Halstäcke till Amigo vintertäcke

bapro

Trådstartare
Jag har köpt ett amigo-vintertäcke till min unghäst. Hade även tänkt köpa ett halstäcke till men de är ju helt ofodrade. Har inte hittat några fodrade halsar till Amigo, som det finns till Rambotäckena t ex med 100gr fyllning tycker jag är perfekt. Någon som vet om det finns sådana eller om det finns något annat märke som passar till dessa. Det är ju sådana metallringar som man trär kardborrespännen igenom på. Tacksam för hjälp =)

Sv: Halstäcke till Amigo vintertäcke

Jag har för mig att de har gjort utan foder för hästar fryser inte på halsen de har inga sånna celler eller vad det är där.

intressant... det har jag aldrig hört, tycker de borde frysa lika mycket där, särskilt eftersom de är klippta på halsen. Särskilt här uppe i norrland är det bra att ha för de kalla dagarna =)

Nu är jag inte så jättebra på olika modeller och så, men jag tycker ofta att de flesta halsar med samma typ av fastspänning funkar, så så länge man inte är rädd för omatchade grejer är det ju bara att köpa en hals med rätt fyllning och sätta på. Eftersom du redan har horsewaretäcke borde ju ngn av deras andra modeller funka?

HW, gör inga fodrade halsar alls.. förutom dom som är i täcken med fast hals..

HW, gör inga fodrade halsar alls.. förutom dom som är i täcken med fast hals..

Jodå, jag har två st :D
Duo täcket är 100g fodrat i halsen och är avtagbar och halsen till Rambo Carlifornia är också fodrad med 100g och den köps separat till täcket.

TS:
Tyvärr är det inte samma fastsättnings anordning på Rambo halsarna som på Amigo, Rambo har hela kardborrar eller hur man ska förklara.

Hästar släpper ut obefintligt med värme från halsen så halstäcken ska teoretiskt vara helt onödigt.

Jag har också duo-täcket till min andra häst, och 100gr fyllning i halsen är ju helt perfekt... däremot - som du säger är det ju inte samma fastsättningsanordning. Har hittat nån lös has (annat märke) med hakar och typ 250gr fyllning, men det sitter ju inte lika bra med sådana snabbfästen, som med kardborre man trär egenom ringarna (som täcket är gjort för).Sen känns 250 gram lite väl tjockt ju... 100gr hade varit perfekt, men det verkar ju inte finnas då... =(

kanske sant, men nog märker jag att hästen utan halstäcke fryser mer än den med halstäcke, särskilt när det är kallt och blåser/snöar...
Vindstilla & kallt är inte lika farligt verkar det som...

Köp du den ofodrade halsen. Som flera sagt så i normalfallet så det man vill med halsen är ju skydda mot vind & nederbörd, och då räcker en ofodrad. Även i kyla och snöstorm har mina varit 'varma' under halsen fast den varit ofodrad. De är dock klippta på halsen, lägga ofodrad hals på en oklippt blir kallare än ingen hals rent temperaturskyddsmässigt (halsen plattar till pälsen så den inte kan resa sig. En klippt häst har man redan tagit bort den möjligheten för).

Annars får du väl fodra den själv. Just ofodrat eller 100 gr har jag inte märkt minsta skillnad på hur hästen känns fryser/inte fryser. Däremot 280 gr och 0, men 280 gr behövs eg bara i extremfall på extremfrusna =)

Tänkte precis säga samma. Vi har en väldigt frusen häst i stallet men det räcker med att bara sätta på en ofodrad hals så blir det mycket bättre. Den skyddar mot vinden.
Jag har också fått för mig att en fodrad hals sliter mer på manen, fast jag har inte testat ;)

Jag sätter sällan på extra täcken om det bara är kallt ute, hästarna fryser inte då heller. Men blåser det kallt och dessutom regnar/snöar så står de och skakar i hagen trots att det är plusgrader.

Dessutom blir det ett luftlager mellan halsen och halstäcket som värms upp och då behövs inget foder!

Min väldigt frusna häst funkar bra med ofodrade halsar.

Liknande trådar

Utrustning När jag köpte min häst hade han väldigt lite hull och muskler. Då fick han ett nytt täcke från horseware, amigo 0g med disc front i...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Sixten
·
Utrustning Är det någon som vet om Bucas har något fodrat halstäcke(ute). De jag hittar är alla 0g. Eller finns det något annat märke som har...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: MalanMjöl
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 371
Senast: Gumman123
·
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka