Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

tycker det känns så konstigt att just inte tävla före 7 års ålder. Att ”åka på tävling” bestämmer ju inte vilken belastning man utsätter hästen för alls, inom ridsport?. Den måste ju inte tävla 120 när den är 6 år.
Men om man pratar om galopphästar och tävling så blir ju diskussionen och belastningen en annan än en hobbyhäst som är 5 år och åker på en LB dressyrtävling. En galopphäst ska ju på alla sätt maxa sin prestation. Det väljer man ju själv med en ridhäst.

Det var Elise Miki som fick frågan från när hon ville se unghästtävlingar och då svarade hon 7 år. Dvs där handlade det om hoppning, dressyr och fälttävlan.

Jag håller verkligen inte med. Tycker de flesta veterinärer, tränare, behandlare, tandläkare etc är rätt eniga om att många hästar just rids sönder.
Det är något man pratar mycket om. Och hur och varför. Och varför vissa extremt sällan får ens hag-skador.

Halvbloden är ju mkt rörligare, större och har mer gång och kräver att man inte maxar gången utan rent av behöver strypa den tills de stärkt sig nog.
Och de är känsligare för obalans, styrketräning etc som fortfarande syns väldigt frekvent.

När de är så överrörliga kan de också kräva en träning som gör dem i balans, får bättre koordination och kroppskontroll.
Vet inte hur många hästar jag jobbat med/sett andra jobba med som gått från att ständigt slå på sig, trampa av skorna ofta, vurpa i hagen etc till att funka utan problem när man hjälpt dem med kroppen.
Men det kräver ju annat jobb än det som normalt görs.

Att det görs frekvent av många innebär inte att det inte beror på brister i träningen. Kunskap om att ändra om rörelsemönster och balans är begränsad även bland tränare.

Med det här menar jag då inte att inridning = skador. Utan en generell ”det är HUR man gör det” oavsett ålder etc.
Det går ju att lära hästar koordination och balans mer innan man sitter upp. Och minska risk för slitage så. Oavsett ålder.
Styrkeridning skulle det vara och inte styrketräning. 🙄

Generellt är det för mkt spänning. En häst i spänning kan inte vara i balans. Och spänning/obalans ger skador.

tycker det känns så konstigt att just inte tävla före 7 års ålder. Att ”åka på tävling” bestämmer ju inte vilken belastning man utsätter hästen för alls, inom ridsport?. Den måste ju inte tävla 120 när den är 6 år.
Men om man pratar om galopphästar och tävling så blir ju diskussionen och belastningen en annan än en hobbyhäst som är 5 år och åker på en LB dressyrtävling. En galopphäst ska ju på alla sätt maxa sin prestation. Det väljer man ju själv med en ridhäst.

Håller med. Det är ju vad som händer mellan tävlingarna och på vilken nivå tävlingen är som är det viktiga.
Jag tycker att tävling ofta är mer påfrestande mentalt än fysiskt för hästarna.
För oss är en dressyrträning betydligt mer fysiskt ansträngande. Samma med hoppning, hoppar betydligt färre språng på tävling än på träning.

Det var Elise Miki som fick frågan från när hon ville se unghästtävlingar och då svarade hon 7 år. Dvs där handlade det om hoppning, dressyr och fälttävlan.
Det lämnar så många frågor 🤣 då motsvarande vad en 4 åring ska prestera på tävling idag då? Hur utbildad tycker hon en 7 åring ska vara när man rider den hemma?
Jag förstår att det inte är du som har svaren men jag tycker diskussionen är intressant men det lämnar så många fler frågor om varför man motiverar det.

Håller med. Det är ju vad som händer mellan tävlingarna och på vilken nivå tävlingen är som är det viktiga.
Jag tycker att tävling ofta är mer påfrestande mentalt än fysiskt för hästarna.
För oss är en dressyrträning betydligt mer fysiskt ansträngande. Samma med hoppning, hoppar betydligt färre språng på tävling än på träning.
Ja verkligen!

Det lämnar så många frågor 🤣 då motsvarande vad en 4 åring ska prestera på tävling idag då? Hur utbildad tycker hon en 7 åring ska vara när man rider den hemma?
Jag förstår att det inte är du som har svaren men jag tycker diskussionen är intressant men det lämnar så många fler frågor om varför man motiverar det.

Jag uppfattar det iaf som att allt förskjuts några år. Börja sitta in vid 4,5 års ålder. Börja rida vid 5,5-6 års ålder. Samt att det finns tid för att inte hetsa fram utbildning.

Det motiveras med att hästar ska inte belasta ryggen förrän brosket övergått till ben.

Jag uppfattar det iaf som att allt förskjuts några år. Börja sitta in vid 4,5 års ålder. Börja rida vid 5,5-6 års ålder. Samt att det finns tid för att inte hetsa fram utbildning.

Det motiveras med att hästar ska inte belasta ryggen förrän brosket övergått till ben.
Jag håller med om att allt ska få ta sin tid och hästen ska utbildas i sin takt. Men just tävling säger inte så mycket om den generella belastningen, tror jag 😊

Jag kan förstå det med dagens krav och dagens avel. Men då kan ju inte 7 åringarna förväntas gå St George. Jag tycker iof man ska sänka kraven. Jag tycker inte 4 och 5 åringarna ska tävla. 5 åringarna kan tävla lite lätt på hösten. Tror jag skrev det igår. Det finns så mkt statistik nu på att de som går unghästchampionaten så slås många ut och går ändå inte hela vägen. Men å andra sidan förstår jag ur uppfödarsynpunt och försäljning att hästarna måste ut och visa upp sig. Svår fråga är det oavsett!

Jag håller med om att allt ska få ta sin tid och hästen ska utbildas i sin takt. Men just tävling säger inte så mycket om den generella belastningen, tror jag 😊
Hon kanske menar att tävlar man så tränar man därefter och det är det som blir belastningen och slitaget. Jag vet inte, men det låter mer logiskt. För på tävling är ju den fysiska delen minst ansträngande skulle jag säga.

Ja men nu pratade vi väl om träning när hästens tillväxtzoner inte är slutna?
Ja men när det inte ens är bra träning för de äldre hästarna är det knappast det för de yngre heller. Men amatörhästarna (som jag räknar oss till här i tråden) rids månne in på kort tid, men de är förberedda, tränas varierat och pressas inte så extremt att de inte klarar belastningen.

Sen är det svåraste med forskning att det är vi, amatörgänget-som lyssnar och tar till sig. Eliten, bryr sig inte ett skit, de bara fortsätter som de alltid gjort. Det sa bla PK rakt ut i nån intervju att han inte tog till sig forskning. Erfarenhet var värt mer..

Ja men när det inte ens är bra träning för de äldre hästarna är det knappast det för de yngre heller. Men amatörhästarna (som jag räknar oss till här i tråden) rids månne in på kort tid, men de är förberedda, tränas varierat och pressas inte så extremt att de inte klarar belastningen.

Sen är det svåraste med forskning att det är vi, amatörgänget-som lyssnar och tar till sig. Eliten, bryr sig inte ett skit, de bara fortsätter som de alltid gjort. Det sa bla PK rakt ut i nån intervju att han inte tog till sig forskning. Erfarenhet var värt mer..
Ja jag tänker att forskningen inte riktar sig till oss utan till hästar som går unghästchampionat och liknande. Håller med dig om att det är mer vi som tar till oss av den än de som är den egentliga målgruppen.

Vad anser hon om avsutten träning?

Jag höll på att ge Arne Lindholm (forskade mkt om belastning på travhästar) en hjärtinfarkt för 25 år sedan. Var på hältutredning med min arab som då var sju eller åtta år. Han var en rätt sen kille i utvecklingen och reds in som femåring. Det kom upp och Arne höll som sagt på att få slag. Just för att inte belasta alls utan låta gå i hage bara (även om det var lösdrift etc) så länge skulle vara rena döden för hållbarheten. När han fick höra att hästen tränats avsuttet, gått åtskilliga mil i alla gångarter som handhäst, gått promenader över stock och sten mm ända sen han var två år gammal så var det helt lugnt.

Dvs ridningen var i sig oviktig - men anpassad rörelse och träning under uppväxten avgörande.

Och jag har inte följt forskning slaviskt men inte direkt sett något som motsäger det. Däremot hamnar fokus ofta just på rida eller ej. Men det finns ju en hela massa annan träning.

Känns som att den här diskussionen hör hemma i en egen tråd egentligen.

Men känner någon här till hur hållbarheten är på westernhästar i Nordamerika? De verkar ridas in när de är två, och då ofta av just stora män medan hästarna är hyfsat små. Tycker väl dock att de inte verkar ridas lika mycket i spänning som de svenska dressyrhästarna, och många rids nog mer varierat. Kan inte säga att jag har väldigt bra koll men det är min uppfattning.

Undrar också vilka hästar forskningen är gjord på?
Är det hobbyhästar som gått på lösdrift fram till inridning och tränas och tävlas på lättklass-nivå eller är det på holländska eller tyska hästar som knappt går i hage alls och rids och tävlas för snabb prestation?
Har en känsla av att det kan skilja sig en hel del angående hållbarhet där.
Tänker att man behöver se till helheten, inte bara på vid vilken ålder hästen rids in.

Vad anser hon om avsutten träning?

Jag höll på att ge Arne Lindholm (forskade mkt om belastning på travhästar) en hjärtinfarkt för 25 år sedan. Var på hältutredning med min arab som då var sju eller åtta år. Han var en rätt sen kille i utvecklingen och reds in som femåring. Det kom upp och Arne höll som sagt på att få slag. Just för att inte belasta alls utan låta gå i hage bara (även om det var lösdrift etc) så länge skulle vara rena döden för hållbarheten. När han fick höra att hästen tränats avsuttet, gått åtskilliga mil i alla gångarter som handhäst, gått promenader över stock och sten mm ända sen han var två år gammal så var det helt lugnt.

Dvs ridningen var i sig oviktig - men anpassad rörelse och träning under uppväxten avgörande.

Och jag har inte följt forskning slaviskt men inte direkt sett något som motsäger det. Däremot hamnar fokus ofta just på rida eller ej. Men det finns ju en hela massa annan träning.

Väldigt positiv till avsutten träning. Allt som man kan göra från marken var toppen, speciellt om det dessutom kombinerades med rörelse i lösdrift (track system har hon själv) med flockmedlemmar.

Undrar också vilka hästar forskningen är gjord på?
Är det hobbyhästar som gått på lösdrift fram till inridning och tränas och tävlas på lättklass-nivå eller är det på holländska eller tyska hästar som knappt går i hage alls och rids och tävlas för snabb prestation?
Har en känsla av att det kan skilja sig en hel del angående hållbarhet där.
Tänker att man behöver se till helheten, inte bara på vid vilken ålder hästen rids in.

Vilken forskning syftar du på? Det som nämns i podden är gammal forskning på hästens skelettutveckling och sen nämns det även forskning på människor och deras skador när de tränas hårt (styrketräning tror jag) för tidigt. Iom att det inte görs nån forskning på hästar äldre än sju-åtta år så behöver man se till människor istället. Där visar forskningen stora problem (tex höftbyte, artros etc) hos personer som tränar hårt för tidigt i livet innan skelettet är färdigt.

Vilken forskning syftar du på? Det som nämns i podden är gammal forskning på hästens skelettutveckling och sen nämns det även forskning på människor och deras skador när de tränas hårt (styrketräning tror jag) för tidigt. Iom att det inte görs nån forskning på hästar äldre än sju-åtta år så behöver man se till människor istället. Där visar forskningen stora problem (tex höftbyte, artros etc) hos personer som tränar hårt för tidigt i livet innan skelettet är färdigt.

Jag uppfattade det som att det gjorts studier/forskning på hästars hållbarhet kopplat till hur tidigt de ridits in.
Men då förstod jag fel.

Jag tror faktiskt många kom av sig efter covid-19. De insåg att det var rätt bekvämt att rida hemma och kanske träna på distans t.o.m. Eller för den delen tävla på distans… Om man ändå mest vill ha bedömningen och en rosett är det förbaskat trevligt att rida hemma. ;)
Ja gud ja! Jag slutade efter covid , internationella elitryttare slutade efter covid för dom upptäckte ett annat liv. Det är verkligen jättemånga som slutade efter covid och speciellt vi som är lite äldre.

Känns som att den här diskussionen hör hemma i en egen tråd egentligen.

Men känner någon här till hur hållbarheten är på westernhästar i Nordamerika? De verkar ridas in när de är två, och då ofta av just stora män medan hästarna är hyfsat små. Tycker väl dock att de inte verkar ridas lika mycket i spänning som de svenska dressyrhästarna, och många rids nog mer varierat. Kan inte säga att jag har väldigt bra koll men det är min uppfattning.
Är det några hästar som konstant går på butta så är det nog westernhästar i USA. Finns noll hållbarhetstänk i hur dom hästarna tränas😳. Dom är slut när dom är 7-8.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka