Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Men vad kommer det ifrån? Ingen har sagt att man ska börja rida när hästen är 7 år. Vad är det för fel med att vänta tills hästen är 7 år när man börjar tävla. Många proffsryttare i dressyr gör det? Dom rider inte unghästtävlingarna alls utan väntar tills dom kan gå lilla rundan. Nu väntar dom väl inte med det för att dom tänker hållbarhet iof 😅
Ja men proffsen tar ju då ut hästen i typ msv, inte LC..
Jag har inga åsikter alls kring när folk väljer att tävla för första gången, men jag har svårt att förstå varför just tävling skulle ses som så belastande om man är ok med motsvarande nivå i ridningen tidigare?
Alla gångarter rakt fram och stora voltspår under lättridning?

Jag har inga åsikter alls kring när folk väljer att tävla för första gången, men jag har svårt att förstå varför just tävling skulle ses som så belastande om man är ok med motsvarande nivå i ridningen tidigare?
Fast Habina är inget proffs och hennes SM går i LA, vad är fel i det?

Men vad kommer det ifrån? Ingen har sagt att man ska börja rida när hästen är 7 år. Vad är det för fel med att vänta tills hästen är 7 år när man börjar tävla. Många proffsryttare i dressyr gör det? Dom rider inte unghästtävlingarna alls utan väntar tills dom kan gå lilla rundan. Nu väntar dom väl inte med det för att dom tänker hållbarhet iof 😅

Man börjar givetvis tävla när man vill (eller inte alls). Men jag köper inte att det skulle vara skadligt att göra det före 7 års ålder - särskilt inte om vi pratar LC.

Och jo, det har förekommit diskussioner i den här tråden om att helt vänta med uppsutten belastning av hästen innan tillväxtzonerna i skelettet sluts. Och då är vi uppe på 6 - 7 år.

Men att man diskuterar och ifrågasätter ett träningsupplägg (på ett diskussionsforum!) innebär ju inte att någon "gör fel" eller "har fel" utan att vi har olika uppfattning, tar till oss olika delar av den (ofullständiga) forskning som finns osv. Det går säkert bra att vänta till 7 år om man vill det. Det går säkert också bra att rida in vid 3 eller 4 år - om det görs med hänsyn till att hästen fortfarande växer. Dock är vi nog rätt överens om att den tidiga träningen av galopphästar inte är särskilt bra.

Fast du sitter ju inte in en häst och sen åker på tävling några månader senare? Om jag tex läser i boken Unghästar så är det insittning på hösten som 2-åring och tävling på hösten som 4-åring (såvida den inte är extra talangfull typ). Så istället ändrar jag det till insittning hösten som 4-åring och tävling våren som 7-åring. Ett halvår senare bara?

Jag förstår att andra vill göra annorlunda, men jag förstår inte varför det ska vara sån prestation att tävla tidigt? Är det inte häftigare att ha en häst som man kan tävla med som 20-åring? Det tycker iaf jag är häftigt.

Min förebild är Torps Gusten 197. Han vann allrounden på fjordhäst-SM som 10-åring första gången och vann brukskörningen som 30-åring.

Fast du sitter ju inte in en häst och sen åker på tävling några månader senare? Om jag tex läser i boken Unghästar så är det insittning på hösten som 2-åring och tävling på hösten som 4-åring (såvida den inte är extra talangfull typ). Så istället ändrar jag det till insittning hösten som 4-åring och tävling våren som 7-åring. Ett halvår senare bara?
Jag tror att de allra flesta av oss - medvetet eller omedvetet - tänker att man går lite fortare fram om man börjar rida in vid 4 1/2 jämfört med 2 1/2? Det är ju ingen ny kunskap att hästar kan växa tills de är 6-7 år och de allra flesta unghästutbildare tar hänsyn till det även i de fall då de börjar tidigt. Och det är ju milsvid skillnad på om första tävlingen är LC eller msv - jag skulle inte tycka att det vore helt orimligt att rida en LC efter några månaders uppsutten träning, nej. Jag tänker väl att man åker på första tävlingen när man känner att hästen är förberedd för det, dvs när den kan de moment som ingår i det man vill tävla.

Jag förstår att andra vill göra annorlunda, men jag förstår inte varför det ska vara sån prestation att tävla tidigt? Är det inte häftigare att ha en häst som man kan tävla med som 20-åring? Det tycker iaf jag är häftigt.
Det kanske är så att vi är flera som tycker att de där första, lätta tävlingarna är en del av hästens utbildning snarare än en uppvisning av det färdiga resultatet? Att även om ridutbildningen inte har kommit så långt så är det en fördel att visa och lära hästen allt annat som tillhör tävlingslivet.

Det är absolut skithäftigt med hästar som presterar långt upp i ålder! Men att jag vill ta ut mina unghästar på lite tävlingar då och då har absolut inget med prestation att göra där och då - det är snarare en del av förberedelserna för prestation längre fram!

Min förebild är Torps Gusten 197. Han vann allrounden på fjordhäst-SM som 10-åring första gången och vann brukskörningen som 30-åring.

Jag tror att de allra flesta av oss - medvetet eller omedvetet - tänker att man går lite fortare fram om man börjar rida in vid 4 1/2 jämfört med 2 1/2? Det är ju ingen ny kunskap att hästar kan växa tills de är 6-7 år och de allra flesta unghästutbildare tar hänsyn till det även i de fall då de börjar tidigt. Och det är ju milsvid skillnad på om första tävlingen är LC eller msv - jag skulle inte tycka att det vore helt orimligt att rida en LC efter några månaders uppsutten träning, nej. Jag tänker väl att man åker på första tävlingen när man känner att hästen är förberedd för det, dvs när den kan de moment som ingår i det man vill tävla.

Det kanske är så att vi är flera som tycker att de där första, lätta tävlingarna är en del av hästens utbildning snarare än en uppvisning av det färdiga resultatet? Att även om ridutbildningen inte har kommit så långt så är det en fördel att visa och lära hästen allt annat som tillhör tävlingslivet.

Det är absolut skithäftigt med hästar som presterar långt upp i ålder! Men att jag vill ta ut mina unghästar på lite tävlingar då och då har absolut inget med prestation att göra där och då - det är snarare en del av förberedelserna för prestation längre fram!

Jag tänker iaf att hästen behöver lära sig balanseras och stärkas med ryttare innan man åker på tävling. Men det är helt okej att tänka annorlunda. Jag känner mig trygg i systemet jag använt till fyra unghästar nu (om än en som inte rids utan körs).

Jag som är ny ponnyägare tycker för övrigt det är toppen (utbildningsmässigt) att åka på premiering och utställning, just för att hästen får en chans att träna på allt som en tävling innebär men med lägre press och även för yngre häst.

Att bara rida runt hemma, ev åka på någon träning, för att sen komma ut på tävling måste vara ett enormt steg, psykiskt.

Jag tävlar min femåring just nu men vi rider LB så inget egentligen avancerat, vårt tävlande handlar mer om miljöträning så han är avspänd och trygg på banan när det är svårare klasser sen. Tycker inte det riktigt går att träna på tävling hemma, Pay and ride är ju lite samma som att åka på tävling.

Jag tänker iaf att hästen behöver lära sig balanseras och stärkas med ryttare innan man åker på tävling. Men det är helt okej att tänka annorlunda. Jag känner mig trygg i systemet jag använt till fyra unghästar nu (om än en som inte rids utan körs).
Det beror väldigt mycket på hästen också. Vissa verkar nästan födas balanserade, och tränar man dem på marken först så... Jag har haft flera hästar som har gått i stadig form bitvis och varit "helt balanserade" från typ 3e ridturen.

En häst som har svårare för sig, kanske är lite stressad eller så, då kan det arbetet såklart ta flera år.

Alltså jag har själv väntat in i vuxen ålder med att tävla så jg har verkligen inga åsikter och tycker inte heller att det är en prestation att tävla tidigt. Jag vet inte vart du fick det ifrån?
Men jag tror inte det är skadligt om det görs på ett bra sätt.

Jag har noll problem med att folk vill vänta.
Men det behöver inte vara prestation att tävla som 4-åring. Det kan absolut gå att lära hästar balansera sig innan dess trots att man jobbar dem lite.
Men det är kanske lite skillnad på hur lätt en LC tex är för olika individer, raser etc. På vissa hästar är det ju inte svårt alls om man förberett korrekt för hand/i töm.
Det som jag reagerar på är främst att det inte skulle gå att tävla dem som 4-åring någon gång på ett väl avvägt sätt och inte kunna ha en fräsch häst som 20-åring. Klart det kan gå! Precis som att man kan rida på den nivån hemma. Bara hästen är i balans och man inte drar ihop den ser jag inte problem med hållbarheten. Men då får man lära dem hjälper för att kunna balansera dem även i sidled.

Jag tävlar inte själv. Men tex de som utbildat mig har ju jobbat 20 år längre än mig och utbildat mer hästar. Av de som de behållit eller elever behållit blir oerhört få trasiga. Brukar inte vara ridrelaterat. Oavsett om de börjas nätt vid 3 eller senare så håller de högt upp i åren. Just för att man förbereder avsuttet och balanserar dem. Sen balanserar man under ridning från start och resten av livet. Och rider i lösgjordhet. Det handlar så mkt om HUR man gör det.
Det behöver inte vara antingen eller bara för att man börjar vid 3.
Men vill man vänta gör väl det inget.

Och jag tänker att det är ett pågående arbete och att hästen behöver vara tillräckligt stark och balanserad för det man begär av den, oavsett om det är tävling eller något annat.

Och jag tänker att det är ett pågående arbete och att hästen behöver vara tillräckligt stark och balanserad för det man begär av den, oavsett om det är tävling eller något annat.
Ja och att fokus behöver ligga på ett samtal om hur man tränar hästen att balanserad och stark utan att den går sönder. Jag skrev ju någonstans om en femårig SWB som hade artros i bägge fram. Där hade ju uppenbarligen träning slitit mer än byggt upp. Vad betyder varierad träning, konkret och vad har kunskap om hästens biomekanik för påverkan. Att träna hästen från marken kan göras på många sätt och är alla sätt ”bra”?

Jag har noll problem med att folk vill vänta.
Men det behöver inte vara prestation att tävla som 4-åring. Det kan absolut gå att lära hästar balansera sig innan dess trots att man jobbar dem lite.
Men det är kanske lite skillnad på hur lätt en LC tex är för olika individer, raser etc. På vissa hästar är det ju inte svårt alls om man förberett korrekt för hand/i töm.
Det som jag reagerar på är främst att det inte skulle gå att tävla dem som 4-åring någon gång på ett väl avvägt sätt och inte kunna ha en fräsch häst som 20-åring. Klart det kan gå! Precis som att man kan rida på den nivån hemma. Bara hästen är i balans och man inte drar ihop den ser jag inte problem med hållbarheten. Men då får man lära dem hjälper för att kunna balansera dem även i sidled.

Jag tävlar inte själv. Men tex de som utbildat mig har ju jobbat 20 år längre än mig och utbildat mer hästar. Av de som de behållit eller elever behållit blir oerhört få trasiga. Brukar inte vara ridrelaterat. Oavsett om de börjas nätt vid 3 eller senare så håller de högt upp i åren. Just för att man förbereder avsuttet och balanserar dem. Sen balanserar man under ridning från start och resten av livet. Och rider i lösgjordhet. Det handlar så mkt om HUR man gör det.
Det behöver inte vara antingen eller bara för att man börjar vid 3.
Men vill man vänta gör väl det inget.

Fast det är ingen som sagt att det inte går att tävla vid fyra år och sen tom 20 år. Det jag vände mig emot nu var att man skulle skynda sig om man red in hästen senare jämfört med vid 2,5 års ålder.

Fast det är ingen som sagt att det inte går att tävla vid fyra år och sen tom 20 år. Det jag vände mig emot nu var att man skulle skynda sig om man red in hästen senare jämfört med vid 2,5 års ålder.
Men det är ingen som har sagt att man ska skynda sig heller! Mina hästar har blivit insuttna vid 3,5, ridna lite mer kontinuerligt från 4 och brukar få tävla första gången när de är 5 (någon har fått vänta till 6 år). Och då tycker jag att jag tar det rätt lugnt 😊

Ja och att fokus behöver ligga på ett samtal om hur man tränar hästen att balanserad och stark utan att den går sönder. Jag skrev ju någonstans om en femårig SWB som hade artros i bägge fram. Där hade ju uppenbarligen träning slitit mer än byggt upp. Vad betyder varierad träning, konkret och vad har kunskap om hästens biomekanik för påverkan. Att träna hästen från marken kan göras på många sätt och är alla sätt ”bra”?
Ja, och här med HUR är det så klart viktigt att tänka på dels balans, koordination, stärka muskler och mjukvävnad etc.
Men också tillväxtzoner.
Det är så klart aldrig bra att dra ihop en häst eller rida i en statisk, felaktig form som gör att man inte öppnar upp hals och rygg så gott det går/inte komprimerar dem. Men än mer innan tillväxtzonerna slutit sig.
Det är ändå lite väl vanligt att dra på inspänningar, graman och tömköra/rida med lite för mkt kraft i handen fortfarande.

Man kan göra fel avsuttet med, givetvis.
Hur mycket har man inte sätt hårt inspända unghästar springa runt i longering? Eller tömkörda med gramansättning i obalans? Eller att man bara inte riktigt får till det oavsett.

Jag har en elev som köpte fin unghäst av GP-ryttare. Hästen har varit sen i utveckling, vuxit sent, är väldigt överrörlig etc. Så man har tagit det piano med den. Jag var under cancerbehandling och kunde inte hjälpa till. Hästen var knackig trots att man knappt hunnit rida. Den rev av sig skorna i hagen varje vecka och veterinärerna hittade inget förrän man åkte till vet sambo rek. Efter det blev jag bättre och kopplades in. Hästen har gått från att ha lite karprygg, dåligt musklad överlinje, behov av kiro ofta, alltid svansen åt ett håll och stora balansproblem etc till att hitta balans, lägga på sig en massa muskler, svansen hålls rak, ryggen är normal etc och inga skor tappas. Och den slår inte ihjäl sig i hagen. Ägaren har då jobbat för hand först ett gäng veckor. Sen lugnt börja tuffa igång med fokus på balans och lösgjordhet.
Man har varit på henne om att nu när den är 5 år "borde rida byten/du borde ditt och datt nu" iom att hon tävlat högt förr och jobbat hos elitryttare etc. Men det hade gjort att den hästen gått sönder. Han hade för dålig balans. Jag tyckte den kändes som en mkt yngre häst vad gäller just den biten. Nu har hon en helt ny häst som hon lugnt byggt upp och förberett bra. Trots att folk ifrågasatt henne har hon valt att göra det hon tror på.
Och hästen tycker jobbet är KUL och är lugn.
Den här ägaren är inte van att jobba för hand alls. Hon har mest sett mig göra det med en del hästar och provat något kortare med min häst för några år sedan. Och ridit lite för mig på andra hästar för länge sedan. Men inte så mkt att hon helt greppat systemet. Så det går att lära både människa och rätt knepig häst(fysiskt, psykiskt är den kanon) att bygga om så mkt på rätt kort tid. För nu behövde ju både häst och ägare lära sig ett språk först och även sedan hitta kroppens funktioner. Men det är inte så svårt att inte gemene man kan lära sig det med rätt system. Men det är oerhört svårt att hitta någon i Sverige som jobbar så tyvärr. Trots att det är mkt mer vanligt i resten av EU.

Jag vet hästar som varit 2-3 år gamla som bara har gått i hagen och också haft artros. Så pass att det ledde till avlivning. Så man kan nog inte dra Så mycket slutsatser efter enstaka fall.

Här skrev du iaf att man kunde gå lite fortare fram om man rider in senare?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka