halt, ptrro...?? vad använder ni?

B

blondie1989

Jag har precis börja lite med nh, och funderar över vilket kommando som lämpar sig för halt. Det borde ju rimligtvis vara ett kommando jag kan använda när jag rider också. Tidigare har jag använt halt när jag hanterar hästen från backen och ptrroo när jag rider. Detta är ju inte konsekvent och alltså fel. Därför är jag nyfiken på hur ni gör, vad ni använder för kommando för att stanna era hästar? För att få lite tips..
 
Eftersom jag rider Western säger jag: Whoa. Utalas långt ner i magen som ´Wow´ eller Wou nånting.

För att byta gångart från t.ex. trav till skritt använder jag det gamla hederliga "saakta aav".
För att sänka farten i den befintliga gångarten (t.ex.från trav till långsammare trav) använder jag "easy" eeessiiiieee.

Whoa är STOPP och inget annat. Från skritt, trav eller galopp.

Det är ganska bra att skilja tydligt på detta. När jag t.ex. longerar så är det jättebra att hästen t.ex. fattar skillnaden om jag vill att den ska sakta ned och BYTA gångart eller om jag bara vill att den ska sakta ned den befintliga gångarten. Det krävs lite pyssel och tålamod för att få just den grejen att sitta.

Whoa är lättare att vara tydlig med. Använd det inte lite hejsan svejsan oavsett vilket kommando du använder för stopp utan använd det BARA när hästen ska stanna. Och har man väl använt det jag då jävlar är det stopp som gäller och inget annat.

"As little as possible (enbart kommando) as much as it takes (tegelvägg?)"
Parelli (utom parentesen så klart)

Kokopelli Mana
 
ja brukar säga sakta när vi saktar av o wow typ när det är halt som gäller. Tycker det lämpar sig bäst med dova ljud o gillar inte "ptrroo" då det är nästan uppiggande för hästen, min varje fall. Men det är upp till var och en tycker dessutom att man ska använda sig av dova ljud då det inte hörs så mkt för de som står o tittar på mm.. :)
 
Säg "hoo".
Det är ett lugnande ljud som hästen lär sig snabbt.

Lycka till!

/Frida :banana:
 
Ptrooo används inom körningen (även historiskt "på landet") och är med det inte fel att använda, när du vill komma till ett stopp. Därefter skall hästen stå still. Om den sedan börjar att flytta fötterna, är t ex "STÅ" eller "STÅ STILL" (alltså kraftigt kommando) lämpligt.

LIA
 
Du menar vad du ska säga när du ska stanna hästen när du "NH tränar" hästen?

Du kan träna in hästen att stanna (och gå framåt) utan ljud. Använd signaler istället, tex att släppa ner repet i backen för att stanna.

Men det är inte okonsekvent att säga ptroo och ibland halt. Hästen är inte dum, den vet mycket väl att om du säger halt så betyder det stanna, om du lärt den det vill säga.
Vad som skulle vara okonsekvent är om du ena dan skulle använda ordet för att stanna och nästa dag så ska samma ord betyda gå framåt!
 
mina reflexer säger alltid staaannnaaa. så då har det blivit det.

dte funkar jättebra
 
Jag använder Whoo för halt (men är lite slarvig och säger det ibland när jag vill sakta ner också... :crazy: kommer på mig själv med att säga fel :o
Det ska betyda Halt och inget annat).
 
Utandning, släpper energin och andas ut. Vid ridning använder jag en kort inandning "högt upp" som halvhalt först. Gäller bara att inte sitta och gäspa :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
951
Senast: Oknytt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 689
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp