Bukefalos 28 år!

Halt hund!

Sv: Halt hund!

Alltås.Jag känner min hund,jag har kontroll över honom,och då får jag lagligen ha honom lös.Jag ser inte varför det skulle vara värre att han jagar ett rådjur en liten bit och sen ger upp,än att ni jägare låter era hundra jaga runt hej vilt dygnet runt.Jag gör faktiskt inte det.Men det är ganska typisk jägare att inte se det så,speciellt jägare med hund.Jag ser annonser hela tiden på bortsprungna jakthundar.Men nej..jägarna gör inget fel.Där är det helt okay att jaga med drev och släppa ut hundar som jagar fritt hela vintern alldeles själva,men jajja bajja alla privatpersoner och ni som har hobbyhundar om ni låter era hundar gå lösa överhuvudtaget.Ni har ingen sak här,jag tycker bara att ni är löjliga,och jag har haft tillräckligt med underliga diskussioner med jägare.Jag anser att alldeles för många jägare är på tok för trångsynta och vägrar uppdatera sig,vi lever faktiskt på 2000 talet.Jag tror knappast att någon kommer att anmäla mig,och jag kör inte bil full.Jag har inte jägare som inte följer mina krav på min mark,och dom vågar inte tjafsa för dom vet hur arg jag kan bli.
 
Sv: Halt hund!

Och vad har det med diskussionen att göra?

Jag anser att varg har lika stor rätt att få finnas som andra djur. Punkt.
Hur kommer det sig att du generaliserar så grovt? De som jagar på din mark är alltså ok, så länge de är tysta och betalar? Bra inställning. :crazy:

Jakt på rådjur, älg och björn finns reglerat hur länge innan och efter soluppgång/solnedgång man får jaga. Allt utöver det är inte lagligt det heller. Anmäl dem då?

Det går inte in att du begår ett lagbrott verkar det som.

Vad gäller lösspringande hundar på bygden så är det din fulla rätt som markägare att fånga in dessa hundar om de jagar olovligen på din mark.

Jag frågar fortfarande: VAD rättfärdigar ditt beteende?
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund!

Svarade du på mina "funderingar" med det svaret?

Jag skrev att jag förstod din poäng med att du har kontroll över din hund medan jakthundar - enligt dej - springer vind för våg halva året och jagar allt de ser!

Mina frågot rör mer - det jag upplever som - din totala avsaknad av förståelse för hur dina kommentarer uppfattas av oss som läser dem!

Du skriver:
"Tycker du att man ska avliva sin hund om den har jagat ett rådjur en gång?"
Mitt svar är, Nej, men det är ÄGARENS skyldighet att se till att det inte händer igen!

"Ser rådjuret skillnad på en hund som har jakt i sig och en sällskapshund?"
Även här är svaret, Nej. Dock anser jag - och svensk lag - att det är stor skillnad på organiserad jakt med tränade hundar, utposterade jägare och brukshundar som har som ful ovana att stöta och driva vilt på kul!

"Om ni tycker det min hund gör är så illa så borde väl jakt med hund förbjudas helt?"
Även här svarar jag, Nej, men hundägare som du borde lära sej att trots att ni bor "mitt ute i skogen med egen mark" så står ni inte över lagen!!

Jag är INTE jägare och har inte jakthundar! Jag har brukshundar som jag tränar dagligen i skog och mark. De får ALDRIG någonsin förfölja vilt EN ENDA gång!!! Inte för att de inte VILL utan för att det är olagligt, oetiskt och fullständigt "onödigt" för ALLA parter - mej, hunden och viltet!!

Med den inställning du har så kommer du bara fortsätta tycka att jag är korkad och inskränkt som inte accepterar att din råtta jagar rådjur lite då och då! Så jag tackar för mej och hoppas för din skull att inte någon "sur jägare" ser hunden en dag och avlutar dess "lek" med en välriktad kula! (Något som händer varje år till den drabbade hundägarens stora förvåning!).

/swat
 
Sv: Halt hund!

Jag och "mina" jägare har en överenskommelse,ja.Passar inte den behöver dom inte ha jakträtten.Då klarar jag mig utan. Återigen vill jag påpeka att han springer 50-100 meter,tex ut på ett fält,för att sedan vända.jag anser inte det vara jakt,och jag tror inte att någon domsstol skulle orka bry sig om det lilla heller.Hade jag ansett att han ställde till skada hade jag haft honom kopplad jämt.Men det anser jag inte.Jag är en väldigt stor djurvän och jag anser att jakthundarna här gör mycket större skada.Jag tänker inte kuska runt och jaga andras hundar mitt i natten.Hittar jag dom på dagen och har möjlighet så fångar jag in dom,om det går vill säga.Brukar inte vara så lätt.Och dessutom brukar jag ju redan ha min hund med mig.

Min hund tog en grävling för något år sedan,inne i min hölada.Han dödade den omgående med ett enda sving,och det var inte så att han jagade den innan.Är det också ett jaktbrott? Får jag inte ha min hund lös inne i min lada?
Ska jag hålla min hund inomhus helt kanske? Lära honom gå på låda?
 
Sv: Halt hund!

Rent tekniskt så var grävlingen också jakt och du skulle ha förhindrat att det skedde. Det kan dock vara frågan om så kallad skyddsjakt vilket är en lite annan femma. Du måste dock ändå lösa jaktkort i så fall samt ha jägarexamen.

Även fällfångst på råtta är jakt rent strikt, men där är jaktlagen lite snällare och tillåter jakt även av dem som inte innehar fångstkort.

Överlag så kan en uppdatering av lagtext vara på sin plats eftersom det här rent tekniskt är en juridisk fråga och egentligen inte en jaktlig.
 
Sv: Halt hund!

Jag hann inte reagera innan grävlingen var död,jag tror knappast någon kommer att bura in mig för det.Eller ta ifrån mig min hund.Vad jag vet så har vi inga såna paragrafryttare i mina trakter.
 
Sv: Halt hund!

Har har bitit ihjäl EN grävling på "sin" höskulle.Grävlingen gav sig på honom och fräste,han gav igen.Det tycker jag är helt okay.Hellre grävlingen än min hund,så nej jag tänker inte ha munkorg på honom hemma på min gård för att han biter ihjäl ilskna grävlingar:)
 
Sv: Halt hund!

Jag fick som sagt inga specifika rekommendationer av vet.Fortsätt du att bussa dina hundar på vilt för skojs skull så fortsätter jag att kalla in min hund när han ger sig efter vilt,och får honom att vända ganska snabbt.Det är som sagt så långt jag tänker gå,för har honom kopplad resten av livet det har jag inte.Jag vill att han ska få leva.Presis på samma sätt låter jag mina hästar gå på ca 7 ha året runt.Inga frimärkshagar här.Djur ska leva så naturligt som möjligt.Och det är naturligt för rådjur att bli jagade av rovdjur.Trots detta väljer jag att kalla in honom så att han inte springer för långt.

För er som undrar så är hunden bättre,lätt lätt hälta första minuterna efter att han vaknat på morgonen.Han har fått Rimadyl i fem dagar.Ringde vet idag och bad om Rimadyl några extradagar.Vet höll med mig om att det nog inte är någon ledskada eller något allvarligt eftersom hunden har varit helt bra i två tre veckor innan han började halta igen.Hade det varit allvarligt hade han inte blivit bättre.Så vi gissar på inflammation eller sträckning eller likn.Vi kör nu en extra kur med Rimadyl efter dom fem dagarna för säkerhets skull samt lugna promenader i koppel två veckor till.Blir han inte bra av detta eller om det återkommer igen efter denna gången så kommer jag att röntga varenda ben i kroppen på honom.
 
Sv: Halt hund!

Skönt att det går åt rätt håll med hältan. Om det är en mjukdelsskada kan det ju vara en idé att hålla honom lite begränsad ett tag till innan man låter honom springa lös igen.

Angående Swat så har hon brukshundar. De används inte heller i jakt, så henne kan du lämna utanför.
 
Sv: Halt hund!

Oki doki:) Tackar! Jag hoppas att han blir bra..mitt allt..:crazy: För mig är han som ett barn nästan..
 
Sv: Halt hund!

Om du nu har sådan kontroll på din hund, varför inte kalla in honom direkt då? Istället för att låta honom jaga 50-500 m.
 
Sv: Halt hund!

Om du nu har sådan kontroll på din hund, varför inte kalla in honom direkt då? Istället för att låta honom jaga 50-500 m.

Tänkte jag också på...:confused:

Om man har sån koll på sin hund så borde den ju inte jaga alls...och har man en hund som kan döda en grävling i ett nafs......varför skulle den inte kunna döda ett rådjur då?
 
Sv: Halt hund!

Om du nu har sådan kontroll på din hund, varför inte kalla in honom direkt då? Istället för att låta honom jaga 50-500 m.

Speciellt inte om hunden är halt och inte borde springa.


Och martha har helt rätt. En rottis kan utan problem dra omkull ett rådjur.
 
Sv: Halt hund!

Om man har sån koll på sin hund så borde den ju inte jaga alls...och har man en hund som kan döda en grävling i ett nafs......varför skulle den inte kunna döda ett rådjur då?

Jag blev förvånad över att den hund över huvudtaget kan döda en grävling i "ett enda sving", jag har varit med om sådana som inte över dör när de blivit överkörda :eek:
 
Sv: Halt hund!

Hunden var inte halt när han jagade rådjuret,han var halt när han kom tillbaka.Han skulle säkert KUNNA döda ett rådjur,men det är knappast troligt.Att han skulle komma ikapp det är otänkbart.Ja han dödade grävlingen i ett sving.Han bet den över nacken och svingade till.Den bröt nacken.Jag var beredd att få ringa en jägare som kom och sköt den men hunden släppte efter ett sving och då drog grävlingen ett andetag,sen dog den.
 
Sv: Halt hund!

Men om hunden är otränad och flänger efter rådjur är det ju klart du får en hälta. Du ber ju mer eller mindre om det. Det finns en orsak till varför man tränar upp hundarna inför jaktsäsong. Tränar man inte finns det risk för sträckningar, muskelskador, snedtramp m.m. (något som din rottis har råkat ut för verkar det som). Träna upp hunden under ordnade former innan han får flänga runt fritt så ska du se att du minimerar antalet skador under "rådjursjakten".

Är det inte så att du arrenderar gården du bor på förresten? Vill minnas att jag sett det i någon annan tråd..?
 
Sv: Halt hund!

Det var den förra gården jag bodde på.
Min hund är ute på promenad minst 1 1/2 timme varje dag,året runt.Han går lös hemma på gården utöver det minst 4 timmar per dag.Otränad är han inte.Han är kastrerad,därav övervikten.Den har varit väldigt svår att bli av med. Och återigen så flänger inte min hund runt hej vilt.Detta börjar kännas en aning tjatigt nu.
 
Sv: Halt hund!

Min hund hade alltså varit halt ett tag innan detta uppkom,blivit bra,och sedan kom hältan tillbaka när han jagade rådjuret just den gången.Rottweiler är stor tunga hundar,dom sträcker sig lätt.Han hade lika gärna kunnat få en sträckning när han brottas med sin bror.Ska hunden inte få leva alls bara för att han är en rottis? Det verrkar inte vara jag som är fullast av fördomar här.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 726
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 642
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 601
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej igen, Ni hjälpte mig förut med hur jag skulle hantera mina nära och kära när det gällde min halta hund och hundvakt osv, det här var...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Erikaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp