Halskotpelare

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att en rörelsestörning kan bli en hälta om inte hästen tränas rätt. Den kanske inte har ont av att bara gå i hagen och bli sporadiskt riden men vid mer intensivt träning så blir den rörelsestörningen en felbelastning som leder till smärta, och då kanske inte vara smärta i just det område rörelsestörningen kommer i från utan även i andra delar av kroppen pga att kroppen kompenserar för rörelsestörningen. Så det gäller att vara uppmärksam och träna hästen på rätt sätt.
Kan bara gå till mig själv tex. Har ett svagt knä som gör att jag rör mig asymmetrisk. Jag har inte ont av det i vardagen. Men går jag långa sträckor så får jag ont och jag känner hur det benet blir mer ansträngt och efteråt stelare i musklerna. Skulle jag fortsätta överbelasta knät utan att först bygga upp styrkan genom rehab så skulle det bara bli värre och värre.

Ok. Men då röntgar du igenom alla de du köper? Eller hur ska jag tänka då om jag ska köpa en annan ska jag röntga hals på den med då? Man kan ju inte röntga allt på en häst som är relativt billig heller 🤔
Poängen är väl att aktuell häst inte visat att den fungerar i träning. Om hästen de facto har fungerat i flera år i träning blir röntgen överflödigt tycker jag.

Ok. Men då röntgar du igenom alla de du köper? Eller hur ska jag tänka då om jag ska köpa en annan ska jag röntga hals på den med då? Man kan ju inte röntga allt på en häst som är relativt billig heller 🤔

Nej men de med rörelsestörningar och eller som inte har full historik i ridning/tävling hade jag röntgat. Man slår ihjäl sig lika mkt på en billig häst som på en dyr häst. Det finns ju vissa symptom som är typiskt för en halshäst så det hade jag luftat med en duktig veterinär.

Nej men de med rörelsestörningar och eller som inte har full historik i ridning/tävling hade jag röntgat. Man slår ihjäl sig lika mkt på en billig häst som på en dyr häst. Det finns ju vissa symptom som är typiskt för en halshäst så det hade jag luftat med en duktig veterinär.
Nu har ju dock veterinären skrivit att halskotpelaren är inom normala gränser

Nej, det tror jag inte. Min egen uppfödning är heller aldrig röntgad. Men om jag VET att defekten finns där på en som i mitt fall väldigt ung häst så avstår jag. Har precis ägnat 3 år att rehaba en häst med olika konstiga skador.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka