Halt på böjprov efter bortplockad benbit.

lis

Trådstartare
4åring som op lösbenbit i dec var halt på återbesöket i jan. Behandlades i leden då det tydligen var vanligt med komplikationer efter op. Återbesök idag igen och helt ren på hårt + mjukt underlag och i longering. Men däremot visade han hälta efter böjprov. 2-3steg normalt sen rejält halt några steg och sen blev det bättre och bättre. På vägen tillbaka var han helt ren. Veterinären vet inte vad det beror på. Kan va att han fortfarande är lite stel eller att det stramade i såren han fått i hagen. 🤔
Jag börjar fundera på om det är nåt annat som spökar, nåt ligament tex.
Han ska iaf ridas i trav 2v och sen galopp 2v innan nästa återbesök.
Jag kanske borde ta honom till nån annan veterinär.

Några tankar?
 
4åring som op lösbenbit i dec var halt på återbesöket i jan. Behandlades i leden då det tydligen var vanligt med komplikationer efter op. Återbesök idag igen och helt ren på hårt + mjukt underlag och i longering. Men däremot visade han hälta efter böjprov. 2-3steg normalt sen rejält halt några steg och sen blev det bättre och bättre. På vägen tillbaka var han helt ren. Veterinären vet inte vad det beror på. Kan va att han fortfarande är lite stel eller att det stramade i såren han fått i hagen. 🤔
Jag börjar fundera på om det är nåt annat som spökar, nåt ligament tex.
Han ska iaf ridas i trav 2v och sen galopp 2v innan nästa återbesök.
Jag kanske borde ta honom till nån annan veterinär.

Några tankar?

Hade hästen problem innan operationen?
 
Tråkigt att höra 😔 Finns alltid en risk med pålagringar efter en op av lösabenbitar. Vanligt att man opererar bort lösabenbitar i Sverige men läst en studie som säger att många gånger sker dessa op i onödan och ger bara komplikationer. Jag skulle röntga hästen. ”Gammal” tråd, hur har det gått med pållen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 974
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 794
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp