Haltande häst? Spark eller överansträngning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cinnamie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 903
C

Cinnamie

Hej alla!

Min häst har antagligen fått en spark på senan under knät på höger framben. Det känns som en galla ca 4cm lång på båda sidor. Hon ömmar vid hård beröring, är int svullen något nämnvärt för övrigt i benet, är inte heller nämnvärt varm. Haltar inte så mycket i skritt men lite mer i trav. Hon stödjer på benet utan problem. Jag smörjer med isbalsam och lindar henne nattetid. Det verkar som om hon haltar lite mindre nu, för det var i onsdag som jag upptäckte det.

Det kan också vara överansträngning, då varken jag eller min medryttare tänkte oss för:cry: med travning nu när det är så hårt i backen, dumma oss. Det har dock inte varit så mycket trav, kanske 1-2 dagar i veckan högst och då har det inte varit länge, men det kanske räcker för att det ska bli en skada.

Har någon varit med om samma problem eller har ni några teorier?:(

MVH Ullis

Sv: Haltande häst? Spark eller överansträngning

Det är rätt omöjligt att säga att det är ditt eller det är inte datt. Det finns ju tyvärr så mkt olika saker det kan vara, från spricka till 'bara' en blodutgjutning.

Men iom att hon är halt, ömmar för palpation, och är gallig/svullen så skulle jag skritta vid hand, ha i mindre hage och om hon inte är bra efter helgerna ta ut veterinären alt åka till klinik.

Har hon feber?

Det räcker inte med isbalsam, utan akuta skador ska kylas o kylas med vatten eller frusna kyldamasker. Man kan oxå ta frusna ärtpaket o linda fast lätt över benet.

Det räcker inte med isbalsam, utan akuta skador ska kylas o kylas med vatten eller frusna kyldamasker. Man kan oxå ta frusna ärtpaket o linda fast lätt över benet.

Och tänk på att ha något tunt tyg mellan hästens hud och 'det frusna' (inte så farligt när det gäller just ärtor kanske, men om man använder sådana där kylkuddar t ex som man tar direkt ur frysen). Med otur kan man få frysskador annars.

Har samma problem fast på vänster fram, annars precis samma ställe och min häst stöder inte på benet, fast hon haltar inte. Ultraljudade för några veckor sedan - fanns inget där och hon har gått på butta en månad. Har masserat med hirudoid lika länge utan resultat.

Har samma problem fast på vänster fram, annars precis samma ställe och min häst stöder inte på benet, fast hon haltar inte. Ultraljudade för några veckor sedan - fanns inget där och hon har gått på butta en månad. Har masserat med hirudoid lika länge utan resultat.

Och rtg visade inget heller?

röntgade aldrig. vi hade remiss från vet på ultraljud bara. Det är troligtvis ledinfl.

röntgade aldrig. vi hade remiss från vet på ultraljud bara. Det är troligtvis ledinfl.

Fast om det är ledinfl borde man ju ha bedövat och sen behandlat leden? SPeciellt om en månads butta inte gjort det bättre.. Jag skulle göra en stor klinikkoll jag.. Håller tummarna hon snart blir bra iaf.

Hade ut en kiropraktor idag som tittade igenom hela hästen och se där! Hon har gått och dragits med en förskjutning i minst ett år och vi har haft ut div. veterinärer som satt henne på butta. Kiropraktorn knyckte till henne några gånger och hon verkade helt nöjd efter det så nu får vi äntligen börja sätta igång henne igen! Svullnaden i frambenet berodde på felbelastning så att senan blev ansträngd. Ha! Att det kan vara en sådan "simpel" sak ibland! I övrigt tyckte han att pållen var fräsch för sina 24 år och det känns ju skönt

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Karre
·
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den... 2
Svar
20
· Visningar
3 571
Senast: mian
·
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka