Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jag har inte jättemånga hästar att utgå ifrån. Hedwig köpte jag som 3-åring och hon var då inriden och hade gått treårstest.
Hon reds mest i skogen första året och jag höll mig till 3 år=nått jobb tre dagar i veckan, 4 år = nått jobb 4 dagar i veckan. Åkte på unghästkurs på Strömsholm när hon var fyra. Vi red både dressyr och lite hopp och lite terräng dessa dagar. Var 3 dagar tror jag. Sen åkte hon på bete ett par månader. Började nog tävla lite smått när hon var fem. Är 24 år nu och har såklart artros men mår bra och skrittas ut i skogen någon gång då o då. Har absolut haft lite skador men inte anmärkningsvärt mycket.
Platina reds in som fyraåring och reds mest i skogen ganska många år. Hon är 13 år och har peppar, peppar varit väldigt frisk förutom en ligamentskada som 6-åring. Den läkte och har hittills aldrig kommit tillbaka.
Planerar att rida in Hedda i höst. Eller iaf att hon ska vara sutten på. Hon är 2.5 år. Sen ska hon inte tränas mer än promenader i skogen, lite tömkörning/ longering 1-2 dagar i veckan.
Nämen hej 😅 Long time no see, här iallafall :D

Här är länk till en sammanfattning av den senaste studien på islandshästar om viktbärande förmåga: https://www.slu.se/nyheter/2026/04/avhandling-islandshast/ I texten finns länk till avhandlingen för den som är intresserad :)

Edit: Lägger länken till avhandlingen direkt här också: https://research.slu.se/en/publicat...e-to-weight-carrying-in-horses-with-emphasis/
En sak som är lite intressant här är att man KAN träna upp en hästs viktbärande förmåga, men inte genom att träna den från marken utan genom att faktiskt rida på den.
Jag har oerhört svårt att tro att man inte kan träna avsuttet för att öka viktbärande förmåga.
Det kan man ju se en enorm skillnad på beroende på hur man gör det.
Även här är jag rätt säker på att det beror på HUR.
Jag har sett liknande i många rid-studier där man hävdar ditt och datt baserat på att de som tränar hästen/rider den inte kan. När det av andra visats att det går etc.

Viss muskulatur ska aktiveras för att kunna bära. Det går att träna via övningar och stärka valda muskelgrupper. Det går att jobba med balans och koordination så att man provocerar hästens balans och lär den att hantera det och av det trigga olika responser i kroppen så att vikten och balansförändringen av ryttare blir enklare att hantera.

Vilken interessant tråd! Jag har alltid försökt göra vad jag kan för att få hållbara hästar, med t.ex. lösdrift, lekkompisar, kuperade hagar osv. Mina första uppfödningar reds in som 3-åringar och gick treårstest med ridprov på hösten, men de var små ( ca 1,60), kompakta och harmoniska i kroppen, samt rörde sig naturligt i balans. Jag gick ändå fram relativt långsamt med dom och skrittade t.ex. mycket med ryttare innan vi började trava.

Numera har jag två unghästar som av olika anledningar inte alls är "i fas för sin ålder". Min 5-åring är förhållandevis stor (1,68) och har varit gänglig och överrörlig, hon reds in i skritt och trav som 3,5 åring men har i princip endast ridits i skogen och max 2 dagar i veckan, varvat med 1-2 dagar tömkörning. När jag tömkört på volt har jag försökt hålla nere tempot så hon ska hitta sin egen balans, och det syns tydligt om jag driver för mycket att hon blir frustrerad och inte orkar hålla ihop på volten. Nu upplever jag henne som mera färdigväxt och inte alls lika gänglig längre, men fortfarande i behov av att ta det extra långsamt och stärkas upp. Och jättekänslig för obalanserad ryttare, som @tuaphua var inne på! Jag hade gärna lämnat iväg henne för lite vidareutbildning hos en duktig ryttare, men känns svårt att hitta någon som inte kommer pusha/förvänta för mycket, då det är en väldigt talangfull häst i grunden.

Min 4-åring skulle ridits in förra sommaren men behövde operera ut ett keratom i hoven, så då blev det att jag började med honom i våras, det senaste som jag ridit in en unghäst hittills. Men jag upplever det som rätt positivt för hans del, han har redan breddat sig en del sedan jag satt upp på honom första gång för ett par månader sedan, då var han rätt smal och pinnig. Hans största problem har faktiskt varit hans koncentrationsförmåga och att det snabbt blivit för mycket för honom mentalt, men det börjar också bli mycket bättre nu och han känns mognare. Han rids också nästintill enbart i skritt nu för att bygga styrka och bli helt trygg med ryttare, men jag tror han kommer kunna gå mycket snabbare fram än 5-åringen då han har mera "normala" gångarter och inte alls är sådär överrörlig.

Båda hästarna går i stora lösdriftshagar och rör sig mycket i alla gångarter ute, men jag upplever stoet (5 år) att vara i mera behov av "kompletterande träning" utöver sin "egenträning", förmodligen pga hon är större och har större gångarter... Jag funderar faktiskt lite på om det vore bättre för henne att börja lägga in bommar och hinder med ryttare på raka linjer istället för att jobba dressyr på volter, trots att jag vanligen vill träna upp hästarnas styrka på dressyrbanan innan jag börjar hoppa dom.... Men en sak jag lärt mig under alla år med unghästar är iaf att man får vara beredd på att gå bort från sina principer om det behövs, då alla har olika behov. :)

Varför 7 år?
För att förenkla frågeställningen, vid 2,5-3 ålder är definitivt tillväxtzonerna inte slutna men vid 7 års ålder är de nästan säkert det.
Börjar man ta med 4-5-6 års ålder kan vissa hästar vara nästan färdiga (i skelettet) men genom att ha mer svartvita exempel (innan tillväxtzonerna slutits respektive efter) tänkte jag man kunde resonera mer.

Jag har oerhört svårt att tro att man inte kan träna avsuttet för att öka viktbärande förmåga.
Jag har sett liknande i många rid-studier där man hävdar ditt och datt baserat på att de som tränar hästen/rider den inte kan. När det av andra visats att det går etc.

Viss muskulatur ska aktiveras för att kunna bära. Det går att träna via övningar och stärka valda muskelgrupper. Det går att jobba med balans och koordination så att man provocerar hästens balans och lär den att hantera det och av det trigga olika responser i kroppen så att vikten och balansförändringen av ryttare blir enklare att hantera.

Ja, jag tror absolut att du har rätt! Studien jag länkade till var ju rätt begränsad och det finns många andra sätt att träna hästar än som det gjordes i studien.

Jag har inte läst studien men menar dom inte skelettet och leder och ligament? Att träna avsuttet för att stärka muskelaturen som bär ryttare bättre är ju givet att det går.

Jag har inte läst studien men menar dom inte skelettet och leder och ligament? Att träna avsuttet för att stärka muskelaturen som bär ryttare bättre är ju givet att det går.

Den delen av testet gjordes på 14 hästar. Man testade deras viktbärande förmåga genom att de fick utföra ett arbete (med ryttare på ryggen med successivt ökande vikt) och man mätte under testet hjärtfrekvens och tog blodprov (där man analyserade laktatkoncentrationen i plasman). Därefter fick hälften av hästarna uppsutten träning och hälften av hästarna avsutten träning under en period på 7 veckor. Sedan samma test igen - och de ridna hästarna hade förbättrat sina värden signifikant mer än de oridna hästarna.

Det gjordes alltså inte några specifika tester på varken skelett, leder, senor, ligament eller muskler. Dock lär det ju vara huvudsakligen muskelstyrka och syreupptagningsförmåga som hinner förbättras under 7 veckor.

Snabbkollade förvisso bara sammanfattningen. Men tolkade det inte så.

Och ja, självklart går det. Trots att studien verkar visa att just de oridna hästarna inte fått ökad förmåga.

Nu har jag lyssnat på podden som Habina refererade till, som då var ursprunget till hens beslut att vänta med tävling till 7 års ålder. Jag uppfattar podden precis som Habina beskriver här i tråden.

Det jag saknar i podden är synsättet "å andra sidan", att byta perspektiv. De tar upp att mycket av forskningen är gjord på människa, men undviker helt frågan om att röra sig, eller träna, för lite. Som ju är rätt så etablerad "kunskap" på människor. Det är väl inte heller syftet med podden, men det betyder att lyssnaren behöver hålla fler tankar i huvudet.

Sedan är det ju skillnad på att tävla =vinna pengar i galopplöp för att tjäna in sitt foder och att tävla =skutta runt en bana på 80 cm för att det är en del av utbildningen. Även det perspektivet saknar jag i podden.

Jag tycker att det här är en intressant tråd med många intressanta inlägg! 😊
Fortsätter följa med spänning!

Nu har jag lyssnat på podden som Habina refererade till, som då var ursprunget till hens beslut att vänta med tävling till 7 års ålder. Jag uppfattar podden precis som Habina beskriver här i tråden.

Det jag saknar i podden är synsättet "å andra sidan", att byta perspektiv. De tar upp att mycket av forskningen är gjord på människa, men undviker helt frågan om att röra sig, eller träna, för lite. Som ju är rätt så etablerad "kunskap" på människor. Det är väl inte heller syftet med podden, men det betyder att lyssnaren behöver hålla fler tankar i huvudet.

Sedan är det ju skillnad på att tävla =vinna pengar i galopplöp för att tjäna in sitt foder och att tävla =skutta runt en bana på 80 cm för att det är en del av utbildningen. Även det perspektivet saknar jag i podden.

Jag tycker att det här är en intressant tråd med många intressanta inlägg! 😊
Fortsätter följa med spänning!
Om de refererar tillbaka till människor så blir hela konceptet himla märkligt. Visst finns det enormt många likheter mellan arterna. Men väldigt väldigt mycket är inte samma sak.

Många hästar är idag överrörliga. Vad händer om en överrörlig människa inte tränar alls? Så jag förstår inte heller riktigt konceptet här. Givetvis är överträning aldrig bra, men de flesta av oss övertränar inte våra hästar. Jag själv har aldrig haft en halt häst sedan jag slutade med distans (bortser här från skador pga trauma och hovböld). Samtliga mina har suttits in när de har varit rätt unga, typ 2,5. Flera av dem har jobbats till o från sedan 1 års ålder.

Om de refererar tillbaka till människor så blir hela konceptet himla märkligt. Visst finns det enormt många likheter mellan arterna. Men väldigt väldigt mycket är inte samma sak.

Många hästar är idag överrörliga. Vad händer om en överrörlig människa inte tränar alls? Så jag förstår inte heller riktigt konceptet här. Givetvis är överträning aldrig bra, men de flesta av oss övertränar inte våra hästar. Jag själv har aldrig haft en halt häst sedan jag slutade med distans (bortser här från skador pga trauma och hovböld). Samtliga mina har suttits in när de har varit rätt unga, typ 2,5. Flera av dem har jobbats till o från sedan 1 års ålder.

De är inte emot rörelse eller träning. Bara uppsutten träning innan hästens skelett består av ben. Avsutten träning pratar de lite kort om och är mycket positiva till.

De är inte emot rörelse eller träning. Bara uppsutten träning innan hästens skelett består av ben. Avsutten träning pratar de lite kort om och är mycket positiva till.
Men ska man inte sitta på hästen innan man säkert vet att skelettet består av 100% ben så är det ju i så fall 7 år som gäller för uppsutten träning?

Och fine, det är kanske det allra säkraste att vänta med all form av ridning tills hästen är 7 år OM den fått en helt optimal uppväxt vad gäller rörelse - mycket stora ytor, lagom stor flock, kuperad terräng, ett upplägg som inbjuder till rörelse i samband med födosök osv. Då är den kanske fysiskt optimalt förberedd för inridning.

Men jag hade aldrig vågat chansa på att köpa en sån häst, för de flesta unghästar har det inte så. Och "naturlig rörelse" (som jag håller med om är jätteviktig!) är kanske inte den optimala förberedelsen utan vi människor behöver tillföra viss sorts träning för att förbereda hästen för att bära. Och jag tror att vi också måste träna dem på att just bära - även före 7 års ålder.

Men vilka studier lutar de sig emot då? De gjorda på människor? För det är helt orelevant då.

Som jag skrivit innan. Studier om hästens skelettutveckling och om människors skador när de belastat sig för hårt för tidigt. Sen finns det även studier hur hästarnas skelett försökt kompensera vid skador på brosket, tror det var där de nämnde Becks Nairs arbete.

Men ska man inte sitta på hästen innan man säkert vet att skelettet består av 100% ben så är det ju i så fall 7 år som gäller för uppsutten träning?

Och fine, det är kanske det allra säkraste att vänta med all form av ridning tills hästen är 7 år OM den fått en helt optimal uppväxt vad gäller rörelse - mycket stora ytor, lagom stor flock, kuperad terräng, ett upplägg som inbjuder till rörelse i samband med födosök osv. Då är den kanske fysiskt optimalt förberedd för inridning.

Men jag hade aldrig vågat chansa på att köpa en sån häst, för de flesta unghästar har det inte så. Och "naturlig rörelse" (som jag håller med om är jätteviktig!) är kanske inte den optimala förberedelsen utan vi människor behöver tillföra viss sorts träning för att förbereda hästen för att bära. Och jag tror att vi också måste träna dem på att just bära - även före 7 års ålder.

Vill man vara 100 % säker så får man röntga tänker jag.

Själv känner jag mig trygg med att följa rekommendationerna kring hur det oftast är 5-5,5 år på mindre hästar, de som är 7 år är oftast stora hästar av hankön.

Vill man vara 100 % säker så får man röntga tänker jag.

Själv känner jag mig trygg med att följa rekommendationerna kring hur det oftast är 5-5,5 år på mindre hästar, de som är 7 år är oftast stora hästar av hankön.

Ja, om man nu tror eller anser att man inte ska belasta skelettet med ridning ALLS innan allt är förbenat. Förstå mig rätt - jag tycker absolut inte att 1- och 2-åringar ska tränas uppsuttet i någon form och än mindre gå några galopplöp. Men att i lugn takt med hänsyn till att det är ett växande djur rida in från någonstans kring fyraårsåldern tycker jag ändå känns rätt rimligt.

En intressant studie som gjordes på islandshästar i slutet på 90-talet och som huvudsakligen undersökte förekomst och orsaker till spatt (som då var jättevanligt) visade faktiskt på att de hästar som ridits in vid 4 års ålder hade lägre förekomst av spatt än de som reds in vid 5 år eller senare. Jag tror aldrig man kom fram till varför, men ändå intressant som observation. En av de teorier som fördes fram var just att man kanske tog det lugnare och försiktigare när man började tidigare.

Men vilka studier lutar de sig emot då? De gjorda på människor? För det är helt orelevant då.
Jag säger som Habina, lyssna själv! 😊
Jag tycker inte att de säger något revolutionerande, men som jag skrev ovan saknar jag andra infallsvinklar i diskussionen. Och jag skulle inte dra samma slutsats om min egen situation som Habina gjort om sin, just eftersom jag även väger in andra studier och erfarenheter. Bara för att man lyssnar på en pod och håller med om delar behöver man inte tycka att den är allomfattande. Den kan vara värd att lyssna på ändå, om inte annat så för att få en annan vinkel på något.

Habina har flera gånger nämnt att hon vill vänta med TÄVLING tills hästen är 7. Fio(?) var väl lite inne på nivån på tävling, och det enda vi vet om Habina är ju att hon vill rida fjord-SM. Då får man väl anta att hon menar att det vid det tillfället kommer att ställas krav på hästen? Att den ska kunna prestera på toppen av sin förmåga? Habina, rätta mig eller förklara gärna här om jag är fel ute. Då är det inte orimligt att vänta tills hästen är 7, tycker jag.

Själv säger jag att jag inte tävlar längre, men det hindrar mig inte att hoppa in i vårt div 4-lag när det saknas ryttare. Även om hästarna inte tränas för tävling längre så kan de skutta runt 50-60 cm eller springa runt en LC/LB utan att förta sig. Är det tävling? Ja! Krävs en orimlig ansträngning som riskerar att skada hästen? Nej, inte ens för en 5-åring, förutsatt att den kommit dit i sin utbildning.

Jag tänker att när det gäller unga hästar får man alltid vara beredd att ändra planen utifrån dagsläget. Där behöver man också känna sig själv i tävlingsmomentet. Vet man med sig att man kommer kräva prestation oavsett dagsform så är det ju bättre att vänta med en ung häst, tex tills den är 7. Jag är inte sådan, men är å andra sidan långsam av mig. Första gången jag åkte på p&j med en av mina hästar nöjde jag mig med att rida på framridningen. Det räckte för den hästen den gången, jag red inte ens in på banan. Men målet var ju då att komma iväg, lasta ur, sadla, sitta upp osv i en ny miljö med en massa hästar omkring. Jag tycker inte att sådant är orimligt att göra långt innan 7 års ålder, men man måste hela tiden se till respektive häst/ryttare och deras förutsättningar.

Jag säger som Habina, lyssna själv! 😊
Jag tycker inte att de säger något revolutionerande, men som jag skrev ovan saknar jag andra infallsvinklar i diskussionen. Och jag skulle inte dra samma slutsats om min egen situation som Habina gjort om sin, just eftersom jag även väger in andra studier och erfarenheter. Bara för att man lyssnar på en pod och håller med om delar behöver man inte tycka att den är allomfattande. Den kan vara värd att lyssna på ändå, om inte annat så för att få en annan vinkel på något.

Habina har flera gånger nämnt att hon vill vänta med TÄVLING tills hästen är 7. Fio(?) var väl lite inne på nivån på tävling, och det enda vi vet om Habina är ju att hon vill rida fjord-SM. Då får man väl anta att hon menar att det vid det tillfället kommer att ställas krav på hästen? Att den ska kunna prestera på toppen av sin förmåga? Habina, rätta mig eller förklara gärna här om jag är fel ute. Då är det inte orimligt att vänta tills hästen är 7, tycker jag.

Själv säger jag att jag inte tävlar längre, men det hindrar mig inte att hoppa in i vårt div 4-lag när det saknas ryttare. Även om hästarna inte tränas för tävling längre så kan de skutta runt 50-60 cm eller springa runt en LC/LB utan att förta sig. Är det tävling? Ja! Krävs en orimlig ansträngning som riskerar att skada hästen? Nej, inte ens för en 5-åring, förutsatt att den kommit dit i sin utbildning.

Jag tänker att när det gäller unga hästar får man alltid vara beredd att ändra planen utifrån dagsläget. Där behöver man också känna sig själv i tävlingsmomentet. Vet man med sig att man kommer kräva prestation oavsett dagsform så är det ju bättre att vänta med en ung häst, tex tills den är 7. Jag är inte sådan, men är å andra sidan långsam av mig. Första gången jag åkte på p&j med en av mina hästar nöjde jag mig med att rida på framridningen. Det räckte för den hästen den gången, jag red inte ens in på banan. Men målet var ju då att komma iväg, lasta ur, sadla, sitta upp osv i en ny miljö med en massa hästar omkring. Jag tycker inte att sådant är orimligt att göra långt innan 7 års ålder, men man måste hela tiden se till respektive häst/ryttare och deras förutsättningar.
Jag tycker inte om att lyssna på saker. Jag läser hellre vetenskapliga artiklar. Pod som medium är inte min grejj alls.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka