Bukefalos 28 år!

G

Goblin

Hej!
Jag undrar lite över hålväggar mm...
Har nån haft det på sin häst och hur behandlade ni det?? Hur lång tid tog utläkningen och red ni hästen medan det "växte ut"...?
Finns det något man kan tänka på för att förhindra hålväggar??
//Goblin
 
om du menar hålväggar som orsakas av bärrandsröta så vet jag ganska mycket efter att ha haft det varenda höst/vinter i tre år nu.
Förebyggande: kratsa hovarna varje kväll när de går in. ta ordentligt ute i kanterna (på bärranden) då märker du direkt om det börjar bli något hål.
Om du redan har fått det: tvätta med jodopax (hovslagaren här tycker att man ska lösa socker i jodopaxen så att bakterierna äter socker istället för hov, men jag har inte märkt någon skillnad). Om det är ordentliga hål kan man stoppa bomull i hålen och hälla på jodopax, för då blir det lättare att hålla rent. Men ta ut bomullen på kvällen för det behöver komma in syre i hålen. Våran hovslagare klipper alltid bort ytterväggen. Är det då stora hål och h*n får klippa bort riktigt mycket så kan ju hästen ömma.

Annars är det väl bara att hålla ordentligt rent speciellt när det börjar bli lerigt i hagarna.
 
Vi hade hålväggar på två unghästar förra hösten och tvättade då med väteproxid morgon o kväll. Det gick över efter en månad ungefär.
Viktigt i förebyggande är att kratsa hovarna dagligen.

:- Tålamod -: :banana:
 
Har en unghäst med det just nu. Vi tvättar hovarna (hålväggarna) en gång om dagen, det när han kommer in från hagen. Häller också i väteperoxid men enligt vår hovslagare så räcker det en gång/dag. Sen trycker vi i tjärpasta i hålen så att det inte ska komma ner smuts.

Han är bara två år men körs som vanligt och ska snart börja ridas in. Det märks inte alls på honom och han har aldrig varit halt vilket dom tydligen kan bli. Se till att hovslagaren kan sin sak och vet hur mkt han ska skära upp. Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp