Hälsokoll inför export -distriktsveterinär?

wrangler

Trådstartare
Hälsobesiktningen man måste göra inom 48 timmar innan export (norge i detta fallet) har jag lärt mig måste göras av distriktsveterinär.

Nu råkar det vara så att inga distriktsveterinärer i normala fall åker hit :grin: Jag antar att man kan tvinga dom om det gäller något som dom måste utföra -som en sådan besiktning? Och att man får betala därefter :grin:

Nu sa min id kollare/chippare igår dock att man hade ändrat på denna regel -eftersom det är fler som inte har tillgång till distriktare -tex norrut där man tydligen skickar en del hästar på export. Där skulle andra veterinärer blivit "godkända".

Någon som vet något om detta?
Kan jag ta ut vilken veterinär som helst eller måste den ha något godkännande från jordbruksverket eller liknande och hur får man isåfall det?

Sv: Hälsokoll inför export -distriktsveterinär?

Enklast är väl att kontakta jordsbruksverket och fråga vad som verkligen gäller.

Jo, fast nu frågade jag här om någon hade erfarenhet :)

Jag har mailat jordbruksverket också. På deras hemsida står bara "officiell veterinär" men ingen förteckning på vilka som är detta.

Hej!

Vi exporterade en häst till Finland för ett år sedan och hade ut en distriktsveterinär för intyget. Vanligtvis har vi en annan veterinär (samma som du tror jag ;) ). Vi tog ut en från veterinärstationen i Tibro, tel. nr 0504-140 70.

Lycka till!

Tack för svar, Tibro veternärerna är närmast oss men dom vägrar åka hit i vanliga fall. Frågan är om dom är tvingade att åka för en sådan sak som man måste ha distriktare till.

Enligt jordbruksverket är det bara distriktare som gäller iallfall.

Haha såg ju nu att du bor "här" :D Så då borde dom ju kunna tänka sig att komma till mig! (känner vi varandra förresten? :o)

Vad gick det på att ta ut distriktaren då?

En annan grej jag reagerar över!

Intyget ska utfärdas inom 48 timmar före lastningen, men sedan gäller det i 10 dagar???? Under dom 10 dagarna får man åka runt i EU o Norge hur mycket man vill. Vad spelar det då för roll om intyget är äldre än 48 timmar första gången man åker sålänge det är inom 10 dagar???? Och vem kontrollerar det?

Vi känner nog inte varandra, tror inte det iaf :) . Har inte siffran i huvudet, men kan kolla det senare ikväll!

Lite OT, men varför kommer inte distriktarna ut till dig? Har ni någon annan veterinär som "tagit över deras roll" då?

EDIT: Jag försökte hitta mer svar på din fråga, men det gick så där. Frågan är om du kan höra med din Länsstyrelse om vilka som är officiella veterinärer i ditt län.

Senast ändrad:

Intyget får högst vara 12 dagar gammalt ( inkl. de 48 timmarna innan avrsea)innan man behöver göra en ny hälsokontroll om man ska resa utomlands med hästen. Jag vet ej exakt varför just 12 dagar är gränsen, men det största anledningen till hälsokontrollen är att motverka spridning av smittsamma sjukdomar, och då anser Jordbruksverket att max. 12 dagar är en bra gräns för att vara på den "säkra" sidan.
Det är bra att ha 10 dagar på sig ur tävlinggsynpunkt om man tävlar utomlands, det finns tourer i sydeuropa och då tar det lite tid att köra dit, tävla och köra hem igen.

Vet inte, antar att dom tycker det är för långt. Dom hänvisar till en av våra "lokala" veterinärer när man ringer dom, men han är inte godkänd som "officiell veterinär" och får inte utfärda detta intyg.

Ok tack! Får ringa dom på måndag och fjäska så dom kommer hit. Vill gärna slippa köra dit med hästen!

Ja jag förstår det men vad jag inte fattar är varför det ska utfärdas 48 timmar innan avfärd, om det sedan gäller i flera dagar. Jag menar, varför kan man inte utfärda det tex 5 dagar innan hästen åker då -när den ändå får åka fram och tillbaka under längre tid. Förstår du vad jag menar? :)

Jo, jag förstår nog vad du menar, men man vill väl från JV att hälsokontrollen ska ske så nära inpå avfärden från det egna stallet som möjligt, och då tror jag att man valt 48 timmar som maxgräns. Man skulle säkert kunna ha valt t ex 24 timmar, men händer det då något akut som t ex veterinären måste åka på eller om veterinären blir sjuk så kan det vara svårt att hitta en annan DV med så kort varsel.

Jag exporterade min häst till Norge för ett tag sen!

Hade först ut min vanliga veterinär för besiktning och sen Jordbruksverkets veterinär för friskintyg dagen innan avfärd eftersom Norge inte är med i EU.
Besöket tog ca 15 min, de vill se stallet, fråga lite om hästen, klämde lite och tempade honom.
Den veterinären sa att andra veterinärer kan köpa sig denna licensen men att det inte va så vanligt.
Kostnade blev runt 2000 kr inkl moms och då betalade jag i stort sett bara för bensin och framkörning.

När jag sålde min förra häst så åkte han till Finland, då behövdes bara friskintyg från vilket veterinär som helst.

Ok! Svaret jag fick från Jordbruskverket var att det MÅSTE vara en distriktsveterinär och att om dom inte ville åka ut till mig så blir jag tvungen att åka till dom :mad:

På deras hemsida står det att detta hälsointyg måste utfärdas (av distriktare då) för alla resor INOM EU, samt Norge och Andorra.

Nåja, jag försöker få ut distriktaren någon dag innan avresa iallafall och hoppas på att slippa åka dit...

Det är inget problem alls att få ut distriktarna,här,Kajsas andra hälft är distr,så han kan ju ta det på hemvägen (dock är han så tråkig att kl.stannar :o )

Är han? För vilket distrikt?

Jag ringer väl Tibro och om dom tjurar (har hänt förut nämligen...) så får jag väl ringa Kaisa så hon får beordra hit honom ;)

Många är vi som har samma veterinärer här tydligen! :D

Men om du ringer jordbruksverket skickar inte dom ut en sådan vet. då?
Jag hade distruktsvet en gång och det kostade bara 250 om jag inte mins fel.

Nej, svaret jag fick var bara att det måste vara en distriktsveterinör och när jag ifrågasatte om dom då var tvugna att åka ut på ett sådant uppdrag eftersom dom inte gör det annars utan hänvisar till en annan veterinär - fick jag bara svaret att jag fick väl prata med dom och göra upp om dom ville komma ut eller om jag skulle vara tvungen att åka dit.

Ska ringa distriktarna i veckan och vara len i tonen. :grin:

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 418
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka