Jag håller verkligen inte med. Tycker de flesta veterinärer, tränare, behandlare, tandläkare etc är rätt eniga om att många hästar just rids sönder.
Det är något man pratar mycket om. Och hur och varför. Och varför vissa extremt sällan får ens hag-skador.
Halvbloden är ju mkt rörligare, större och har mer gång och kräver att man inte maxar gången utan rent av behöver strypa den tills de stärkt sig nog.
Och de är känsligare för obalans, styrketräning etc som fortfarande syns väldigt frekvent.
När de är så överrörliga kan de också kräva en träning som gör dem i balans, får bättre koordination och kroppskontroll.
Vet inte hur många hästar jag jobbat med/sett andra jobba med som gått från att ständigt slå på sig, trampa av skorna ofta, vurpa i hagen etc till att funka utan problem när man hjälpt dem med kroppen.
Men det kräver ju annat jobb än det som normalt görs.
Att det görs frekvent av många innebär inte att det inte beror på brister i träningen. Kunskap om att ändra om rörelsemönster och balans är begränsad även bland tränare.
Med det här menar jag då inte att inridning = skador. Utan en generell ”det är HUR man gör det” oavsett ålder etc.
Det går ju att lära hästar koordination och balans mer innan man sitter upp. Och minska risk för slitage så. Oavsett ålder.