Jag tänker att en rörelsestörning kan bli en hälta om inte hästen tränas rätt. Den kanske inte har ont av att bara gå i hagen och bli sporadiskt riden men vid mer intensivt träning så blir den rörelsestörningen en felbelastning som leder till smärta, och då kanske inte vara smärta i just det område rörelsestörningen kommer i från utan även i andra delar av kroppen pga att kroppen kompenserar för rörelsestörningen. Så det gäller att vara uppmärksam och träna hästen på rätt sätt.
Kan bara gå till mig själv tex. Har ett svagt knä som gör att jag rör mig asymmetrisk. Jag har inte ont av det i vardagen. Men går jag långa sträckor så får jag ont och jag känner hur det benet blir mer ansträngt och efteråt stelare i musklerna. Skulle jag fortsätta överbelasta knät utan att först bygga upp styrkan genom rehab så skulle det bara bli värre och värre.
Kan bara gå till mig själv tex. Har ett svagt knä som gör att jag rör mig asymmetrisk. Jag har inte ont av det i vardagen. Men går jag långa sträckor så får jag ont och jag känner hur det benet blir mer ansträngt och efteråt stelare i musklerna. Skulle jag fortsätta överbelasta knät utan att först bygga upp styrkan genom rehab så skulle det bara bli värre och värre.