Bukefalos 28 år!

Halt hund!

Sv: Halt hund!

Jag provade först att dra ner på Royal canin sorten han fick (ej dietfoder) i ca två tre månader,fungerade ej,därefter köpte jag Robur Light och gav den dosen han skulle ha enligt säcken i sisådär fem månader,han gick ner ca 3-5 kg och sen stoppade det.Då gav jag lite mindre,och han blev jättehungrig,tjatade om mat hela tiden och tiggde.Detta pågick väl i två månader,och gav ca 1 kg till i viktminskning,men stoppade.Jag tyckte inte att det var kul att se honom sådan och fick därför Specific special diet foder på rekommendation av vet.Och vips! 4 kg på en månad och relativt mätt hund,visst är han hungrig,men han tigger inte längre (lika mycket;)) och han går ju ner,så det måste ju vara bra.Varför byta när det fungerar:confused: Ska ha ner honom ca 3-5 kg till men sen är han finfin! Då får jag se vilket foder jag köper.
 
Sv: Halt hund!

Jag får känslan av att din hund har varit ordentligt fet. Har vet. kollat sköldkörteln? Själv fick jag hem en fet omplacering för 2 år sen och jag överdriver inte om han vägde 50kg. Jag satte genast honom på högenergifoder så att han fick energin att röra på sig. Han väger idag 2 år senare ca 36kg vilket överrensstämmer med hans höjd och hans vikt ligger inom rasstandarden. Däremot har inte han fel på sköldkörteln utan anledningen till hans fetma var allt för mycket godis och för lite motion.
När det gäller hältan skulle jag tippa på att det beror på inflammation. Visst osteochondros inom rottweiler är som jag förstått vanligt och det är smärtsamt. Fortsätt med att utreda hältan, för det är viktigt i försäkringssammanhang att man gör det man kan för hunden om det går åt pipsvängen.

Angående den heta diskussionen om jakthundar och sällskapshundar. Snälla lägg ner. Ingen hund har rätt att jaga vilt okontrollerat. Och lagen om tillsyn av hundar gäller även i skog och mark för att skydda djuren som finns där.
 
Sv: Halt hund!

Han är oerhört pigg och framåt,just nu riktigt pigg pga viktminskningen! Han började gå upp sakta men säkert efter två års ålder då han blev kastrerad,innan det var han aldrig fet.Då kunde han äta vilken mat som helst. Jag lägger gärna ner diskussionen om jakt osv,men står fast vid mina åsikter och tänker inte ändra på det.Veterinären tror inte på några allvarligare prognoser om benet då hunden blev helt bra i tre veckor innan han började halta igen,då utan smärtstillande.Hade det varit allvarligt borde han ha haft kvar det.Därför tyder det på inflammation.Jag ger alltid överdriven veterinärvård.Mina djur kostade mig säkert 20.000 i veterinärvård förra året.Pengar är inget problem här.
 
Sv: Halt hund!

Nu fattar jag faktiskt inte..men det kanske inte är meningen.Ska jag skämmas för att jag har så gott ställt att jag lätt klarar av att ge mina djur den bästa veterinärvården?
 
Sv: Halt hund!

Nu är det dags för fler frågor! Hunden har ätit Rimadyl i ytterligare 7 dagar idag,men haltar fortfarande på morgonen.Fast i princip bara första stegen på morgonen.Skulle bara ge Rimadyl i 7 dagar,men har fler hemma.han går alla promenader i koppel och har så gjort i ca två veckor (?,minns ej exakt)
Jag funderar fortfarande över om hunden verkligen kan ha artros (riktig,ej artrit) om han blev bra helt förra gången i tre veckor innan han började småhalta på morgonen igen? Visst är det väl så att artrit är en ledinflammation,medans artros är mer eller mindre kroniskt?Bör jag ge Rimadylet längre? Ska ringa vetten imorgon på telefontiden och snacka om ny röntgen i bogbladet och ryggen (jag tänker röntga båda fram denna gången så man vet säkert)(alltså även armbåge i höger fram samt tass osv,vänster som han haltar på är ju redan röntgad armbåge,ben,tass)Den där andra sjukdomen i leder på O (minns ej namn) kan väl bara drabba hundar under tillväxt? Vanligast vid 4-6 månaders ålder? Jag har köpt glucosamin på granngården som extra hjälp nu under tiden? Fungerar den?(mot tex artrit,artros) eller är den meningslös? Jag fick bara ett infall när jag var och handlade.Jag läste att man kan ge Rimadyl i en månad mot artrit om det nu skulle vara det.Jag ska som sagt boka ny tid hos veterinären imorgon,men jag nojjar så och är tacksam för lite svar från kloka bukare med erfarenhet!
Om min hund har tex artrit/artros eller liknande redan vid 4 års ålder,vad har han för chanser då? Finns det bra behandlingar? Opererar man? Jag har hittat ett hundsim som är nytt lite närmare mig nu,bara ca 40 minuter att köra.Hur bra är simning? Jag är inte intresserad av att diskutera "jakt" mera utan vill bara ha hjälp ang min hunds symptom! tack på förhand!;)
 
Sv: Halt hund!

Om jag vore du skulle jag boka tid för ED-röntgen och få plåten avläst av skk's expert och sedan ta det från där och gå vidare.
 
Sv: Halt hund!

ED? Är det någon speciell röntgen? Skickar vet in plåten dit då? Så veterinären på kliniken kan alltså inte se sånt på bilderna utan bara påstår att dom kan det? Vem på SKK är expert? Min hund räknas som blandras (fast han är renrasig) för hans mammas papper kom bort för länge sedan.(hon var omplacerad pga vanvård) Får man ändå skicka in till SKK? (Ja,hon var röntgad,pappan med och dom var trevliga individer)
 
Sv: Halt hund!

Blev plåten inskickad till skk för avläsning?

Som jag redan sagt, så är vanliga veterinärer inte experter på att se ev. små artroser på plåtarna = Se till att plåten avläses av expert, dvs skk's avläsare..

Skk's experter läser av alla plåtar, även blandrasers.
 
Sv: Halt hund!

Ja, tala om när du ringer att du vill ED-röntga hunden och att plåten ska skickas till skk.
 
Sv: Halt hund!

ED? Är det någon speciell röntgen? Skickar vet in plåten dit då? Så veterinären på kliniken kan alltså inte se sånt på bilderna utan bara påstår att dom kan det? Vem på SKK är expert? Min hund räknas som blandras (fast han är renrasig) för hans mammas papper kom bort för länge sedan.(hon var omplacerad pga vanvård) Får man ändå skicka in till SKK? (Ja,hon var röntgad,pappan med och dom var trevliga individer)
Kom bort? So what? Det är ju bara att beställa nytt:confused: Det finns ju hos SKK.

Det finns garanterat andra skäl till att din hund inte är reggad än att "mammans papper kom bort".
 
Sv: Halt hund!

Hunden var gammal,inget chip fanns och mer än så vet jag inte.Har lyckats spåra kennel ägaren nu långt i efterhand tydligen.Men nu är mamman död och inget kan längre bevisas.Tyvärr.Jag var nöjd med att mamman var röntgad och var mycket trevlig.Samt genomgick mentaltest med lysande resultat.Jag var inte ute efter en utställningshund.Pappan är reggad så där är allt i sin ordning.Alltid ska det hittas kryphål för att få hacka på någon här på buke.

Även min kontakt på försäkringsbolaget trodde inte på armbågarna.Det brukar visa sig tidigare om det är genetiskt på så stora hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund!

Jag är ledsen men många av dina inlägg gör mej bara matt... Jag kan bara hålla med escodobe
Vad får du allt ifrån?

Du skriver: "Jag var nöjd med att mamman var röntgad och var mycket trevlig.Samt genomgick mentaltest med lysande resultat."

Hur vet du att hon var röntgad och off.avläst om du inte ens vet att röntgenplåtarna skall avläsas off. för att kunna klassas som fria?

Vilken typ av "mentaltest" hade hunden genomgått? Och vem ansåg att resultatet var så lysande?
Blandraser - och icke reggade hundar = blandraser för SKK och SBK - får sällan uppta plats på tester!

Sedan måste jag även få skaka på huvudet åt uttalandet: "Även min kontakt på försäkringsbolaget trodde inte på armbågarna.Det brukar visa sig tidigare om det är genetiskt på så stora hundar."

Vilket förs.bolag har du?
Jätte många hundar får förändringar i både höfter och armbågar med stigande ålder!!
Om hunden dessutom är fet och "skadar" sej vid hastiga rusningar i skogen kan dessutom bpl uppträda som resultat av en skada.

/Swat
 
Sv: Halt hund!

Jag var med på mentaltestet,ett vanligt mentaltest som gjordes av en brukshundsklubb.Alltså ett riktigt mentaltest,och dom som dömde det tyckte att hon gjorde jättebra ifrån sig.Det tyckte jag med.Jag var med när hunden röntgades på blå stjärnan,av deras expert.(som jag vet är riktigt bra på att läsa plåtar)Jag har haft hunden hemma,så jag vet att hon är trevlig.Det räcker för att jag skulle vilja ha en valp efter henne.Jag är en väldigt bra djurägare,jag gör allt för mina djur,dom betyder allt för mig.Jag ger dom den bästa maten,rekommenderad av veterinärer,jag går direkt till veterinär om dom är sjuka,jag lämnar aldrig en hund ensam en hel arbetsdag utan har folk som går ut med hunden mitt på dagen,jag gör tamejf*n allt jag kan.Men här på buke duger ingenting.Så det är JAG som blir matt,ni sysslar med regelrätt jäv*a mobbing här.
Jag har folksam.Och hon sa så.
 
Sv: Halt hund!

Även min kontakt på försäkringsbolaget trodde inte på armbågarna.Det brukar visa sig tidigare om det är genetiskt på så stora hundar.

Då är den kontakten väldigt okunnig :crazy: ED kan komma redan på unga hundar som inte ens fyllt året nämligen..
 
Sv: Halt hund!

Ja det var ju det hon sa.Att det är vanligast att det dyker upp tidigare än på 4 åringar som aldrig har haft problem förut.Alltså att det vanligtvis visar sig tidigare i livet.
 
Sv: Halt hund!

Nu åker vi..:crazy:Gud vad orolig jag är..jag hatar detta.Om det fortfarnade finns någon vänlig själ därute så får ni gärna hålla tummar och tassar för mig och min fina voffis..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 711
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 627
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 564
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: Erikaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp