Hålväggen - läkningen skapat större hälta!

Mumin_79

Trådstartare
Min häst har nu varit skodd i två skoningperioder på fram.
Han var halt pga hålvägg på höger fram, inte mkt dock utan knappt synligt.

Efter skoning blev hästen ohalt efter ca två veckor.
Skodd av klinikhovslagare senaste tillfället.

Den första hovslagaren som jag varit mkt nöjd med(by the way) slog inte i någon söm vid själva hålväggen men vi hade många tappskor) Klinikhovslagaren skodde om och slog i söm i alla hål ( förrutom längst bak. Han skodde mkt snyggt och skorna satt på ända fram till avskoningen igår.

Hästen blev iallafall mycket mer halt för ett par dagar sedan.
Skoddes av, verkades och behandlades. Hästen prövades på volt innan avskoning, efter avskoning, efter verkning och efter pånyttskoning. Hålväggen har blivit, bättre- mer grundare. Påbörjad läkning med andra ord, dessutom har hans lammelrand blivit mkt mer tight på de skodda fötterna.
Frågan är om det var så att läkningen skett så pass snabbt att det var sömmen som satt i hålväggen som skapat smärta?

Ingen större skillnad före och efter omskoning. När hästen var barfota såg denna mer bekväm ut på mjuk underlag (knappt ingen hälta) , men samma status på det fasta underlaget.

Idèer? Är det vanligt att hältan blir värre i detta stadie, kanske hästen behöver bli avbelastad vid hålväggen( alltså uppverkad)

Hästen ska in till kliniken på måndag.

Mumin

Sv: Hålväggen - läkningen skapat större hälta!

Kom igen nu hovisar och hovintressanter spekulera fritt jag ska ändå svettas igenom helgen :angel::eek:

Mumin

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 267
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 383
Senast: Lejd
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 202
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 044
Senast: zooii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka