Hallands Ridgymnasium! Varberg eller Kungsbacka?

M

moontje

Någon som har gått på Varberg eller Kungsbacka ridgymnasium eller som vet något om dom?
Vilken är bäst av dom, och vad finns det för fördelar och nackdelar?
Bor cirka 400 km därifrån.. hur är det med boendet och mat?
Och vad finns det för priser på boende, mat eller om man vill ta med häst?
Hemsidan är väldigt otydlig tycker jag :S
Tacksam för svar!

Sv: Hallands Ridgymnasium! Varberg eller Kungsbacka?

Det va inte många :angel:

Jag har själv inte gått där. Den enda kontakten jag har med skolan är att jag bor i Varberg och har ridit på Varbergs Ridskola i över 10 år. Hon som jobbar med gymnasiet var förut ridskolechef och hon är mycket duktig och jättebra lärare enligt mig och väldigt många andra.
Hästarna på ridskolan är av bra kvalitet eller hur man säger. Så jag gissar att det samma gäller gymnasiets hästar. Känner bara en av dem.

Den enda kommentaren jag hört om skolorna är från en person jag inte känner. Hon kom från Kungsbacka, men valde att gå här i Varberg för att hon tyckte att det var bättre kvalitet på skolan i Varberg.

Mer vet jag inte och kan inte uttala mig direkt om någon av skolorna.

När det gäller boende i Varberg så är det ju långa köer, men när man kommer hit för att gå i skolan så brukar det ju lösa sig (på min skola som också hade riksintag så kunde skolan hjälpa till att fixa boende, de hade även ett par studentlägenheter). Jag vet inte hur de gör på Ridgymnasiet.

Jag tycker definitivt att du ska ringa och prata med dem på skolorna. Kanske inte är jättelätt att få tag i dem nu, men testa iaf. Eftersom du bor så långt bort så är det ju svårt för dig att komma hit och besöka dem. Men jag hade definitivt ringt och frågat om det här med boende och du har kanske andra frågor om utbildningen i sig, så kan du ju jämföra svaren du får och då blir det kanske lättare att välja.
Stallplats tror jag inte är svårt att fixa, tycker att det är många som annonserar om lediga stallplatser. Sen kanske det inte går att få så centralt, men på många håll går det ju iaf hyfsat bra bussar. Stallplats kan ligga på allt från 500-2000. Normalt i området där jag bor är väl runt 1000 kronor då brukar det ingår insläpp och lite så.

(PS, smygreklam för Varberg, en jättebra stad:D)

Senast ändrad:

Jag har själv inte gått där. Den enda kontakten jag har med skolan är att jag bor i Varberg och har ridit på Varbergs Ridskola i över 10 år. Hon som jobbar med gymnasiet var förut ridskolechef och hon är mycket duktig och jättebra lärare enligt mig och väldigt många andra.
Hästarna på ridskolan är av bra kvalitet eller hur man säger. Så jag gissar att det samma gäller gymnasiets hästar. Känner bara en av dem.

Den enda kommentaren jag hört om skolorna är från en person jag inte känner. Hon kom från Kungsbacka, men valde att gå här i Varberg för att hon tyckte att det var bättre kvalitet på skolan i Varberg.

Mer vet jag inte och kan inte uttala mig direkt om någon av skolorna.

När det gäller boende i Varberg så är det ju långa köer, men när man kommer hit för att gå i skolan så brukar det ju lösa sig (på min skola som också hade riksintag så kunde skolan hjälpa till att fixa boende, de hade även ett par studentlägenheter). Jag vet inte hur de gör på Ridgymnasiet.

Jag tycker definitivt att du ska ringa och prata med dem på skolorna. Kanske inte är jättelätt att få tag i dem nu, men testa iaf. Eftersom du bor så långt bort så är det ju svårt för dig att komma hit och besöka dem. Men jag hade definitivt ringt och frågat om det här med boende och du har kanske andra frågor om utbildningen i sig, så kan du ju jämföra svaren du får och då blir det kanske lättare att välja.
Stallplats tror jag inte är svårt att fixa, tycker att det är många som annonserar om lediga stallplatser. Sen kanske det inte går att få så centralt, men på många håll går det ju iaf hyfsat bra bussar. Stallplats kan ligga på allt från 500-2000. Normalt i området där jag bor är väl runt 1000 kronor då brukar det ingår insläpp och lite så.

(PS, smygreklam för Varberg, en jättebra stad:D)

Hej, tack så mycket :D
Får höra om det finns fler som vet något, och ringa ska jag göra ;)
tack :D

Får man fråga när du sak börja? Är det i höst eller till nästa år?

Får man fråga när du sak börja? Är det i höst eller till nästa år?

Nästa år ;)
Men har inte bestämt riktigt än vart..
Sitter just nu o funderar på Varberg, Kungsbacka eller Plönninge..
Bollerup såg jag också, men fastnade inte riktigt xD
dd?

När jag skulle börja på gymnasiet va jag och besökte Kungsbackas ridgymnasie, dom är väldigt trevliga där men ingen bra bussförbindelse dit ut. Om jag minns rätt så fick man ta med egen häst och stallplatsen kostade inget förutom foder etc. Men valde tyvärr inte de, började på realgymnasiet har nu gått där 1 år o är super (mycket närmre för mig också). Men intrycket man får är väldigt bra hihi :) . Hoppas du väljer rätt :)

Lyckokramar :)

Nästa år ;)
dd?

Är inte helt säker, men det jag kan om msn-språk och sånt så betyder de Du då? Så jag svarar på det. Var det inte det du menade så ignorera mig.
Jag tog iaf studenten förra året, så jag är klar.

På tal om förbindelser så är det inte världens bästa bussförbindelser, det var tal om att de skulle fixa en linje dit ut, men vet inte om det blev av. Om de inte ordnat det så är det ca 2-3 km att gå från närmsta hållplats.

När jag skulle börja på gymnasiet va jag och besökte Kungsbackas ridgymnasie, dom är väldigt trevliga där men ingen bra bussförbindelse dit ut. Om jag minns rätt så fick man ta med egen häst och stallplatsen kostade inget förutom foder etc. Men valde tyvärr inte de, började på realgymnasiet har nu gått där 1 år o är super (mycket närmre för mig också). Men intrycket man får är väldigt bra hihi :) . Hoppas du väljer rätt :)

Lyckokramar :)

Hej, tack så mycket :D Hmm.. det där med bussförbindelser lät inte så bra xD men men..
tack :)

Är inte helt säker, men det jag kan om msn-språk och sånt så betyder de Du då? Så jag svarar på det. Var det inte det du menade så ignorera mig.
Jag tog iaf studenten förra året, så jag är klar.

På tal om förbindelser så är det inte världens bästa bussförbindelser, det var tal om att de skulle fixa en linje dit ut, men vet inte om det blev av. Om de inte ordnat det så är det ca 2-3 km att gå från närmsta hållplats.

Hihi ja det betyder du då? xD
Okej :P
Tror jag läste något om det ja att de skulle fixa en ny linje eller nåt xD
tack :D

Jag går på skolan i varberg. Trivs bra. Jag bor i varberg sen innan men min klasskompisar som har flyttat till varberg har alla hittat bra boende. De flesta delar lägenhet med någon annan på skolan. Det går mycket bussar så det brukar inte vara något problem. Stannar nära skolan.

Tar du med hästen betalar du för mat till den samt spån och gödselhanteringen. Stallplats erbjuder skolan gratis. Jag har valt att inte ha min häst på skolan, så därför är jag inte så insatt i priser och så. Skolhästarna skolan erbjuder är bra hästar.

Det sägs både negativt och posetivt om skolan, men det beror nog mycket på vad man är van vid samt vad man hade för förhoppningar när man började. Alla har sin åsikt och alla är vi hästmänniskor, med olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. Jag är nöjd med skolan trots att det inte riktigt är min typ av hästhantering, men det vissta jag ju när jag började och man får helt enkelt spara på det man vill ha med sig.

Undrar du något så ring till skolan, dom är väldigt trevliga!

Har gått både Plönninge och kungsbacka så bara att fråga om du undrar ;)

börjar 2an i kba till hösten.
finns negativa och positiva saker.
ang bussar till skolan i kba finns det några som går. 2 på morgonen och sen 1g i timmen eller mer på eftermiddagen mellan 14-18 (tror jag det är)
Vad jag vet så hjälper skolan till att hitta bostäder, jag bor hos min mormor o morfar.
Mickanpikkan här ovan vet nog mer om det med boendet.
Skolhästarna som vi har i kba är av blandad kaliber så att säga. Inga topphästar, o inte direkta ridskolehästar. helt ok vill jag väl säga men inte mer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej på er! Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:) Önskar att jag kunde få lite tankar...
Svar
12
· Visningar
1 709
Senast: Fiorano
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 198
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 095
Senast: Zaria
·
M
Lantbruksdjur Hej, jag har ett problem.. Jag går i nian och har tänkt söka till Lillerud nästa år. Bor 100 km därifrån och ska gå på internatet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka