Halsförlängare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 396
C

Cecely

Jag har alltid varit emot halsförlängare.
Men jag kom på mig själv att jag aldrig testat en och för att grunda min uppfattning så bestämde jag mig för att testa att longera mitt sto med en. Och jag måste säga att det var en stor skilnad. Från helt noschalant till totalkonsentrerad. Hon började arbeta som hon skulle och verkade bli mer balanserad.
Funderar faktiskt på att köpa en egen nu som man kan ha ibland när man longerar. Skulle nog aldrig ha den när jag rider iofs för där ar det min inverkan som ska göra att hon arbetas rätt men i longeringen går ju inte det på samma sätt.
Det finns ju så många som förkastar en halsförlängare varför gör ni det? Jag kan hålla med om att folk som använder en för att fuska sig fram borde inte ha en men för att ge hästen en hint om vad allt handlar om och för att hjälpa den arbeta rätt så är det väll inte så farligt?

Sv: Halsförlängare

Att ha en när man rider tycker jag är bättre än att ha en när man longerar... (om man är en hyfsad ryttare vill säga eller har tränarhjälp) Eftersom den verkar neråt bakåt, måste man kompensera med säte och skänklar för att motverka att den får hästen att släppa baken och gå på bogarna.

Fast jag är ioförsig inget fan av longering över huvudtaget då det är i det närmsta omöjligt att få hästen att runda sig hålla ytterbogen "på spåret" och jobba balanserat med rygg och rumpa och med en "lätt" framdel...

En bättre hjälptygel är nog en sån som går runt rumpan också...

Enligt min ridlärare är halsförlängare skonsamt mot hästen om den används på rätt sätt. Den ska bla inte vara för spänd, utan när hästen går i rätt form ska den hänga löst.
Självklart ska alla hästar ridas i rätt form, men på ex en ridskola där många nybörjare rider måste det vara bättre att hästen får hjälp att höja ryggen i början.
Nu kommer jag nog få mycket sk*t :o , eftersom det verkar vara tabu att använda inspänningar och rida på ridskola här på Buke :)
Kom igen "Hit me"

Det är självklart inte fel av dig att tro på det din ridlärare säger, vad ska man annars tro? Jag jobbar själv som ridlärare, och på den ridskolan används inte halsförlängare. Hästarna funkar bra ändå ch eelverna får lära sig rida ordentligt.
Jobbade tidigare på en annan ridskola där man använde halsförlängare ofta, och det tog mig lång tid att själv komma på att det inte var så bra. Man ska självklart lyssna nog till vad andra hästmänniskor har att säga, men sen är det upp till en själv att granska kritiskt och komma på vad man själv tycker och varför. Genom att fundera över hur man rider och varför man gör som man gör så lär man sig mycket!

Jag förkastar halsförvrängare dels för att den talar om för hästen att den ska söka sig neråt-bakåt, dels för att den hindrar tillräcklig eftergift, och dels för att man får bättre resultat om man utbildar hästen utan.

först tänkte jag inte läsa den här tråden, sen såg jag att du skrivit sista inlägget och då tänkte jag att det kanske ändå stod nåt klokt och intressant.

:bow: :bow:

:bump:

/Svea - som provat grundligt, förkastat, provat igen efter ett par år för att vara på den säkra sidan, och förkastat igen. Fast den är bra att surra julgranen med på biltaket! :idea:

En häst jag provred hade halsförlängare, pga att han var osäker och behövde den som lite hjälp (enligt ägaren) hade jag köpt denna häst hade jag nog slängt halsförlängaren :p

Ok men hur får man en häst att gå rätt utan något hjälpmedel?
I longeringen menar jag.

Min erfarenhet av halsförlängare är att man får en häst som krullar ihop sig och går bakom lod som resultat.

Min häst var ute på foder under dryga ett år och tjejen som hade honom red honom med snodd (utan min vetskap) och effekten av detta får jag jobba med än idag, 3 år senare :crazy: (och detta på en häst som aldrig varit i behov utav några hjälptyglar öht)

Nu kan inte jag svara för HUR hon red med snodden, men min slutsats är att hon inte kunde använda detta redskap på rätt sätt.

Men jag har även ridit andra hästar vart ägare red dom med snodden, och dessa hade precis samma tendens. Att dra ihop sig nedåt-bakåt.

cewe skrev:
En liten fundering?
Rider ni barbacka utan träns också. :angel:

Och med det tolkar jag att du är för hals-snodden? Eller? :angel:

Trodde det var allmänt känt bland a l l a att det funkar bättre utan.

Men det beror ju såklart på vilken sorts form man eftersträvar :idea:

Jag föredrar att ha en fysiskt upplåst häst att jobba med istället för att tråckla på hästen onödiga saker som ändå inte leder rätt på vägen.

Ang. halsförlängare så hänger den ju löst mest hela tiden om hästen jobbar själv (hade en sån på en av mina ponnier) och då gör den inte så mkt alls. Vi hade den för att ponnyn hade en benägenhet att nocka mej hela tiden :crazy: inte så mysigt så det var för min skull, dock kunde vi ganska snart sluta med den då hans muskler stärktes o växte o gick "på tygeln i hagen" till slut ;)
ang. form i longering så använder jag viktboots, då trampar hästen under sig o söker sig till "sin" form! =)

Verkar inte så....

Jag är inte intresserad av att diskutera halsförlängarens vara eller inte vara i ridningen (finns redan diskutioner om den i andra trådar) utan i longeringen. Visst den är inte opptimal eftersom att huvudet böjs någit bakåt men det är ju inte direkt så att nosen är mellan benen. Dessutom longerar man kanske bara 1 gång i veckan.

Emmaa skrev:
hehe, Bra fråga, finns det ngt bra svar?

Lätt som en plätt, kräv inget av hästen mer än rörelserna inom ramen av vad den kan och orkar förrän den är så igenomkollad den kan bli, när hästen således rör sig fritt utan spänningar, smärtor och låsningar rör den sig rätt av sig själv, har man sen förmånen att vara lite haj på kropps-språk så att man vet hur man ska använda sin egen kropp härmar hästen detta på ett förträffligt sätt.

Summa sumarum: Hästen rör sig rätt utan hjälpmedel även på lina.

Sen kan ju diskussionen angående centrifugeringens vara eller icke vara hålla på i evighet. :smirk:

C_L skrev:
Lätt som en plätt, kräv inget av hästen mer än rörelserna inom ramen av vad den kan och orkar förrän den är så igenomkollad den kan bli, när hästen således rör sig fritt utan spänningar, smärtor och låsningar rör den sig rätt av sig själv, har man sen förmånen att vara lite haj på kropps-språk så att man vet hur man ska använda sin egen kropp härmar hästen detta på ett förträffligt sätt.

Summa sumarum: Hästen rör sig rätt utan hjälpmedel även på lina.

Sen kan ju diskussionen angående centrifugeringens vara eller icke vara hålla på i evighet. :smirk:

aa, men tills den går så perfekt (!!) kan man väll man få hjälpa den lite på rätt väg kanske...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 310
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare... 2
Svar
20
· Visningar
2 964
Hästhantering Att läsa av hästarnas signaler/kroppsspråk är inte alltid helt lätt. Här har jag stött på en som är svår. Hur skulle ni tolka det här... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 312
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka