Hallux valgus

Nu blir det tusen frågor från mig ha ha! Var du tvungen att säga till om sövning i förväg eller gjorde du det vid operationen?

Ingen fara ;) Jag sa till om det både vid konsultationen innan och på operationsdagen. Man ska ju vara fastande vid sövning så det är ju bra att ha koll på för egen del :)
 
En kort fråga. Operera eller inte?

Söker erfarenhet från er som opererat.

Det hade kunnat vara betydligt värre än det är, men jag har svårt med skor och träning. Får ofta så ont att jag inte kan låta foten vila på insidan när jag ska sova exempelvis. Tån pekar relativt rakt framåt, men leden starkt vriden utåt.

Jag blev opererad för HV i slutet av januari i år, samtidigt opererades motsvarande HV på lilltåsidan, kommer inte ihåg vad det heter nu.. Har inga smärtor längre men det gjorde ONT riktigt länge efter operationen. Jag var sjukskriven i totalt 9 veckor tror jag, normalt enligt läkaren är runt 6 veckor. Jag sövdes inför ingreppet (blev inte erbjuden lokalbedövning som alternativ, men bor i Tyskland så det kanske är annorlunda här).
Den opererade foten är tydligt smalare och har en normal form, men då jag har lätt HV på andra foten också, får jag fortfarande leta efter breda skor ... :p Jag fick absolut inte använda skor, gå barfota eller stödja på foten den första tiden, utan hade en speciell "frontavlastningssko" (fritt översatt! :D ) som jag var tvungen att ha på mig när jag inte låg ner.

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle låta operera min andra fot också, om det blir värre. Det gjorde verkligen vansinnigt ont i nästan en vecka efter operationen, hoppas på att vänsterfoten väljer att bara vara ful och inte börjar göra ont. Hoppas detta var till någon hjälp!
 
Jag blev opererad för HV i slutet av januari i år, samtidigt opererades motsvarande HV på lilltåsidan, kommer inte ihåg vad det heter nu.. Har inga smärtor längre men det gjorde ONT riktigt länge efter operationen. Jag var sjukskriven i totalt 9 veckor tror jag, normalt enligt läkaren är runt 6 veckor. Jag sövdes inför ingreppet (blev inte erbjuden lokalbedövning som alternativ, men bor i Tyskland så det kanske är annorlunda här).
Den opererade foten är tydligt smalare och har en normal form, men då jag har lätt HV på andra foten också, får jag fortfarande leta efter breda skor ... :p Jag fick absolut inte använda skor, gå barfota eller stödja på foten den första tiden, utan hade en speciell "frontavlastningssko" (fritt översatt! :D ) som jag var tvungen att ha på mig när jag inte låg ner.

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle låta operera min andra fot också, om det blir värre. Det gjorde verkligen vansinnigt ont i nästan en vecka efter operationen, hoppas på att vänsterfoten väljer att bara vara ful och inte börjar göra ont. Hoppas detta var till någon hjälp!

Är det bara smärtan efteråt som gör att du tvekar?
Jag menar, en veckas jobbig smärta mot att vara smärtfri och få normal form på foten låter som en rätt bra deal.

Finns det någon annan anledning till att du skulle välja bort operation? Att du gör det nu när du inte har ont eller besvär förstår jag, men om du hade haft ont i den andra foten?
 
Och nu vill jag passa på att berätta att hallux valgus betyder sned stortå. Hallux är stortåns namn, precis som tummen heter Pollux, och valgus betyder "pekar ut från mitten" (typ kobent). Knölen heter inte någonting alls, och man kan ha en knöl utan att stortån är det minsta sned.
Jag opererar ingen som inte har ont när de går barfota eller har extremt svårt att ha skor. Knölen kan mejslas bort, men är stortån sned finns det flera olika metoder att vinkla om den. Gemensamt är att man sågar av stortåns strålben, man åstadkommer alltså ett benbrott. Och det tar sex veckor att läka. Ibland fixerar man med en skruv eller ett stift. Ibland gipsar man, ibland inte. Oftast får man en "sko" så att man bara belastar på hälen tills det har läkt.
Det vanligaste är lokalbedövning eller fotblockad. Resultatet brukar bli bra eller ganska bra.
 
Jag har svårt med skor då jag har både rejält snedställd stortå därför att tån bredvid har blivit en sk hammartå och står upp i en båge så den ligger ovanpå stortån. Har inte direkt ont i knölen på utsidan men det är jobbigt att i princip bara kunna ha stallskorna och sandaler. Är det någon mer som har det så och hur komplicerat är det att operera båda tårna?
 
Jag gick alldeles för länge med värk och sned stortå som i sin tur tryckte ut alla andra tår som blev sneda. Problemet blev att små-tårna demolerades av att trycka mot yttersidan av skon så mina tånaglar växer inte på längden utan på höjden. Och det är ca 3 cm mellanrum mellan stortå och nästa tå. Man går inte gärna i sandaler med öppen tå. Ser rent förj**ligt ut.
Men det som hände också var att hela fotbladet sjönk ihop och jag gick på skelettet som är till småtårna istället för ytterlederna. (CillaW kan säkert förklara det bättre :) ) Skelettet till småtårna är inte gjort för att gå på så det är som en kniv som vrids om. Så tiden innan jag fick min operation var hemsk med värk när jag var still, värk när jag gick och dessutom en fot som var svullen och en mardröm. Så för mig var en operation kanon! Jag slapp värken och kunde börja gå på ytterlederna igen. Sen har jag ffe problem med de sneda små-tårna men det är överkomligt.

Min andra fot är inte riktigt lika illa än men jag kommer operera den så fort jag får möjlighet. (läs när jag kan vara borta från jobb och hästeri i 2 månader, typ nästa sommar) Och jag kommer definitivt inte vänta lika länge som förra gången.

Och smärtan efter operationen var ju en piss i Missisippi i sammanhanget mot problemen och smärtan jag hade innan.
 
Jag gick alldeles för länge med värk och sned stortå som i sin tur tryckte ut alla andra tår som blev sneda. Problemet blev att små-tårna demolerades av att trycka mot yttersidan av skon så mina tånaglar växer inte på längden utan på höjden. Och det är ca 3 cm mellanrum mellan stortå och nästa tå. Man går inte gärna i sandaler med öppen tå. Ser rent förj**ligt ut.
Men det som hände också var att hela fotbladet sjönk ihop och jag gick på skelettet som är till småtårna istället för ytterlederna. (CillaW kan säkert förklara det bättre :) ) Skelettet till småtårna är inte gjort för att gå på så det är som en kniv som vrids om. Så tiden innan jag fick min operation var hemsk med värk när jag var still, värk när jag gick och dessutom en fot som var svullen och en mardröm. Så för mig var en operation kanon! Jag slapp värken och kunde börja gå på ytterlederna igen. Sen har jag ffe problem med de sneda små-tårna men det är överkomligt.

Min andra fot är inte riktigt lika illa än men jag kommer operera den så fort jag får möjlighet. (läs när jag kan vara borta från jobb och hästeri i 2 månader, typ nästa sommar) Och jag kommer definitivt inte vänta lika länge som förra gången.

Och smärtan efter operationen var ju en piss i Missisippi i sammanhanget mot problemen och smärtan jag hade innan.

Så där har jag haft sen jag var liten, fast mina tår lutar åt andra hållet (därav har jag rätt lustiga kalle anka-formade fötter). Min lilltå (båda fötterna) har naglar som växer på höjden och har gjort sen lågstadiet i alla fall. De ligger dessutom på sned inåt och har "gröpt ur" en stor del av tån bredvid. Lilltå-grannen är alltså urgröpt och även den vriden, så jag går på utsidan av den tån, vilket ger en väldigt skarp och lustig valk som ser ut som en spets. Sen har jag två hyggligt normala tår, ett stort mellanrum och sen skitbreda stortår. Veka fotvalv har jag också alltid haft, men eftersom jag inte haft ont eller haft en knöl eller haft problem att hitta skor tidigare, så har jag inte funderat mycket över det.

Jag har vant mig vid att ha fula fötter och skäms inte längre för att gå i sandaler med öppen tå. Jag har insett att ingen tittar på mina fötter ändå om inte jag påpekar hur fula de är själv.

Sen funderar jag ärligt på om jag har alla ben som man brukar ha i min lilltå :o:D. För ingen i min omgivning har kunnat se någon led på tårna och jag kan inte böja eller röra dessa tår hur jag än försöker. De känns mest som två klumpar som hänger längst ut på foten.

I o m min värkande knöl så har jag till vardags utarbetat en ny gångstil som säkert också är skadlig i längden, därav funderar jag på att ta professionell hjälp innan jag förstör mig helt. Jag går numer bara på utsidan av foten och avlastar helt insidan och fotbladet under stortån. Förutom när jag dansar, för det klarar jag inte. Så länge jag går på utsidan så är det drägligt (men har känningar och ont dagligen ändå). Skorna slits rätt lustigt nu.
 
Är det bara smärtan efteråt som gör att du tvekar?
Jag menar, en veckas jobbig smärta mot att vara smärtfri och få normal form på foten låter som en rätt bra deal.

Finns det någon annan anledning till att du skulle välja bort operation? Att du gör det nu när du inte har ont eller besvär förstår jag, men om du hade haft ont i den andra foten?

Nja, det blev ju bra till sist, men så länge den andra foten inte gör ordentligt ont kommer jag inte låta operera den. Det är nog väldigt individuellt, men jag tyckte det var så vansinnigt tråkigt att vara rörelsehindrad så pass länge som jag var, var borta från jobbet i två månader, och från stallet lika länge (februariväder och kryckor). Om den andra foten börjar göra ont kommer jag nog att tänka om, högerfoten funkar ju bra nu. :)
 
Tailor's bunyon, skräddarknuta på svenska.

Undra om det är detta jag är opererad för 4 gånger i vänster och 2 gånger i höger fot
En bit av benen vid lilltån är bortmejslat tillsammans med en massa brosk
Fortfarande breda platta ankfötter som slipper gå i pumps och gillar merrell skor och dyra löparskor
Klarar inte av att det ligger något direkt mot ärren och trycker men ärren är fina :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilka springskor har ni som har hallux valgus och därmed en stortå som gärna protesterar mot skor? Till vardags funkar stalldojorna...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: domesticus
·
R
Kropp & Själ Alltså hjälp. Jag står på väntelista för att få min fot opererad pga hallux valgus. Senaste veckan har jag dessutom börjat få enormt...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp