Bukefalos 28 år!

Halt hund!

Sv: Halt hund!

klart han ska leva som en hund, men det innebär väl inte han ska få ränna efter rådjur när han vill, och du ställde ju en fråga om hans hälta...vi kan väl inte hjälpa att din hund är otränad fet o halt.
 
Sv: Halt hund!

Min hund hade alltså varit halt ett tag innan detta uppkom,blivit bra,och sedan kom hältan tillbaka när han jagade rådjuret just den gången.Rottweiler är stor tunga hundar,dom sträcker sig lätt.Han hade lika gärna kunnat få en sträckning när han brottas med sin bror.Ska hunden inte få leva alls bara för att han är en rottis? Det verrkar inte vara jag som är fullast av fördomar här.

Så behöver du bli mer noggran med uppvärmning och nedvarving vid ALL aktivering. Koppelpromenad 15 minuter i normalt tempo innan hunden får springa lös och härja. Innan lek, lösa promenader eller träning. Att bara släppa ihop två hundar som inte värmt upp först genom promenad, då får man en sträckning eller muskelskada som ett brev på posten.

Jag tycker det låter som att du 1. behöver uppsöka veterinär för att få bukt med VARFÖR hunden hältar och 2. se till att hunden håller sig lugn och inte jagar rådjur eller brottas med andra hundar innan den är fullständigt friskförklarad.

Övervikt kan vara en stor bidragande orsak till både hältan och att hunden lätt blir halt. Övervikt löser man med mindre mat och mer motion, så enkelt är det. En fet hunds liv förkortas avsevärt mot en normalviktig hund av samma ras. Att en hund är kastrerad är inte = att den är fet. En kastrerad hund kan ha lättare att lägga på sig, men då får man också utfodra mindre och motionera den desto mer.

Dessutom så är inte "en hund en hund" bara för att den får springa efter rådjur. Det höjer inte ett rottweilers livskvalitet ett dugg.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund!

Min hund går alltid i koppel minst 15 minuter innan han får springa lös.Alla mina promenadsträckor börjar på landsvägen för att sedan avslutas i min skog innan vi kommer hem.Samma gäller vid lek och bus.Min hund är ju ute och rör sig många timmar varje dag.När jag är hemma lufsar han omkring ute på gården.Jag har i ett års tid kämpat med olika bantningsfoder (Robur light & sensetive,Royal canin mfl) men ingen av dessa gav resultat,därför har jag nu i en månad drygt gett Specific´s diet foder som sakta men säkert tar ner honom i normalvikt:) jag är en väldigt ansvarsfull djurägare.Mina djur får endast det bästa.Människor runt mig säger alltid att den enda dom skulle lämna sina djur till om det hände dom något är mig,så försök inte hacka ner på mig.Jag har röntgat min hund,dom hittade inget fel,jag har varit hos veterinären tre gånger på två månader med hunden,samt konsulterat dom på tel åtskilliga gånger.Jag ger honom medicin nu och avvaktar.Min hund har nu gått kopplad i en och en halv vecka drygt.Han blir gnällig,och rastlös Han hatar att enbart gå kopplad,han mår dåligt av det.Så jo,hans hundliv blir sämre om han aldrig får springa runt lös i skogen,och jag garanterar att han inte kommer att få fatt på något rådjur,så pass pli har jag på honom.Men jag anser fortfarande inte att rådjuren lider av att han får syn på dom på långt håll (när dom redan är på flykt) och flåsar efter en liten bit för att sedan vända.Så är det med det.Rådjuren emigrerar uppenbarligen inte,dom står på samma ställe varje morgon ändå.Dom är som sagt flyktdjur,och det tillhör deras vardag att springa för livet vid minsta lilla fara.Sluta sjåpa er nu.
 
Sv: Halt hund!

Och vad exakt har jag sagt som är så omoget egentligen? Jag för bara min talan och står för mina åsikter.Jag kommer inte att ändra mig bara för att ni vill det.
 
Sv: Halt hund!

Du behöver inte dra upp hela rådjurshistorien för mig, jag har redan läst den femton miljoner gånger och tror dig. En överviktig rottweiler kommer knappast ikapp ett rådjur. Så det skiter jag i.

Men jag funderar på om du har försökt att bara ge honom ett "vanligt" foder i mindre mängd istället för light-foder? Många hundar går inte ner av light-foder, utan det enda som hjälper är mindre mängd av ett foder för "normala" hundar.
 
Sv: Halt hund!

Jag försökte med det innan,men han blev så jälka hungrig! det var hemskt att se. Specifics diet foder köper jag av veterinären och den är utvecklad för att ge lite "kalorier" men samtidigt ge mättnadskänsla..Billigt är det inte dock:crazy: Jag tänkte ge honom av detta tills han är nere i rätt vikt och sedan försöka ge honom ett vanligt lightfoder efter det och se om han inte börjar gå upp.Jag har ju inte varit så bra på att ge honom rätt diet förr så det blev mycket tallrikar och rester innan jag insåg att han blev fet.Han har svårare för att gå ner i vikt igen än för att faktiskt gå upp,så jag hoppas att han håller sig fin nu.
 
Sv: Halt hund!

Och jag tränar honom,För två år sedan hörde han inget alls när han drog iväg i skogen,idag vänder han efter 50-100 meter när jag ropar,det räknar jag som ett framsteg,och ju mer vi tränar desto fortare vänder han.Så en vacker dag kommer han inte att springa efter alls.Bra va? Jag tolkar bara uttalanden som "en sällskapshund som drar efter vilt gör det bara en gång" som att den ska avlivas när den visar sånt (helt naturligt) beteende.
 
Sv: Halt hund!

Jag håller med Swat på den punkten. Min hund drog första gången efter en hare när hon var nio månader, och jag stod kvar så här :o och undrade varför inte hunden kom när jag ropade. När hon efter trettio sekunder lokaliserades av mig bestämde jag mig för att det var första, sista och enda gången. Det handlade dels om att träna, men också att förhindra att det hände igen innan träningen var hundraprocentigt klar. Träningen inbegrep att nita med bilen på bergslagsvägen sen på kvällarna när jag såg harar eller rådjur och packa ur hunden för att gå mot dem. I samma sekund hon såg dem påkallade jag hennes uppmärksamhet och störtberömde när hon tog kontakt.

I dagsläget är det som att ha ett osynligt koppel baserat på rösten. Hon kan gå ett upplet med harar i sökrutan, och det enda hon gör när hon ser dem är att söka kontakt, och då kan jag kontra med ett "Nej, dom låter vi vara, vi jobbar."
Hade jag inte haft det nödstoppet hade det varit långlina på. Aldrig att jag stått och ursäktat mig och hunden medan den försvunnit över gärdena hack i häl på något djur. Det faktum att du säger att du kan kalla in hunden, men ändå låter den jaga vilt i flera hundra meter tyder ju snarare på att du inte tränr alls. Vem skulle vara så inkonsekvent att man lät hunden jaga vilt då och då för konditionens skull?
 
Sv: Halt hund!

:bow:
Samma sak går även att uppnå med jakthundar under icke jakttid. Sen har man kommando för när det är ok att jaga.
 
Sv: Halt hund!

Jo men precis såna jakthundar har vi häromkring,som inte jagar när det inte är jakt:grin: Du får ursäkta,men här finns nog inte såna jägare som du. Dom skiter i vad deras hundar håller på med när det inte är jakttider.Jag orkar inte dra en gång till hur jag ser på min hunds sk jakt.Faktiskt.Ni får ursäkta men jag känner mig som en papegoja här.
 
Sv: Halt hund!

Om hunden inte blir mätt på minskad mängd mat kan man bulka med annat, morötter kör jag med för att fylla magen (jag har en kastrat) och för att låta henne gnaga på något annat än ett ben som bara ger diarrè.
Det är jämförbart med feta hästar som får knapra halm istället för ett hö med höga värden.
 
Sv: Halt hund!

Är han inte så hungrig att han äter morötter så är det väl inget problem?!

/Swat
 
Sv: Halt hund!

han har aldrig ätit frukt och grönsaker,han ser det nog inte som mat.I alla fall inte hela råa morötter.kanske småbitar i maten.Kan man koka dem?
 
Sv: Halt hund!

Om hunden inte är så hungrig att han vill äta rotsaker - oavsett om han ätit dem tidigare eller ej - så är han ju inte särkilt hungrig!
En hungrig hund provsmakar ju i alla fall det som bjuds innan den förkastar det.

Självklart kan du koka dem, men kokta och råa grönsaker spjälkas på olika vis.

Ett bra sammansatt helfoder är dock alltid bäst! Att börja blanda i "det ena och det andra" riskera alltid rubba närings-/mineral-/spårämnes-balansen.

En fet, trög rottis skulle jag satt på Hills W/D och inget annat. Simma borde han snart kunna göra - när hältan är "utläkt" - för att bränna fett på ett skonsammare vis.

/Swat
 
Sv: Halt hund!

Jag har fått Specifics diet foder rekommenderat av flera veterinärer,och han har gått ner 4 kg på en säck.Är det inte bra då? Jag har haft Hills för många år sedan,men fått höra mycket negativt om det.Gillade det inte särskilt då heller,dyrare än vad det var bra liksom.Det foder jag använder nu är det foder som endast säljs hos veterinärer.Finns inget hundsim här i närheten vad jag vet,det närmaste ligger 1 1/2 timme bort med bil.Simmar i hav/sjö gör han inte.jag brukar kunna tvinga honom på sommaren en bit om jag tar honom i koppel när jag simmar bredvid,men det gör jag knappast i november *brrr*;)Och kallvatten lär väl inte vara bra heller.Men som sagt,han går ju ner i vikt ändå nu,och promenerar gör han varje dag.Det är ju kokta morötter i viss hundmat har jag för mig.Han håller sig ganska nöjd och mätt på Specific fodret nu,även om han gärna skulle ha mer.Dock var han vansinnigt hungrig när jag gav honom mindre av annan mat.
 
Sv: Halt hund!

Dock var han vansinnigt hungrig när jag gav honom mindre av annan mat.

Ska du ge grönsaker som bukafylla ska du ge dem råa, annars kan hunden ta upp mer mineraler och spårämnen ur grönsakerna och balansen i fodret kommer att rubbas.

Hur länge väntade du ut det och hur stor volym skiljdes det åt på fodergivorna?
Hundens mage anpassar sig till en viss mängd mat, men det dröjer ett tag.

Min ena hund, kastrat som lätt lägger på sig, går på ett normalfoder av mindre giva istället för dietfoder. Men det tog en rätt lång period (säkert 3-4 månader) innan hans mage vant sig vid den lilla givan och han slutade vara hungrig jämt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 713
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 628
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 567
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Erikaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp