Bukefalos 28 år!

Halt hund!

Sv: Halt hund!

Min hund är en ganska långsam Rottweiler,han kommer inte ikapp några rådjur vill jag lova,och om en är så halt så att han skulle komma ikapp den mot alla odds så kanske det var dags för det rådjuret.Det där är en smaksak,alla är vi olika.

Nej, det är ingen smaksak.. Det är ett lagbrott och skulle hunden gå ikapp och ta ihjäl ett rådjur, så är det dessutom ett grovt jaktbrott du gör dig skyldig till :mad:
 
Sv: Halt hund!

Det är inte olagligt att ha en hund lös.Och han kommer inte att ta något rådjur.Det händer kanske fem gånger per år att han faktiskt får upp ett spår och dom få gångerna springer han en liten bit för att sedan vända,han är alldeles för rädd att han ska tappa bort mig.Jägare bor det överallt här så OM det nu skulle hända så kan någon komma och avliva rådjuret ganska omgående.Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara olagligt för hundar att jaga rådjur vintertid.Hela skogen är ju för 17 full av jakthundra just nu som jagar dom konstant.Varför är det skillnad på min hund gentemot dom? Nu är du ganska barnslig.
 
Sv: Halt hund!

Sååå.. Att vara insatt i jaktlagstiftningen är att vara barnslig? Det var något nytt!

Det är endast hundar avlade för ändamålet som UNDER JAKTTID får användas till jakt. Brukshundar/sällskapshundar etc. får ALDRIG driva och stressa vilt oavsett tid på året.

Tycker du ska ta och lära dig vilka lagar som gäller för hundägare faktiskt.
 
Sv: Halt hund!

Jag kan kalla in min hund om jag vill.Jag tror att det är bra mycket mer stressande för viltet att bli jagade i dagar av jakthundar än att bli jagad 200 meter av min långsamma och ganska lata hund.Häromkring är tydligen pågående jakt dygnet runt hela tiden från sista september till februari-mars..eftersom dom små kräken springer runt i skogen dag som natt och jagar allt som rör sig.Min hund är ute i skogen en timme om dagen ungefär.Resten av tiden skrotar han omkring lös på gården.Jag tänker fortfarande inte ha min hund kopplad resten av livet.Han får springa lös en stund varje dag i min skog,så länge det inte är rådjurskid på gång eller finns nyfödda.Den perioden går han kopplad.Och vad jag vet så är det lagligt att ha sällskapshundra lösa året runt,så länge man har koll på dom.Jakthundar å andra sidan får bara vara lösa under jakttider.Men det bryr sig ingen om här.Deras jakthundar rymmer hej vilt även sommartid.Så jägare har jag inte så stor respekt för faktiskt.Inte sen jag hittade en jägare på pass i min hästhage med mina hästar betandes rakt framför pipan.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund!

Skillnaden ligger väl främst i att din hund bara stressar rådjuren "för att det är roligt". En jakthund "stressar" bara djuret tills det dör, samt att det sker under ordnade former. Tillåter du att din hund jagar rådjur under säg senare delen av mars månad kan detta leda till att dräktiga rådjur kastar sitt foster. De har så kallad fördröjd fosterutveckling, så under den tiden det är jakttid är fostret vilande, men mars och framåt är det en högst reell risk att de kastar om de blir alltför stressade. Det finns en orsak till varför det är förbud mot lösspringande hundar under vissa tider på året. Det är dessutom endast jakthundar som får springa lösa under pågående jakt. När de inte används i pågående jakt gäller samma regler som vanligt, dvs i direkt kontakt med förare så att de förhindras springa efter vilt. Att låta hunden springa efter rådjur är ingen rättighet! Dessutom gör inte lagen någon skillnad på sällskapshund och jakthund utan talar om "hund som förföljer vilt" - vilket din i högsta grad gör.

Mitt tips är ju att hägna in tomten så kan han gå där. Du slipper oroa dig för att han drar efter katter/rådjur/grävlingar m.m. och gör dig inte skyldig till brott.
 
Sv: Halt hund!

Utdrag från Jaktlagen..

5 § Var och en skall visa viltet hänsyn.

*snipp*

Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt.

*snipp*

27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande

43 § För jaktbrott döms till böter eller fängelse i högst ett år den som
1. med uppsåt eller av grov oaktsamhet olovligen jagar på annans jaktområde eller där tillägnar sig vilt eller vid jakt som sker med stöd av licens bryter mot en för jakten väsentlig bestämmelse i licensen

Utdrag från lagen om tillsyn över hundar och katter

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt
. Under den övriga tiden av året skall
hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva
eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.


Dvs; Icke jakthundar får aldrig driva/förfölja vilt oavsett tid på året
!

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det
behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära
att en hund skall hållas kopplad.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt,
får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller
henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens
ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är
känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om
jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne
inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten
omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva
hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och
försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.
 
Sv: Halt hund!

Jag har inte hunden lös från mars och framåt.Nånsin.När vi är hemma på gården,så håller hans sig på gården.Det är när vi är på promenad som han kan dra efter ett rådjur.Men det är ganska sällan faktiskt.Och jag kan kalla tillbaka honom,han brukar då vända efter max hundra meter.Låter jag honom springa vänder han efter 200,då tröttnar han.Jakt hundrana här springer som sagt lösa dygnet runt när som helst.Inte bara under jakt.Senast igårkväll hörde jag dom vid elva tiden.Jag träffar dagligen på vilsna,slutkörna jakthundar som varit ute sen älglakten började i princip.Ingen av jägarna här bryr sig om att ta in sina hundar ordentligt.Någonsin.Så jag anser att min hund är ett litet problem jämfört med jakthundarna som ingen bryr sig om att hålla ordning på.Jag har så bra koll på min hund att jag vet att jag kan stoppa honom innan han hinner för långt.Oftast hinner han bara få syn på rådjuren när dom redan är på flykt för att dom sett oss långt tidigare,och då är han så långt efter att han inte har en susning.Han har egentligen aldrig en susning,han är ju en rottis för tusan.Snabb är han inte.Jag har svårt att tro att det skulle vara så traumatiskt för ett rådjur att bli jagad av en hund 100-200 meter . Dom är flyktdjur,dom är skapade för att bli uppätna av vargar och annat rovdjur.Om dom skulle kasta sina kid varje gång dom blev rädda för något skulle dom inte vara så många som dom är,då skulle dom vara utrotningshotade.
 
Sv: Halt hund!

Utdrag från Jaktlagen..

5 § Var och en skall visa viltet hänsyn.

*snipp*

Och det gör jag

Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt.

*snipp*Det är jakt nu ;)

27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande

Det lovar jag dig att det gör jag inte.

43 § För jaktbrott döms till böter eller fängelse i högst ett år den som
1. med uppsåt eller av grov oaktsamhet olovligen jagar på annans jaktområde eller där tillägnar sig vilt eller vid jakt som sker med stöd av licens bryter mot en för jakten väsentlig bestämmelse i licensen
Öh? Vad 17 har det med mig att göra?

Utdrag från lagen om tillsyn över hundar och katter

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt
.
och det gör han inte
Under den övriga tiden av året skall
hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva
eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Som sagt så kan jag hindtra honom om jag vill,jag gör ett avvågande varje gång,om jag ser att rådjuret har rejält försprång så låter jag honom springa.Då är rådjuret redan på flykt för längesedan och lär knappt märka att min tjocka hund försöker ränna efter 500 meter bakom

Dvs; Icke jakthundar får aldrig driva/förfölja vilt oavsett tid på året
!
jag vet faktiskt inte om det går under begreppet jakt,skulle vilja kalla det lek,så löjligt är det
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det
behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära
att en hund skall hållas kopplad.

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt,
får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller
henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens
ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är
känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om
jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne
inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten
omhänderta hunden.
om det är jakträttsinnehavarens hund som springer lös då?
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva
hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och
försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

ärligt talat så tror jag inte att dom bryr sig om min hund,dom har nog allavrligare saker att ta hand om.Och min hund springer inte lös utan tillsyn.Han är aldrig längre bort från mig än 200 meter.Han är en fegis;)Däremor jägarna häromkring borde se efter sina hundra bättre
 
Sv: Halt hund!

Men två fel blir väl inte ett rätt?
Om du inte låter din hund springa efter dem blir det ju ett stressmoment mindre för rådjuren. Att säga att det är helt ok eftersom det finns andra oansvariga hundägare är som att säga att det är helt okej att jag stjäl grannens gräsklippare eftersom det finns de som rånar värdetransporter?
Rottisar är inte "dumma och slöa" hundar. Tvärtom är de fullt kapabla till att jaga och ha ihjäl ett rådjur. Såg i senaste (näst senaste?) svensk jakt en insändare om en kille som använde sin som apportör/stöthund. Så visst finns jakten där.
Min Münsterländer skulle kunna ta ihjäl ett rådjur, och han är mindre än en rottis. En jakthund som tar ihjäl djur är dessutom rätt värdelös. De ska jaga ihop med föraren och driva djuret så att det finns chans till skott. INTE ha ihjäl det själva. Sen FÅR han ju inte springa efter djur hur som helst eftersom jag ser till att han inte får möjligheten. Där ingår en sån lydnad att jag kan stoppa honom INNAN han drar efter rådjuret/katten/älgen/fågeln när han inte ska jaga (dvs den tiden då han inte används som jakthund), oavsett om det är 100 meter bort eller 0,5 meter bort (ja, det går att få sån lydnad på jakthundar också).

Oavsett så ska din hund inte jaga rådjur. Läs Gnists inlägg här ovanför med väl valda delar av jaktlagen. Den gäller även dig.
 
Sv: Halt hund!

Nyfiken fråga. Har du jakträtten kvar på din mark eller arrenderar du ut den? Ingår din mark i ett större viltskötselområde?

Så fort din hund går lös i skog som inte är din gör du dig i princip skyldig till jaktbrott varje gång han sätter efter ett rådjur. Oavsett hur långt efter han är. Taxar exempelvis arbetar ofta några hundra meter efter rådjuren, och nog sjutton är rådjuren medvetna om att de är förföljda.
 
Sv: Halt hund!

Visst är det jakttider nu, men din hund är fortfarande inte en jakthund och du är inte en jägare ute för att jaga = du gör fel och begår brott mot gällande lagar som låter honom vara lös när du vet att han drar efter rå om möjligheten ges.

Att han inte driver dem länge är ju bra, men det är fortfarande inte tillåtet.

Sedan undrar du vad jaktlagen har med dig och din hund att göra, eftersom ni inte jagar och det jag försöker förklara för dig är att iom att din hund drar efter vilt, så bryter ni mot både jaktlagen och lagen om tillsyn över hundar & katter :cool:

Du verkar tycka att det 1) är tillåtet för din icke jakthund att jaga pga det är jakttid på vissa viltslag nu och 2) i nästa andetag mena att du + din hund inte berörs av gällande lagstiftning kring jakt och viltvård.

Om jakträttsinnehavaren är ute med sin jakthund och jagar så är det inget brott mot gällande lagar, men du är väl inte jakträttsinnehavare där du släpper din hund och din hund är ingen jakthund = enorm skillnad och du har INTE de rättigheter som jakträttsinnehavaren har.
 
Sv: Halt hund!

Dessutom om ts nu har jakträtten på sin mark och jagar med sin rottis hoppas jag att ts har löst statligt jaktkort och tagit jägarexamen. Rätt ska vara rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund!

Jakträtten är utarrenderad.Jag jagar ju som sagt inte.Och det anser jag inte att min hund gör när han drar iväg 50-100 meter och sen vänder.Det tycker nog inte jägarna är så farligt heller.Åtminstone har dom aldrig sagt något.men dom vet väl att dom inte ska kasta sten i glashus.
 
Sv: Halt hund!

Ja, är jakten utarrenderad är blev det genast ett jaktbrott att rottisen springer efter djur. Finns inga kryphål.

De gånger vi stöter på lösa hundar som inte är jakthundarna på marken kopplar vi dem, inväntar ägare och ger dem en redig utskällning. Har vi inte tid att vänta på ägare tas hunden till närmaste hundstall (kan vara 15 mil därifrån om folk har otur). Så det är väl tur att vi inte vistas på samma marker....
 
Sv: Halt hund!

ooopss.Det märks att du är jäger= ingen humor.
Jag VET att jakträttsinnehavaren bara jagar på min mark tre första dagarna på älgjakten.Och knappt det en gång (det är inte bra älgmarker) Småvilts innehavaren jagar knappt en gång per år på min mark.Dom har den mest för att få mer mark och därmed få skjuta mer djur typ.ÄNDÅ springer det hundra i min skog året runt,mitt i natten osv.Jag hör dom hela tiden.Det lär ju knappast vara pågående jakt en torsdagkväll klockan 23.00??
 
Sv: Halt hund!

Jag förstår dej i sak, du har kontroll på din hund och kan kalla in direkt även om det dyker upp något vilt! Men jag förtår INTE din attityd!

"Uttalanden" som:
"Nu är det strängt koppeltvång i minst en vecka och inga rådjurs jagar turer"

"Han har aldrig orkat jaga ett rådjur längre än 200 m"

"han kommer inte ikapp några rådjur vill jag lova,och om en är så halt så att han skulle komma ikapp den mot alla odds så kanske det var dags för det rådjuret"

"Jägare bor det överallt här så OM det nu skulle hända så kan någon komma och avliva rådjuret ganska omgående"

(Min fetstil!)

med flera, gör att jag och bara suckar!

Det är åsikter som dessa som gör att vi snart kommer ha samma lagstiftning i Sverige som i många andra länder! Dvs hundar skall hållas kopplade ÖVERALLT utom på den egna tomten - obs! ej den egna marken utan endast på tomten närmast bostaden!! - och på särskilt anvisade, inhägnade platser.

Bara för att "andra" inte följer rådande lagstiftning så behöver inte du heller göra det?
Du bor ju mitt ute i skogen och inga poliser finns i närheten, är det ok att köra bil trots att du druckit två glas vin, för det gör alla andra?
Stackel är numera förbjudet, men eftersom du bor ute i skogen och många jägare använder det på sina hundar så är det okej även för dej?

Måhända att du har en fet, lat, feg rottis - dina egna ord - som i dagsläget inte vill/orkar/kan förfölja vilt, men när han är nerbantad och i bra kondition då?

Jag säger bara en sak: Hundar av icke-jaktras jagar bara EN gång! Första, sista och enda gången!!

/Swat
 
Sv: Halt hund!

Det är FÅ gånger jag hittat lösspringande jakthundar. Har hänt... en gång tror jag och då var det grannlagets hund som irrat sig in på vår mark. Däremot har vi hittat säkert ett tiotal "viltrena sällskapshundar" som aldrig jagar "eftersom det är en pappillon/rottis/schäfer/gatukorsning".

För övrigt så fungerar mina hundar som sällskapshundar 8 månader av 12 (dvs utom jakttid). De har inte sett en hundgård i sitt liv och sover i mattes säng om nätterna. Så... Var du fick det ifrån vet jag inte.

Hästhagen ingår antagligen i jakträtten. Som markägare kan du undanta den om du inte vill att de ska vara där och jaga. Simple as that. Vad är problemet?

Fortfarande. Vad gör att ditt agerande är rätt?

Swat: :bow:
 
Sv: Halt hund!

Nej men det är väl klart att du aldrig har hittat några lösspringande jakthundar..förstås..
Jägare har en förmåga att hålla varandra om ryggen.här i närheten tex,har det gått en ko med två kalvar hela sensommaren.Andra dagen på älgjakten hörde jag fyra skott sent på eftermiddagen på angränsande mark.Några timmar senare sprang kalvarna ensamma i vägkanten,och fortsatte med det länge innan någon gjorde slut på deras lidande.Men inte f*n hade någon av jaktlagen häromkring skjutit något den dagen inte..och ingen hade då skjutit någon ko med mjölk. Jag anser det fortfarande inte var jakt när min hund springen 50-100 meter 500 m bakom ett rådjur och sen vänder tillbaka till mig.
Vet rådjuren om att det är jakt och tycker att det är okay att bli jagade då? Tycker ni att ni är bättre människor som bussar hundarna på dom under jakttider? Jag bussar inte min hund på rådjur.Och MIN Rottweiler är lat.Han har varit likadan hela tiden,tjock som smal.Han ser inte meningen med att ränna runt i skogen i flera timmar efter vilt,han tycker bara det är kul att rivstarta lite,och jag kan som sagt stoppa honom. Ang Jakt i hästhagen så gäller det gården jag tidigare hyrde. HÄR springer det lösa jakthundar året runt,jag håller på att köra över dom ute på vägen minst en gång i veckan,jag hör dom gläfsa ute i skogen kväll och nattetid flera gånger i veckan.Jag har blivit förföljd av dom ute i skogen ofta.hade min hund betett sig som dessa hade jag haft honom kopplad,men det gör han inte.Jag till skillnad från jägarna,har kontroll över min hund.
 
Sv: Halt hund!

Stackel? Är det något uttryck som jägare håller på med? :confused:
Tycker du att man ska avliva sin hund om den har jagat ett rådjur en gång?
Ser rådjuret skillnad på en hund som har jakt i sig och en sällskapshund? Om ni tycker det min hund gör är så illa så borde väl jakt med hund förbjudas helt?
jag förstår inte din frågeställning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 730
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 651
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 618
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Erikaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp