Bukefalos 28 år!

Hållbar livsstil

Vårt vatten smakar ju inte speciellt gott, trots reningsverk m.m. gillar inte saft heller :meh: älskar dock iste från lipton, de som va i pulverpåse men de verkar vara borta numera :cry:
OT men Pulveriste från lipton finns! De var helt borta ett tag men jag har hittat på vissa butiker i två år nu. De verkar dessutom sprida sig till andra butiker. Brukar köpa på mig ett helt gäng när jag hittar dem, är supergoda :d
 
OT men Pulveriste från lipton finns! De var helt borta ett tag men jag har hittat på vissa butiker i två år nu. De verkar dessutom sprida sig till andra butiker. Brukar köpa på mig ett helt gäng när jag hittar dem, är supergoda :d
Jag kunde hitta dom tills för någon månad sen. Har letat i varenda butik häromkring men inte hittat :cry:
 
Det som blir över efter biogasproduktionen blir sk rötslam och kan (om det inte är fullt med tungmetaller och annat vilket jag vet har varit ett problem) spridas som gödning på åkrar.
Nja är det så, enligt länken jag hittade så blir det som sorteras som matavfall till kompost och blandas inte med reningsverkens rötslam. Rötslam från reningsverk innehåller ju en del tungmetaller som ofta kommer i från vägdagvatten. Eftersom många va anläggningar inte är byggda med separat dagvatten och svartvattenhantering.
 
Men där stod

Däremot kommer mineralvatten och lättöl även i fortsättningen att säljas i rödbackar, men inte läsk alltså.

Och artikeln var från 2013 men backarna med mineralvatten och öl har ju funnits fram tills nu i min affär men nu ska även de försvinna
Anledningen till att de försvinner lär nog vara den samma dvs att petflaskorna är lättare att hantera och ur livcykelanalys sett har de minst lika god hållbarhet.
 
Nja är det så, enligt länken jag hittade så blir det som sorteras som matavfall till kompost och blandas inte med reningsverkens rötslam. Rötslam från reningsverk innehåller ju en del tungmetaller som ofta kommer i från vägdagvatten. Eftersom många va anläggningar inte är byggda med separat dagvatten och svartvattenhantering.
Här vet jag att det blandats, åtminstone för ett par år sedan, eftersom jag har varit på studiebesök på anläggningen där det görs genom jobbet. Men det kan säkert skötas olika i olika kommuner.
....Fast nu när jag läste om det på kommunens hemsida så kallar dom det biogödsel, då bör det vara separata anläggningar nuförtiden antar jag.
 
Senast ändrad:
Här vet jag att det blandats, åtminstone för ett par år sedan, eftersom jag har varit på studiebesök på anläggningen där det görs genom jobbet. Men det kan säkert skötas olika i olika kommuner.
....Fast nu när jag läste om det på kommunens hemsida så kallar dom det biogödsel, då bör det vara separata anläggningar nuförtiden antar jag.
https://www.harryda.se/byggaboochmi...fallbiogas.4.124fd5f4139f22e498f80007133.html http://www.savsjobiogas.se/om-biogodsel/ Jag kollade här där verkade de inte blanda.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
732
Kropp & Själ Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls? Hur påverkas ni av det? Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
601
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp