Halt fram och tillbaka?

Jokelalarsson

Trådstartare
Någon som varit med om liknande?
Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält vid kronranden och behövde sys. Hon har ett väldigt humör vilket gjorde det omöjligt för veterinären att sy henne på lugnande så tillslut behövde hon sövas för att han skulle kunna göra det. Uppvaket var oroligt och hon fick panik och kastade sig omkring innan hon tillslut var på benen. När vi kom hem slutade hon äta, sen bara låg hon ner i boxen helt apatisk. Jag bodde i hennes box dag som natt under ca en veckas tid för att spruta i henne vatten och försöka få i henne grovfoder, hon fick dropp och en massa prover togs. Visade på muskelsönderfall. Hon svarade inte som hon borde på medicineringen och varken jag eller veterinären trodde att hon skulle klara sig då hon stod upp 10-20 min om dagen. Hon repade sig och blev sitt gamla vanliga jag, pigg och busig. (Såret har under hela tiden läkt fint) Efter detta så fick hon en allergisk reaktion i hagen och vart jättedålig, då hade hon varit frisk i några månader. Hon vart stapplig och kunde inte gå, veterinären var ut och dagen efter var hon precis som vanligt. Allt rullade på och ca ett halvår efter första skadan så bytte vi stall, då började hon gå orent, jag skulle inte säga att hon är halt men rörde sig inte som hon skulle. Hagarna hon går i nu är väldigt mer kuperade och mycket skog jämfört med gamla hagarna där det var plant och jämn mark. Tänkte att hon inte var van och hade lätt för att trampa snett eller sträcka sig. Hon blev ”halt” och fick vila några dagar-en vecka, när hon var okej sattes hon igång igen och kunde väl ridas kanske 1-2 månader innan hon började gå orent igen. Vila och sen igångsättning, kunde ridas som vanligt några månader och sen lika igen. Hon blev kollad av equiterapeut som inte kunde hitta något som egentligen skulle ställa till med att hon skulle gå orent. Vi har varit hos vet, första besöket var hon fin på gången, på böjprovet reagerade hon liiite höger bak. Longering på mjukt underlag gick hon orent i vänster varv, inte höger. Longering på hårt gick hon klockrent i båda varven. Röntgen visade inte på något som skulle vara fel, hon ömmar inte någonstans eller visar smärta på något vis. Hon fick gå på antiinflammatoriskt i tre veckor samt aktiv vila med promenader och longering. Återbesöket var hon fin på gången, fin på böjproven, fin på longering på hårt underlag och fin på mjukt underlag FÖRUTOM i VÄNSTER varv när hon travade SAKTA, ökade hon tempot lite så var det fint. Veterinären har svårt att säga vad det beror på, om det ens är något att bry sig om, om det är något i hennes huvud, någon fix idé. Nu ska hon sättas igång under tre veckor och sen ska vi utvärdera.
Hon kollas två ggr om året av equiterapeut.

Hon har alltså alltid varit en frisk häst, tills första skadan. Efter den skadan började vi ge henne tillskott i maten och tyckte se en stor skillnad, hon hade inget immunförsvar kvar när hon varit så dåligt så fick rekommendationen att hon skulle äta det en period, sen slutade vi med det och hon åt som vanligt, hennes kraftfoder, mineraler och magnesium, och självklart grovfoder. Nu har vi börjat med tillskotten igen i tron om att det ska hjälpa, så hon får utöver den vanliga maten nypon, b vitamin och linfröolja.

Någon som varit med om liknande och kan ha några idéer, tips på bra tillskott för att stärka ben, leder och skelett enligt er?

Har fått två tips nu på senare:
1. Sulöm, att prova sätta sulor på henne fram. Att hon får blåmärken av att gå i en hage med massa stenar och rötter?
2. Sträckt sig och fått en skada på en sena/ligament som inte vill läka ordentligt och därför blir hon återkommande halt? Men att en sån skada inte syns på röntgen och böjproven?

Skulle vara så tacksam för era tankar och idéer, börjar tröttna rejält på detta nu!
 
Ligamentskador syns ju inte på röntgen och kan vara väldigt knepiga. Har ni bedövat så ni kunnat lokalisera vilken led det är som hon reagerar på? Ultraljud kan man ju se mycket mer mjukdelsskador med men det kräver ju en veterinär som är duktig ul samt att dom har en ordentlig apparat. Det har hänt massor sista åren på den teknikfronten. Annars finns ju oxå mr om inte man hittar ngt på ul.
 
Ligamentskador syns ju inte på röntgen och kan vara väldigt knepiga. Har ni bedövat så ni kunnat lokalisera vilken led det är som hon reagerar på? Ultraljud kan man ju se mycket mer mjukdelsskador med men det kräver ju en veterinär som är duktig ul samt att dom har en ordentlig apparat. Det har hänt massor sista åren på den teknikfronten. Annars finns ju oxå mr om inte man hittar ngt på ul.
Nej vi gjorde inte det eftersom hon var ren på andra utredningen. Min eq misstänker att hon kan ha vrickat till sig i hagen (väldigt stenigt och mycket rötter i skogsdelen där dom oftast går) och att den aldrig fått läka ihop ordentligt. I vårt förra stall bestod minst 50% av ridvägarna av hårda grusvägar och asfalt medan på nya stället är det nästan bara mjukt underlag överallt. Hon menar att hon kanske inte får träna upp senorna ordentligt genom att jobba även på hårt underlag eftersom hon är van vid det?
 
Nej vi gjorde inte det eftersom hon var ren på andra utredningen. Min eq misstänker att hon kan ha vrickat till sig i hagen (väldigt stenigt och mycket rötter i skogsdelen där dom oftast går) och att den aldrig fått läka ihop ordentligt. I vårt förra stall bestod minst 50% av ridvägarna av hårda grusvägar och asfalt medan på nya stället är det nästan bara mjukt underlag överallt. Hon menar att hon kanske inte får träna upp senorna ordentligt genom att jobba även på hårt underlag eftersom hon är van vid det?
Jag förstår nog inte. Var hon fräsch eller inte vid återbesöket?
Jag tänker att antingen så tror ni att hon är ok nu, då sätter du igång och så ser du hur det funkar. Om du är orolig för den där diffusa saken så får du utreda vidare, och då är det ju viktigt att försöka lokalisera vart hältan sitter.

Bedövade man inte ens vid första besöket då hon markerade på böjprov och vid longering?
Inte bara till dig nu men jag fattar inte det här. Har sett flera exempel senaste tiden där man inte lägger bedövning under utredning, känns väldigt slött liksom. Jag skulle aldrig acceptera att man hittar reaktioner och ser hälta men inte går vidare med att bedöva leder i ett försök att hitta felet. Sen hittar man ibland ingenting ändå men man bör ju iaf försöka.

Iaf. Jag vet inte om det nödvändigtvis behöver vara att hästen är halt av och till? Det kan ju vara helt separata saker som inte alls hänger ihop med varandra. Eftersom ni inte har en aning om ens vart felet sitter eller om det ens är på samma ben så blir det ju väldigt svårt.
 
Jag håller med övriga att ligamentskador kan vara knepiga och hade velat utesluta det...
Jag instämmer. Vi höll på med vår ponny i sex månader innan vi på remiss fick göra MR i Helsingborg.

Där syntes var skon klämde och sex månaders gissningar var till ända.

Det var en lång period liknande din, men vi provade att spruta leder, smärtstillande, vila, korta promenader, sjukhage...

Skadan var liten och diffus och upptäcktes efter midsommar och vi var i Helsingborg 22 November.

Hade jag vetat vad jag vet idag, skulle jag propsat på remiss tidigare.
 
Åk på hältutredning igen. Det normala är ju att man börjar bedöva om hästen är halt för att lokalisera hältan, och därefter går man vidare med röntgen/UL/annat för att komma fram till vad som egentligen är fel...
 
Jag förstår nog inte. Var hon fräsch eller inte vid återbesöket?
Jag tänker att antingen så tror ni att hon är ok nu, då sätter du igång och så ser du hur det funkar. Om du är orolig för den där diffusa saken så får du utreda vidare, och då är det ju viktigt att försöka lokalisera vart hältan sitter.

Bedövade man inte ens vid första besöket då hon markerade på böjprov och vid longering?
Inte bara till dig nu men jag fattar inte det här. Har sett flera exempel senaste tiden där man inte lägger bedövning under utredning, känns väldigt slött liksom. Jag skulle aldrig acceptera att man hittar reaktioner och ser hälta men inte går vidare med att bedöva leder i ett försök att hitta felet. Sen hittar man ibland ingenting ändå men man bör ju iaf försöka.

Iaf. Jag vet inte om det nödvändigtvis behöver vara att hästen är halt av och till? Det kan ju vara helt separata saker som inte alls hänger ihop med varandra. Eftersom ni inte har en aning om ens vart felet sitter eller om det ens är på samma ben så blir det ju väldigt svårt.
Ja precis hon var fin på återbesöket. Jag vet inte alls varför vet inte ville bedöva på första besöket, kan det ha och göra med att hon reagerade ytterst lite på böjprovet och då på ett bakben, men visade hältan fram? Jag känner mig inte alls kunnig på sånt här med hältor och ben så har ju liksom litat på veterinären men börjar tänka att det kanske är bra att även gå till en annan veterinär för att få en second opinion? Hon var fin i någon månad efter återbesöket och sen blev hon halt två dagar igen och sen som vanligt. Nu har hon åkt på troligtvis lymfangit vilket satte hältutredning på paus... 😣
 
Ja precis hon var fin på återbesöket. Jag vet inte alls varför vet inte ville bedöva på första besöket, kan det ha och göra med att hon reagerade ytterst lite på böjprovet och då på ett bakben, men visade hältan fram? Jag känner mig inte alls kunnig på sånt här med hältor och ben så har ju liksom litat på veterinären men börjar tänka att det kanske är bra att även gå till en annan veterinär för att få en second opinion? Hon var fin i någon månad efter återbesöket och sen blev hon halt två dagar igen och sen som vanligt. Nu har hon åkt på troligtvis lymfangit vilket satte hältutredning på paus... 😣
Det är ju extra viktigt att bedöva när det är lite sådär oklart. Men det brukar vara standard att bedöva oavsett. Borde vara det iaf.

Om hon blev halt två dagar plötsligt så kan ju det vara något helt annat. Inte säkert att det är samma hälta som kommer och går.
 
Det är ju extra viktigt att bedöva när det är lite sådär oklart. Men det brukar vara standard att bedöva oavsett. Borde vara det iaf.

Om hon blev halt två dagar plötsligt så kan ju det vara något helt annat. Inte säkert att det är samma hälta som kommer och går.
Det är så hennes hälta sett ut, i ca 6 månader så kommer det framhälta lite då och då som håller i sig från ca 1-4 dagar, sen är hon fin igen.
 
Det är så hennes hälta sett ut, i ca 6 månader så kommer det framhälta lite då och då som håller i sig från ca 1-4 dagar, sen är hon fin igen.
Åk till en annan veterinär då kanske och be om en noggrann hältutredning. Det kan ju vara vad som helst.. De kan få vandrande hältor av tex fästingsjukdom, men tänker att det även kan sitta tex uppe i ryggen eller liknande och då ge sekundära tillfälliga hältor. Vet tex en häst med kissing spines som ser jättehalt ut när hans rygg är sämre (tex om han blivit kall av regn). Eller så är det ngt i ett ben som blir märkbart under vissa förhållanden.
 
Åk till en annan veterinär då kanske och be om en noggrann hältutredning. Det kan ju vara vad som helst.. De kan få vandrande hältor av tex fästingsjukdom, men tänker att det även kan sitta tex uppe i ryggen eller liknande och då ge sekundära tillfälliga hältor. Vet tex en häst med kissing spines som ser jättehalt ut när hans rygg är sämre (tex om han blivit kall av regn). Eller så är det ngt i ett ben som blir märkbart under vissa förhållanden.
Har mailat en annan vetklinik här i närheten om hela hennes historia få se om jag in få en tid hos dom för en ytterligare utredning!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 537
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
642
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 924
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp