Bukefalos 28 år!

Hållbar livsstil

Återanvända plastförpackningar (t.ex. glassburkar) som matlådor. Jag värmer alltså inte mat i burkarna, utan bär bara min mat till jobbet på så vis.

Det finns OTROLIGT mycket fina saker på loppis. Mycket roligare att återanvända gamla unika saker än att köpa nytt och precis likadant som alla andra har. Och var får man annars ett fint kakfat i glas med handmålad blomdekor för 40 kr..... :)

Jag håller absolut med om ovanstående råd att bara tvätta vid behov, inte av slentrian.
 
Köp bara sådant som är lokalt producerat. Och då menar jag inte bara mat, utan även kläder och annat man köper. Saker tillverkade i Sverige eller Europa är bättre än saker producerade i Kina eller långtbortistan.
 
Jag försöker träna varje dag. Det innebär inte att gå till gymmet eller köra ett pass varje utan idag har jag t.ex. bara hunnit med 15 minuters promenad. Det är också träning och gör att jag tycker att få ett mer hållbart liv och orkar mer. Sen kanske ta cykeln eller promenera istället för att ta bilen när man ska kortare sträckor kan vara ett alternativ till våren om man inte är van vid att cykla. Själv älskar jag att cykla och cyklar långa sträckor, är dock ingen vintercyklist.
 
Använder Ecosia istället för Google,

Ecosia använder pengarna för sina annonser till att plantera träd, men med fokus på att träden ska vara positivt för dom som bor där det planteras och att dom också ska ha en anledning att ta hand om och skydda skogen, man har fokus på att plantera rätt träd på rätt plats och inte bara mängden som räknas.

Som sökmotor är den kanske inte riktigt lika bra som Google men 95% av gångerna så hittar jag ändå det jag letar efter, resten av gångerna kan jag byta till google och det känns som en rimlig "uppoffring"
 
Sopsortering, menskopp, skänker bort eller säljer möbler billigt och köper "nya" begagnade. Samåkning, närproducerad mat så lång det går. Undviker att köpa saker som är inpackade i sjutton lager plast

I jobbet återanvänder vi jättemycket. Varje dag tror jag faktiskt.

Jag gör eget klister för papperslimning. Man slipper konstiga gifter och onödiga förpackningar.

Refillförpackningar, speciellt vätskor till bilen och hushållet tenderar vara stora otympliga plastdunkar.
 
Använd gamla papper till att skriva saker på. Jag har inte köpt en pappersbunt på åratal. Jag använder baksidor på diverse onödiga papper man får tillsammans med brev och reklam till skrivaren de få gånger jag vill skriva ut något. Kuvert till att skriva matlådelappar. Gamla almanackor till att skriva inköpslistor
 
Mitt bästa tips är nog ändå att konsumera mindre. När du vill/måste köpa något - köp av bra kvalitet även om det är dyrare för stunden. (Åtminstone jag fungerar så. Om jag är helt 100% nöjd med vad jag köpt tenderar jag att behålla sakerna mycket längre än om det ”skaver” lite redan från början för att man tex gjort ett ”budgetval”.) Och handla det som går närproducerat, såklart!
 
Måste lägga till en sak. Köp inte vatten på flaska mer än i nödfall. Vi (de flesta, alltså) har alldeles prima vatten i kranen, som inte är inslaget i flera lager plast och är transporterat runt i all evinnerlighet... (Blir ärligt talat lätt aggressiv när jag ser folk som köper stora packar med vatten på PET-flaskor i affären... :o)
 
Måste lägga till en sak. Köp inte vatten på flaska mer än i nödfall. Vi (de flesta, alltså) har alldeles prima vatten i kranen, som inte är inslaget i flera lager plast och är transporterat runt i all evinnerlighet... (Blir ärligt talat lätt aggressiv när jag ser folk som köper stora packar med vatten på PET-flaskor i affären... :o)
Jag köper vatten på flaska men det är ist för läsk :D alltså Loka citron är lika gott som läsk så jag köper många gånger hellre den än annan läsk :angel:

Synd att backarna med läsk i glasflaskor är borta. Känns bättre med glas än plast.
 
Jag köper vatten på flaska men det är ist för läsk :D alltså Loka citron är lika gott som läsk så jag köper många gånger hellre den än annan läsk :angel:

Synd att backarna med läsk i glasflaskor är borta. Känns bättre med glas än plast.

Saknar också backarna! Dessutom 33cl är en lämplig storlek. Tipsar om grossister de kan nog ta hem!
 
Jag köper vatten på flaska men det är ist för läsk :D alltså Loka citron är lika gott som läsk så jag köper många gånger hellre den än annan läsk :angel:

Synd att backarna med läsk i glasflaskor är borta. Känns bättre med glas än plast.
Mer utsläpp vid transporter med glasflaskor, bättre att smaksätta eget vatten och ta med sig i en bra flaska avsedd för ändamålet och som går att återanvända, men jag är själv skyldig till att köpa mer flaskor än vad jag borde. Jag pantar däremot alla och även från grannen som går och plockar ölburkar idioter slänger ut längst med vägarna. :meh:
 
Mer utsläpp vid transporter med glasflaskor, bättre att smaksätta eget vatten och ta med sig i en bra flaska avsedd för ändamålet och som går att återanvända, men jag är själv skyldig till att köpa mer flaskor än vad jag borde. Jag pantar däremot alla och även från grannen som går och plockar ölburkar idioter slänger ut längst med vägarna. :meh:
Vårt vatten smakar ju inte speciellt gott, trots reningsverk m.m. gillar inte saft heller :meh: älskar dock iste från lipton, de som va i pulverpåse men de verkar vara borta numera :cry:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
777
Kropp & Själ Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls? Hur påverkas ni av det? Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 647
Senast: MML
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp