Hållbarhet på tvål?

Har en förpackning fast tvål producerad 2010. Det står inget bäst före, bara en symbol som visar att öppnad förpackning håller i 12 månader.
Menar de då att när man börjat använda tvålen så håller den 12 månader? Eller fr.o.m att man öppnat asken? :confused: Asken är ju inte lufttät så varför skulle den hålla i 12 månader öppnad men längre oöppnad?

:cautious:

I tvål finns fett, fett härsknar, inte farligt alls att tvätta sig i men luktar mindre gott. Jisses en tvål blir inte farlig för att den blir gammal. Däremot kan den bli så torr att den är oanvändbar.
 
Har en förpackning fast tvål producerad 2010. Det står inget bäst före, bara en symbol som visar att öppnad förpackning håller i 12 månader.
Menar de då att när man börjat använda tvålen så håller den 12 månader? Eller fr.o.m att man öppnat asken? :confused: Asken är ju inte lufttät så varför skulle den hålla i 12 månader öppnad men längre oöppnad?

:cautious:

Det finns inget bäst före på fast tvål, det ända som händer är om den varit använd är att den torkar in lite i ytan och spricker. Det avhjälps dock efter att ha använt den några gånger, så att den "mjukas upp" i ytan ...

Flytande tvål som "separerat" skakar eller rör du om så är den lika bra igen.
 
Jag hittade nyligen, nån vecka sen, en pulversoppa med bästföre 1998.

DEN funderar jag på om jag ska låta bli att använda.

Är det en pulversoppa utan torkat kött och påsen inte är skadat, finns det i princip inget som säger att du inte kan använda den.
För det mesta finns enbart lite ändringar i lukt och färg, men inget som är farligt att äta ...
 
Det kändes dock sisdär då jag på en hotellfrukost i utlandet greppade en typ tolv år gammal yoghurt.

Fram till det ögonblick jag insåg att på Taiwan har man en annan tideräkning.
Kan tänka mig känslan. :laugh:

Apropå tideräkning, lagrad ost blir bara bättre och bättre och när den börjar "svettas" i plastförpackningen så är den helt underbart god, speciellt om det är misslyckad ost som levereras per lastbil till nån svinfarm. :d :love:
 
Jag hade då inte haft problem att använda tvålen iaf. I förrigår, efter att jag duschat, smörjde jag in mig med hudkräm producerad 2007. Och än har inte min hud fräts bort :D
Appropå gamla saker använde jag så sent som för någon timme sedan salt med bäst-före-datum 2 dagar innan jag föddes, och jag är så gammal som mitt nick säger..... Inga problem där heller!
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 983
Senast: Enya
·
Mat Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
4 672
Senast: Kakis
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 516
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp