Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

Fast det där är ju tramsigt. Det går alldeles utmärkt att använda sele till allt utöver eventuell utställning. För många individer är det att föredra.

Fast det finns manga sporter (lydnad tillexempel) dar hunden inte far ha sele utan maste ha halsband, sa det ar inte bara utstallning.
 
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Här har hundarna -aldrig- på sig halsband eller sele om de inte är kopplade. Alldeles för stor skaderisk när de jobbar eller leker.

Har oftast en typ av retrieverkoppel med breda halvstryp, som är lätta att ta av och på. Sele till småglin som inte har koll på sin egen nyfikenhet än, eller om jag vill ha dem i bälte.
 
För mig beror det mest på vad hunden föredrar. Vissa tycker halsband är obehagligt och andra går sämre i sele. Min kunde inte bry sig mindre så jag använder sele i skogen där han studsar omkring som en boll och när det är lämpligt att kunna ta ett rejälare tag om sin hund, t ex i kollektivtrafik. Halsband på vanliga promenader eftersom det är enklare och lättare att styra hunden vid behov. Jag gillar tanken på att hunden får vara "naken" inne men han bryr sig som sagt inte så halsbandet får oftast sitta på hela dagen av lathet.
 
Jo så långt är jag ju med men hur hanteras det på vanliga promenader eller i skogen? Hålla och låta linan löpa i handen, låta de släpa in marken? Trasslar det inte in sig?
Jag har aldrig använt mig av långlina,men det är säkert olika beroende på hund en del behöver man hålla i hela tiden och en del låter linan vara lös men i närheten så dom kan trampa på den vid behov.

Själv förstår jag inte vitsen alls, gick med en kompis som hade sån och man kom ju ingenstans det var ett ständigt trassel och trampade på den där linan.

Hade cyklat, varit i inhägnader/hundklubbar och använt flexi istället om mina inte kunnat vara lösa.
 
Jag använder bara halsband. Doris drar inte i kopplet ser jag ingen anledning till att använda sele.

Tidigare hade jag sele ibland men med en hund som oftast går lös föredrar jag halsband som ger bättre kontroll om jag behöver ta tag i henne vid exempelvis hundmöten.


Jag lämnar också halsbandet på under dagen men det är bara pga lathet från min sida. Här finns det ingen annan hund att leka med så jag ser ingen säkerhetsrisk med det.
 
Jo så långt är jag ju med men hur hanteras det på vanliga promenader eller i skogen? Hålla och låta linan löpa i handen, låta de släpa in marken? Trasslar det inte in sig?

Finns linor som är gjorda för att inte haka i.
I jaktsituationer kan man använda sig av dem t.ex och då släpar de i marken

Sen har jag sett dem som slingar upp dem i ena hand o håller löpande i andra, som vid longering typ.
 
Jag har aldrig använt mig av långlina,men det är säkert olika beroende på hund en del behöver man hålla i hela tiden och en del låter linan vara lös men i närheten så dom kan trampa på den vid behov.

Själv förstår jag inte vitsen alls, gick med en kompis som hade sån och man kom ju ingenstans det var ett ständigt trassel och trampade på den där linan.

Hade cyklat, varit i inhägnader/hundklubbar och använt flexi istället om mina inte kunnat vara lösa.
Jag tycker långlina är superbra vid tillfällen då det t.ex. är koppeltvång men man vill låta hunden ha mer frihet än i ett vanligt koppel. Samt för att träna på situationer där inkallningen kanske inte helt sitter. Vi har Slyngeln lös också, men det funkar ju inte i alla situationer. Har också långlina när vi badar på hundstranden eftersom det är koppeltvång där, men vi ändå vill kunna simma, kasta boll osv.
 
Jag har aldrig använt mig av långlina,men det är säkert olika beroende på hund en del behöver man hålla i hela tiden och en del låter linan vara lös men i närheten så dom kan trampa på den vid behov.

Själv förstår jag inte vitsen alls, gick med en kompis som hade sån och man kom ju ingenstans det var ett ständigt trassel och trampade på den där linan.

Hade cyklat, varit i inhägnader/hundklubbar och använt flexi istället om mina inte kunnat vara lösa.
@Londons Jag har långlina på katten när vi är ute och går. Han får inte vara lös men jag vill att han ska kunna springa runt och "katta" sig - den är tunn och nätt och i nylon som generellt inte trasslar sig. Ibland får den släpa och ibland håller jag i den.

När jag någon gång skaffar valp kommer den också att få gå i långlina tills inkallningen sitter, jag blir glad varje gång jag ser en valp långlina eftersom jag vet att den inte kommer att springa fram till min hund (eller katt. ;) ). Ett superbra hjälpmedel!
Flexi är klumpigt i handen tycker jag, och man kan inte låta det släpa heller.
 
Jag har långlina på katten när vi är ute och går. Han får inte vara lös men jag vill att han ska kunna springa runt och "katta" sig - den är tunn och nätt och i nylon som generellt inte trasslar sig. Ibland får den släpa och ibland håller jag i den.

När jag någon gång skaffar valp kommer den också att få gå i långlina tills inkallningen sitter, jag blir glad varje gång jag ser en valp långlina eftersom jag vet att den inte kommer att springa fram till min hund (eller katt. ;) ). Ett superbra hjälpmedel!
Flexi är klumpigt i handen tycker jag, och man kan inte låta det släpa heller.
Ja alla tycker vi olika :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har aldrig använt mig av långlina,men det är säkert olika beroende på hund en del behöver man hålla i hela tiden och en del låter linan vara lös men i närheten så dom kan trampa på den vid behov.

Själv förstår jag inte vitsen alls, gick med en kompis som hade sån och man kom ju ingenstans det var ett ständigt trassel och trampade på den där linan.

Hade cyklat, varit i inhägnader/hundklubbar och använt flexi istället om mina inte kunnat vara lösa.
Min hund kommer som ett skott på inkallning - när det inte dyker upp något oväntat. Om det gör det så är det hit and miss. Hon kan komma direkt ibland, kan låsa sig på det oväntade ibland eller springa dit för att kolla läget ibland.

Jag vill ju kunna ha henne lös och enda metoden att träna inkallning med störning är att utsätta oss för det. Alltså är det långlina på när hunden är lös och det är risk för störning, dvs ej inhägnat. Jag har en plastad spårlina som inte trasslar. Även om hunden skulle sticka iväg och jag missa linan behöver jag inte komma närmare än tio meter för att ha henne under kontroll.

Vare sig flexi eller cykling kan ersätta ovan nämnda träning. Vi har en hundhage nära, men min hund gillar inte att vara där så träning där blir inte representativ för hur hon reagerar annars. Flexi använder jag endast i mycket specifika undantagsfall, som när min gamla hund blev döv och inte längre kunde gå lös och jag ville ge henne lite mer frihet- Jag tycker flexi är potentiellt farlig utrustning på flera sätt.

Tycker jag sett en hel del obehagliga situationer där inkallningen fallerat och ägaren sedan inte får tag på hunden för att den är för upphetsad och inte går att fånga. Sådant kan undvikas med långlina. För mig är linan ett träningsredskap, inte ett alternativt koppel.
 
Jag har halsband på min och än så länge sitter det på hela tiden medans vi jobbar på vissa saker. Är vi i situationer jag vet han kan ha problem med så åker det dessutom på en halti för mer kontroll, tex när vi åkt kollektivt eller åker in till byn. Sele vid spår och drag. Här hemma kan han gå lös på promenaderna men han är inte så bra på att hålla sig i direkt i närheten utan vill gärna ut i skogen på sidan av vägen. Kommer som ett skott vid inkallning dock. Men just nu är det flexi eller långlina för att han inte ska ut i skogen på egen tass. Vi har dräktiga rådjur på marken som börjar se väldigt tunga ut.
 
Min hund kommer som ett skott på inkallning - när det inte dyker upp något oväntat. Om det gör det så är det hit and miss. Hon kan komma direkt ibland, kan låsa sig på det oväntade ibland eller springa dit för att kolla läget ibland.

Jag vill ju kunna ha henne lös och enda metoden att träna inkallning med störning är att utsätta oss för det. Alltså är det långlina på när hunden är lös och det är risk för störning, dvs ej inhägnat. Jag har en plastad spårlina som inte trasslar. Även om hunden skulle sticka iväg och jag missa linan behöver jag inte komma närmare än tio meter för att ha henne under kontroll.

Vare sig flexi eller cykling kan ersätta ovan nämnda träning. Vi har en hundhage nära, men min hund gillar inte att vara där så träning där blir inte representativ för hur hon reagerar annars. Flexi använder jag endast i mycket specifika undantagsfall, som när min gamla hund blev döv och inte längre kunde gå lös och jag ville ge henne lite mer frihet- Jag tycker flexi är potentiellt farlig utrustning på flera sätt.

Tycker jag sett en hel del obehagliga situationer där inkallningen fallerat och ägaren sedan inte får tag på hunden för att den är för upphetsad och inte går att fånga. Sådant kan undvikas med långlina. För mig är linan ett träningsredskap, inte ett alternativt koppel.
Jo mina gör inte sånt , dom är klockrena på inkallning och har inget vidare intresse gör omgivningen så aldrig behöver lina för egen del ,tack och lov. Avskyr allt som trasslar och är krångligt 😄
 
@Londons Jag har långlina på katten när vi är ute och går. Han får inte vara lös men jag vill att han ska kunna springa runt och "katta" sig - den är tunn och nätt och i nylon som generellt inte trasslar sig. Ibland får den släpa och ibland håller jag i den.

När jag någon gång skaffar valp kommer den också att få gå i långlina tills inkallningen sitter, jag blir glad varje gång jag ser en valp långlina eftersom jag vet att den inte kommer att springa fram till min hund (eller katt. ;) ). Ett superbra hjälpmedel!
Flexi är klumpigt i handen tycker jag, och man kan inte låta det släpa heller.

Min hund kommer som ett skott på inkallning - när det inte dyker upp något oväntat. Om det gör det så är det hit and miss. Hon kan komma direkt ibland, kan låsa sig på det oväntade ibland eller springa dit för att kolla läget ibland.

Jag vill ju kunna ha henne lös och enda metoden att träna inkallning med störning är att utsätta oss för det. Alltså är det långlina på när hunden är lös och det är risk för störning, dvs ej inhägnat. Jag har en plastad spårlina som inte trasslar. Även om hunden skulle sticka iväg och jag missa linan behöver jag inte komma närmare än tio meter för att ha henne under kontroll.

Vare sig flexi eller cykling kan ersätta ovan nämnda träning. Vi har en hundhage nära, men min hund gillar inte att vara där så träning där blir inte representativ för hur hon reagerar annars. Flexi använder jag endast i mycket specifika undantagsfall, som när min gamla hund blev döv och inte längre kunde gå lös och jag ville ge henne lite mer frihet- Jag tycker flexi är potentiellt farlig utrustning på flera sätt.

Tycker jag sett en hel del obehagliga situationer där inkallningen fallerat och ägaren sedan inte får tag på hunden för att den är för upphetsad och inte går att fånga. Sådant kan undvikas med långlina. För mig är linan ett träningsredskap, inte ett alternativt koppel.

Jag anvander en sparlina jag hittade i Sverige for mycket lange sedan. En tunn nylonlina, precis som en tvattlina ... fast rosa😋 pa alla hundar jag tranar inkallning med, och mina valpar slapar den bade los och nar jag behover halla i under en lang tid. Inte forran inkallning fungerar varjde gang (en 500 ganger eller sa) far de ga losa. och trots att Princess Diva ar 10 ar nu sa kor vi pa ren inkallnings traning da och da ... den maste alltid sitta 100% och de maste alltid komma omedelbart. Mallen, Tater Tot, kommer alltid ... och alltid utan tvekan nar jag ropar sa for honom blir det bara lite kul lek nar vi "tranar".

Forsta gangen jag hade Miss Mandy i Sverige motte vi en kvinna med en pitbull/staffe med flexi. Jag stannade sa Mandy satt vid min sida medan henne's hund kastade sig at vart hall med ett vral. Vi var ganska langt borta men kvinnan fick panik ... och tog tag i snoret. Det magnifika sar hon hade over hela handen gjorde att jag aldrig nagonsin skulle tanka mig att anvanda en flexi. Dessutom, jag vill att mina hundar ska kunna ga med slakt koppel (det beromda Uet mellan hund och person) och da flexin spanner at lite blir det en helt annan kansla for hunden da jag vill att hunden har koll pa mig utan nagon hjalp.
 
Vadå ska användas till drag och spår 😂😂😂😂
Min lilla blev ju dragen av tågspåret i sin sele när hon ramlade mellan tåget och perongen. Är dock säker på att det inte är det som menas 😅
@tanten får jag vara nyfiken och nu undra åt andra hållet varför du har halsband på hunden hela tiden? :)
Här i UK har jag fått svaret att det har med "hundbrickan" att göra, alltså en kvarleva på hundskatten typ. Den, tillsammans med adress och liknande skulle alltid finnas på hunden och det har liksom hängt med som tradition även efter microchippet.
Jag har också alltid halsband på mina. I mitt fall är det som du säger, namntuberna med adress och telefonnummer ska alltid finnas på hunden. Jag är helt paranoid med att råka bli av med hundarna så de har namntuber både på halsband och selar och ibland även på kopplena
 
Risken att du råkar bli av med hundarna när de är hemma -inomhus med dig- är väl ca 0.
Ja, men jag är som sagt paranoid. Bella har inget halsband just nu och jag tycker att det känns jätteobehagligt för jag glömde sätta på det innan idag när vi var ute på snabbkiss. Plus att det hade blivit dubbelt upp att sätta på både halsband och sele när vi ska ut. Poppy hatar att ta på och av allt som ska om halsen.
 
Ja, men jag är som sagt paranoid. Bella har inget halsband just nu och jag tycker att det känns jätteobehagligt för jag glömde sätta på det innan idag när vi var ute på snabbkiss. Plus att det hade blivit dubbelt upp att sätta på både halsband och sele när vi ska ut. Poppy hatar att ta på och av allt som ska om halsen.
Jag är tvärtom, mina hundar får inte ha halsband/scarfs på obevakade hemma p.g.a. skaderisk.
 
Jag är tvärtom, mina hundar får inte ha halsband/scarfs på obevakade hemma p.g.a. skaderisk.
Mina är i princip aldrig ensamma och de leker inte med varandra så den olycksrisken ser jag som liten. Utom om halsbandet sitter för löst för då är det risk att de fastnar med framtassarna
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 748
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 210
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 200
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp