Halskotpelare

Bukefalos 30 år!

Hade aldrig vågat.
Det är supertråkiga förändringar som tyvärr är ett riktigt lotteri. Att hästen inte är fullt igång och inte verkar ha varit det någonsin talar verkligen emot köp.

Vad gör just denna hästen så speciell?
Har svårt att klicka ibland, o det kändes så himla bra med henne och kände mig väldigt trygg.

Jag anser rörelsestörning är ett finare ord för hälta. Köp inte för ridning.
Det beror ju på vad man drar gränsen för rörelsestörning. Studier visar att 70 % av alla hästar rör sig asymmetrisk och att det även gäller föl och unghästar. Problemet är ju att lösa vad som är ”normalt” och vad som ” icke normalt” och hur det eventuellt kan påverka hästen i framtiden.

Till ts, jag svarar som många andra, hade hästen varit igång under hela tiden hade denna rörelsestörning inte spelat så stor roll men i nuläget hade jag tvekat. Det är en stor känslomässig investering och kommer du ständigt oroa dig för att hästen har ont?

Det beror ju på vad man drar gränsen för rörelsestörning. Studier visar att 70 % av alla hästar rör sig asymmetrisk och att det även gäller föl och unghästar. Problemet är ju att lösa vad som är ”normalt” och vad som ” icke normalt” och hur det eventuellt kan påverka hästen i framtiden.

Till ts, jag svarar som många andra, hade hästen varit igång under hela tiden hade denna rörelsestörning inte spelat så stor roll men i nuläget hade jag tvekat. Det är en stor känslomässig investering och kommer du ständigt oroa dig för att hästen har ont?
Hon har gått igenom böjprov o besiktning ua, men de kan dom ju göra såklart. Men ja, hon har ju inte vart halt så det är ju svårt. Gammal skada ena fram, rörelsestörning bak, Birkeland bak som inte påverkat och sen även lite trång mellan två kotor i ryggen. Så ja, chansning… de enda jag tänker är att många man haft har ju inte vart röntgade alls, där har man ju ingen aning

Jag förutsätter att hästen är väldigt billig med de förutsättningar du räknar upp.
Har du råd att förlora de pengarna och även är beredd på det känslomässiga som kommer med en skadad häst som ev behöver avlivas?
Kolla upp försäkring och vad försäkringsbolaget säger om fynden och de gamla skadorna.
Vad ska du ha hästen till? Rida lite lätt några dagar i veckan eller träna för tävling/ mer seriös ridning?
Jag hade absolut avstått om tanken är att rida lite mer ”seriöst”, dvs i stort sett varje dag, träna någon dag i veckan osv.

Har svårt att klicka ibland, o det kändes så himla bra med henne och kände mig väldigt trygg.
Jag vet hur det är, jag har lika svårt att klicka med en häst. 2023 köpte jag en valack som checkade alla boxar. Inte helt igång.
Ett halvår senare när han var i full träning var han skruttig och efter 1,5 års rehab fick vi känna oss besegrade. Han blev inte bra.
Kommer aldrig igen köpa en häst som inte är igång.

Kan du få ha den på foder innan köp under igångsättningen?

Vår store hade en rörelsestörning, men gick igenom besiktning ua. Det benet har vi haft issues med mest hela tiden. Vi ångrar inte vårt köp, men hade nog haft ett lugnare hästliv med en häst som inte hade sagda rörelsestörning.

Jag hade heller inte köpt en häst med halskotsproblem, som inte bevisat att det går att rida på den nivån jag vill rida på. Är jag villig att ha en dyr haghamster så kanske, men som ridhäst hade jag inte vågat chansa, oavsett hur mycket vi klickat. Det är för mycket känslor inblandade.

Hon har gått igenom böjprov o besiktning ua, men de kan dom ju göra såklart. Men ja, hon har ju inte vart halt så det är ju svårt. Gammal skada ena fram, rörelsestörning bak, Birkeland bak som inte påverkat och sen även lite trång mellan två kotor i ryggen. Så ja, chansning… de enda jag tänker är att många man haft har ju inte vart röntgade alls, där har man ju ingen aning
Ja, det är svårt. För mig är det nog det känslomässiga svårast, jag blir så otroligt påverkad när något djur är dåligt.

Tycker du verkligen om hästen och är beredd på att den inte kommer hålla så köp hästen. Det beror ju helt på vad man vill med hästlivet, du kan såklart ge hästen ett bra liv oavsett. Vill du sikta in dig på träning mera så är nog inte den hästen rätt individ.

Jag bryr mig inte om röntgenbilder i sej självt sålänge hästen fungerar och har fungerat igenom livet, problemet med denna hästen är ju att hästen aldrig varit igång ordentligt och egentligen aldrig belastad på det sättet att man vet om den håller övht och det tillsammans med dom förändringarna så är det lite för stora risker, tycker jag.

Det finns ju många många sätt för en häst att visa obehag och smärtor utan att för den skull vara halt, så att hästen inte varit tydligt halt säger inte så mycket.

Jag tänker faktiskt också så med röntgen! Men det beror på hästens pris. Jag köpte en fölunge förra året, man har ju ingen aning. Men priset jämfört med en riden häst jag velat ha är ju betydligt lägre.
Skillnaden nu är ju att du vet att det finns ändå. Men om priset är lågt och din veterinär inte avråder? Ja då är det ju pengarna du kan förlora. Och evt massa tid och känslor och mer pengar men 🤷🏼‍♀️

Vet dom var rörelsestörningen kommer ifrån? Min ena har en rörelsestörning ena bak pga en gammal muskelbristning, han får inte fram ena bakbenet lika mycket som det andra. Men med träning har han blivit mycket bättre även om det fortfarande syns i skritt och i spänning. Ryggfyndet hade inte heller bekymrat mig.

Birkeland kan vara luriga. Jag hade en häst som fungerade i 10 år med helt plötsligt började fragmentet röra på sig och hon behövde opereras. Naturligtvis inte okomplicerad op och blev lång konvalesens.

Är hästen doldafelförsäkrad? Jag är inte rädd för att köpa grisen i säcken och ser ofta för stor tilltro till röntgen. Men jag har lovst mig själv att bara köpa hästar som visat sig fungera fullt ut i träning. Lägger hellre tid på att ändra ridningen än att lägga all energi på en häst som ändå inte håller för träning.

Som jag skrev anser jag rörelsestörning är ett finare ord för hälta.

Nej jag hade inte köpt. Det kostar för mycket och då menar jag inte pengar.

Om man köper en häst där man vet om de täta kotorna och förändringen i halskotpelaren så måste man också vara beredd på att det plötsligt gör att hästen flyger i luften av smärta. Har man tur klarar man sig bra. Men vad händer sedan? Ska man prova lyckan igen efter lång rehab? Kan hästen gå som hagprydnad? Eller har den så ont att den bör få slippa?

En rörelsestörning är en hälta. Är hon påverkad både fram och bak förutom röntgenfynden och enbart varit igång sporadiskt är nog den sorgliga sanningen att hästen inte mår toppenbra.

Som jag skrev anser jag rörelsestörning är ett finare ord för hälta.
För mig är hälta smärtutlöst medan en rörelsestörning kan vara en kort muskel, tuppspatt eller att kroppen är väldigt oliksidig. Vet rätt många rehabhästar som sett förskräckliga ut i rörelsemönstret men där veterinär sagt "rid, stärk och jobba" ändå. Det går att göra med en rörelsestörning där nåt är stramt/ojämnt och behöver tränas upp men inte en hälta där hästen har ont.

Även jag säger tyvärr att jag inte hade köpt. Tänker på den där rörelsestörningen - hur blir den med mer belastning? Övergår den till en hälta? Kan den ojämna belastningen leda till en hälta någon annanstans? Eller blir det bättre med mer rörelse och muskler? Är ju tyvärr omöjligt att veta i förväg

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka