varven.
Såhär löser jag de mesta av mina teamsmöte. På språng med telefonen så jag kan gå in och pinpointa. Jag lyssnar mer aktivt när jag kan göra saker samtidigt :)

Jag rör mig umder tiden (kameran avslagen då, men på annars), och ser till att mina anteckningar blir väldigt användbara. Är det segt tempo i föreläsningen hinner man skriva följdfrågor till sig själv, utveckla koncept i marginalen, skriva en sammanfattning eller korrelation till tidigare föreläsningar under tiden. Se till att jobba aktivt med innehållet, så att det inte bara blir ord som kommer ur någon som kopieras ner på ett papper. Om du gör det bra ska du i princip kunna ha en färdig presentation av föreläsningen klar när den är slut, och då är 90% av pluggandet klart.

Jag tentapluggar i det närmaste aldrig föreläsningsämnen, för att mitt enda sätt att hålla mig vaken när jag lyssnar är att själv vara aktiv med innehållet under tiden. (Är föresläsningarna för dåliga för att kunna använda den metoden brukar jag strunta helt i dem, och läsa själv istället. Det går så mycket fortare, men kanske inte är en rekommenderad taktik. :angel:)

Under pandemin hade vi väldigt många digitala möten. De som jag bara förväntades lyssna på tog jag från telefonen och gick ut på promenad samtidigt. Ska du ta antwckningar kanske det inte fungerar att promenera utomhus men något slags trådlöst headset så att du kan röra dig i rummet vid behov tror jag på.

Vi hade en jättelång och tråkig utbildning via teams på jobbet en gång. Jag bakade undertiden 🤪. Kanske inte var jättebra för jag var inte så fokuserad. Annars har jag ibland en målarbok i närheten. Att ställa sig upp när man börjar bli trött hjälper också tycker jag.

Jag städade, var på gymmet, lagade mat, hängde tvätt, sådde fröer, omskolade plantor, drack vin, drack kaffe mm tja allt möjligt för att hålla igång.

Är det bara jag som var engagerad och ställde frågor och sånt? 😅
Jag har inte hållit i några egna distanskurser, men hade några föreläsningar under pandemiåret. Och nu förra året hjälpte jag till på en distanskurs, som gjorde att jag satt med på någon föreläsning. I princip ingen har video igång (dvs du som föreläsare ser bara svarta rutor och har ingen att prata "till", som i en föreläsningssal), och i princip inga frågor. Det finns undantag, men då är det nog så att det är en specifik student som är aktiv med video och frågor.

Enda videoföreläsningarna med mycket aktivitet från åhörarna som jag haft har varit på en doktorandkurs i det specifika ämnet jag forskat om, och där alla skulle forska/jobba med liknande (men i olika delar av världen, inte bara Sverige) - där var det istället så att tiden tog slut och drogs över pga många frågor.

Jag har inte hållit i några egna distanskurser, men hade några föreläsningar under pandemiåret. Och nu förra året hjälpte jag till på en distanskurs, som gjorde att jag satt med på någon föreläsning. I princip ingen har video igång (dvs du som föreläsare ser bara svarta rutor och har ingen att prata "till", som i en föreläsningssal), och i princip inga frågor. Det finns undantag, men då är det nog så att det är en specifik student som är aktiv med video och frågor.

Enda videoföreläsningarna med mycket aktivitet från åhörarna som jag haft har varit på en doktorandkurs i det specifika ämnet jag forskat om, och där alla skulle forska/jobba med liknande (men i olika delar av världen, inte bara Sverige) - där var det istället så att tiden tog slut och drogs över pga många frågor.
Jag pluggade under covidtiden så allt var på distans. Jag satt alltid med video och var aktiv med frågor. Men nu när du säger det var jag nog i princip ensam, de flesta satt nog med videon av.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?