halm som del i foderstaten?

A

artemis

Ser ut som om höet är rätt kraftigt i år också (har inte fått analysvärdena ännu, dock, detta är en hypotetisk fråga).
Jag vill absolut inte tumma på mängden stråfoder - hon går i gräshage (fast den är rätt nerbetad nu) och hon står på halm, massor, och äter en del av det.
Hon får hö på det, men hur mycket ska hon ha som minst? Jag är rädd att om höet ska stå för hela stråfodergivan blir det smällfet häst.
Alltså -kan man låta halm "ersätta" hö i stråfodergivan? Till hur stor del? Hur räknar man isåfall in mängden när man inte vet exakt hur många kilon hon äter?
 
Vill du ge halm för att du får för mkt energi genom grovfodret? För om det är för proteinets skull så vet du väl att det inte är någon fara med det.

Ang halmen gäller det att du uppskattar hur mkt hon kan tänkas äta, ELLER, så har du henne på spån, och lägger in den halm du vill att hon ska äta, på så sätt har du ju stenkoll iaf. :smirk:
 
Var GLAD om du har ett hö som är så bra att du inte behöver ge kraftfoder, är i stället mitt råd!
För min erfarenhet är att OM höet är så bra (6 g protein/mj) så blir det INTE för mycket näring om du ger minimigiva stråfoder, dvs 1 kg ts/100 kg häst.
OM hästen dessutom rids kan du ge ännu mer hö utan att behöva lägga till kraftfoder!
 
Jag har alltså inte analysvärdena ännu (återkommer då), men det är ett tidigt skördat hö, och hästarna är feta nu trots då väldigt liten giva (under minimigiva).

Kanske uttryckte mig otydligt, men jag vill absolut att min häst har tuggmöjlighet nära nog dygnet runt (hon blir känslig i magen annars, plus att det är det naturliga för en häst). Att ställa henne på spån är alltså inget alternativ, jag vill att hon har fri tillgång på åtminstone halm, om hon behöver fylla magen. Frågan är om hon gör det - jag vet ju inte om hon bara pillar med det och får i sig enstaka strån - vilket ju skulle ge magen för lite stråfoder.
Jag planerar ge minst minimigiva hö (7 kg för min häst), men om det är för näringsrikt (pålla är lättfödd) så får jag kanske dra ner på det.

-Och frågan är då hur mycket av högivan man kan byta ut mot halm? Kan halm alls räknas som stråfoder, egentligen? Är det lämpligt att äta för hästarna i större mängder? Kan jag utgå ifrån att hon stoppar i sig t ex 2 kg halm (minst) om hon bara bör ha 5 kg hö enligt analysen, eller finns risken att hon inte äter tillräckligt med stråfoder då?
 
Hur mkt väger din häst och vad har hon för energibehov?

Ja, halm räknas som grovfoder, hur mkt man kan ge vet jag inte, men 2-3 kg ska väl vara OK.

I värsta fall får du väl köpa in ett litet parti hö med låg energi och ge ett par kg av det.
 
Jag vet inte exakt hur stort hennes energibehov är - men vill gärna veta vad ni tror om min uppskattning! :)

Hon är en unghäst, 3,5 år. Hon har börjat ridas nu under betet. I och med att hon växt på, byggt muskler och massa under sommaren, samt börjar utföra lite mer arbete nu, har ju läget förändrats från i våras.
(Och förra året hade vi inte analys på höet :o, men det var ett kraftigt hö då med - hon levde på ca 7 kg av det, 0,5 kg müsli och stod på halm - och var välmusklad och i lätt överhull på det.)

Hon är ca 157 cm, något kraftigt/kompakt byggd, lätt överviktig nu - jag uppskattar vikten till drygt 500 kg. Rids ca 30 minuter 3 dagar / vecka. Behöver bygga muskler för sitt nya arbete, men har rätt gott om det från början, är ingen speta. :)

Jag uppskattar att hon har underhållsbehov: 348 SMRP / 57 MJ, och att hon nu vid arbete behöver ca 400 SMRP / 65 MJ, så kan man se var man hamnar. Vad tror du?
 
När hon inte arbetar borde 55,5 MJ räcka om hon är lättfödd.
När du rider så lite som du gör skulle behovet stiga till 58 MJ, och vid promenadridning ligga på 61 MJ.

Varför analyserade du inte förut då? När hon fortfarande växte är det ju jätteviktigt att få alla kvoter rätt.. Vilket ju är viktigt nu med, men när hästen växer kan det påverka dens skelett osv om den ges felaktig utfodring.
 
Jag ska inte svära på att hon är så himla lättfödd egentligen, eftersom jag inte vet vad det hon käkar under betet innehåller, eller vad höet förra året innehöll. Enligt Freefarm är underhållsbehovet 57 MJ på hennes storlek, men visst, jag kan köpa 55 om hon är så lättfödd som hon verkar.
Vad gäller arbetsbehovet får man ju ta med i beräkningen att det är skillnad på att rida en vuxen häst 30 minuter varannan dag och att rida en treåring 30 minuter varannan dag. Det tar mer på krafterna hos treåringen, tveklöst. Därför tror jag man får räkna högre på arbetsbehovet än du gör, för henne är promenadridningen träning. Hon blir trött i både huvud och kropp. Dessutom rids hon i alla gångarter, klättrar lite, löshoppar ibland osv - det tycker jag är mer än promenadridning? Men behovet kanske inte är så högt som jag trodde - säg 62 MJ, som utgångspunkt - så får vi se hur pass lättfödd hon är.

Höanalysen ligger visst inte så högt som jag trodde, men det är för låg protein / energikvot: Per kilo foder:
SmrP: 46
MJ: 7,2
Ca: 2,3
P: 1,8
MG: 0,7
K: 16,6
TS: 68 %

Ang analysbrist förra året: vi bytte hö (olika skörd, delar av båda plastat, delar inte) fyra ggr under året och analysera varje gång blev för dyrt. Kompletterade med en skvätt mineralfoder, men är rätt säker på att ett skånehö har vettig Ca / P halt. I övrigt var det bara att kolla med ögat - muskelsättning och hull var jättebra. Jag vet att det är bättre med analys (inte minst lättare att få alla kvoter rätt), men att måla f*n på väggen för att någon inte analyserat är lite överdrivet. Många människor har fodrat och fött upp djur i många år med goda resultat utan analys.
Onödigt att gnälla på saker man inte gjort i efterhand - inte mycket att göra åt det nu, eller hur?
 
68% ts? Har du skrivit rätt? Är det hösilage? Om det är hö kan du knappast fodra med det, det kommer inte hålla sig fräscht på skullen..

Annars var det ju jättebra värden!
 
Hopps! Ja, det är hösilage! Och med bra hygieniska analysvärden, vad jag kunde utläsa iaf.
 
Om du räknar på minst 1,3kg torrt hö /100kg häst....
Detta ger du om hästen inte ska röra sig något utan bara går i hagen.
Jag gav hal och hö blandat ute i hagen på vintern till min nordis bara för att hon skulle hålla sig sysselsatt när det var som kallast ute. Hon var ute i hagen även om det var -35 grader. Jag vet inte hur mycket halm vi gav eller vilken typ av halm(det var min farfar som räknade och fixade sånt). Om hästen får för mycket halm så blir den väldigt lätt bukig. Jag tror inte att halmen innehåller nått speciellt närings mässigt jag tror att det nästan bara är "luft".

:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 412
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 824
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp