Halt häst?

”Hältan” eller snarare orenheten som jag skulle vilja kalla det upptäcktes i förrgår. Hästen har vilat sen dess! Syns inget vid longering så ska rida imorgon och om hältan fortfarande är kvar åker vi till klinik för hältutredning:)

Hur har det gått?

En passus. En nickhalt häst är inte oren. Den är halt. Även om det värmer ur.

Vad det kan vara är omöjligt säga. Min satt det inte alls i det framben hästen var nickhalt på första minuten i ena varvet (i övrigt var den us initialt för mitt öga. Däremot konstaterade vet att den sparade ena bak precis i galopp fattning i ena varvet. Jag såg det när vet påpekade men hade aldrig sett det själv annars. Och då är jag hyfsat bra på att se hälta)

Min häst var en sådan som inte gnällde. Så när hon visade första tecknet man kunde se hade det gått långt och det var oftast slut på ben att avlasta på.

Dvs hon kunde vara ua eller bara aningens kort (I veterinärens ögon alltså) I lingering och ridning. Men när man böjde var hon rejält halt. Och när man bedövande bort en hälta kom en ny.

Så minsta lilla med henne så visste man det var illa. Och du vet inte "vilken sort" din är och han har varit stel och oliksidig skrev du. Så jättebra du kollar upp och utreder med böjprov även om han ser bra ut nu igen.
 
Hur har det gått?

En passus. En nickhalt häst är inte oren. Den är halt. Även om det värmer ur.

Vad det kan vara är omöjligt säga. Min satt det inte alls i det framben hästen var nickhalt på första minuten i ena varvet (i övrigt var den us initialt för mitt öga. Däremot konstaterade vet att den sparade ena bak precis i galopp fattning i ena varvet. Jag såg det när vet påpekade men hade aldrig sett det själv annars. Och då är jag hyfsat bra på att se hälta)

Min häst var en sådan som inte gnällde. Så när hon visade första tecknet man kunde se hade det gått långt och det var oftast slut på ben att avlasta på.

Dvs hon kunde vara ua eller bara aningens kort (I veterinärens ögon alltså) I lingering och ridning. Men när man böjde var hon rejält halt. Och när man bedövande bort en hälta kom en ny.

Så minsta lilla med henne så visste man det var illa. Och du vet inte "vilken sort" din är och han har varit stel och oliksidig skrev du. Så jättebra du kollar upp och utreder med böjprov även om han ser bra ut nu igen.

Exakt! Nickar de är de halta. Och inte bara någon halv grad direkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 535
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp