Halvblod + connermar = ???

Sv: Re: Halvblod + connemara = ???

Söt häst! Ponny i stort format...
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Aha! Då förstår jag. Men det kan inte ha varit lätt...
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Francess skrev:
Aha! Då förstår jag. Men det kan inte ha varit lätt...

Näe jag tror inte att det var lika smidigt som två normal stora hästar. Men vad gör man?
Svenska ridponnyn behöver mer fullblod i sig ;)
Och den här unga welshgrabben har fått det högsta bedömda hopppoängen i welshens historia, så man kan ju hoppas att det blir nått alldeles extra av besväret :love: :love:
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Ni visste väl att :bow: Milton's :bow: "riktiga" pappa är en Connemara? det är ett faktum som hela England vet om!

En korsning connemara/(halvblod) kan registreras som "part-bred connemara"!

:bow: Anledningen till att halvblod korsas med connemaror är p g a connemarans fantastiska hoppning! :bump: (Titta bara på Milton - världens bästa häst!) Ett annat exempel är Dundrum, som tävlade på internationella hoppbanor, där han gjorde väldigt bra ifrån sig!

Så nu vet ni det, om ni inte visste det innan... :)

Titta gärna in på min hemsida, Irish Dream !
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

har en kompis som hade en sådan korsning. mamman var connemara och pappan Pepe. hon ville ha en ridhäst efter sitt sto som hon ägt hela livet. Det blev en 150 cm sak, långlinjerad allround. Grinig men det kom från stoet. Hon i sin tut betäcktes sedan med ett fullblod, Strong Statement, och den avkomman har humör men är tydligen väldigt bra på mkt.
Vår lilla hingst 117 betäckte ett 152 cm sto i somras. Inga problem, stoet la sig ner första gången(i hagen) och sedan blev det grop betäckning. Omvänt så betäckte han även ett litet shettis sto under 1 m och då stoe han i gropen och hon ovanför. Värre med en stor hingst än en liten. :smirk:
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

connemaran skrev:
Ni visste väl att :bow: Milton's :bow: "riktiga" pappa är en Connemara? det är ett faktum som hela England vet om!

Har jag missat nåt? :confused: Miltons pappa var väl ändå ett holländskt halvblod (KWPN)?
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Milton är e:Any Question-Marius xx(stavas?) eller så är det omvänt med Marius xx-Any Question...jag minns inte riktigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halvblod + connermar = ???

Milton var e Marius (Marco Polo - Sinaeda) u Aston Answer e Any Questions :)
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Ahh så var det!Tack! :) Nu slipper jag mera gråa hår!!! :D (du vet jag kan inte släppa tanken när jag tycker att jag borde ju veta detta-minnet är kort ibland!) ;)
 
Sv: Re: Halvblod + connermar = ???

Vad är det du kallar "slask register". Om du har en connemara/Hbl korsning med godkänd faders hingst blir den 93:a och det är korsningsponny är alla okända blir det 99:a och där är alla som ingen härstammning har.

Alla avkommor som är korsningar efter godkänd renrashingst blir 93:a, samt även en del efter godkänd ridponnyhingst beroende på moderna stam.
 
Sv: Re: Halvblod + connermar = ???

Lena_B skrev:
är hingsten halvblod blir det ASVH.

Undrar bara, om man har ett ponnysto och betäcker med halvblod, kan inte den avkomman reggas i ASRP??? eller måste man ta ASVH? :confused:
Det blir ju en ponnykorsning! (liksom halvblodskorsning)
 
Sv: Re: Halvblod + connermar = ???

Fick ett tips i våras ang ponnysto + hblhingst. Svårt att veta storleken på förhand så det man kan göra är att registrera i ASVH till att börja med. Blir det häststorlek så är allt ok, men blir det ponnystorlek så kan man registrera om i ASRP. Däremot kan man inte göra tvärtom! Det är i alla fall vad jag fått höra.

Å andra sidan får ju ridponnyerna vara upp emot 153-155cm vid inmönstring.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Jag har också haft en connemarakorsning som var stor häst :)
Han gick *** fälttävlan och rörde sig som bara den.
Pappan fullblod mamman connemara och han var född på Irland

kermitny.jpg
 
Sv: Re: Halvblod + connermar = ???

Ok, tänker mest på kostnaderna. Det är ju mycket billigare att regga fölet i ASRP, det är ju tänkt att det ska bli D-ponnyhöjd men man vet ju aldrig.
 
Sv: Re: Halvblod + connermar = ???

Nej, det är ju just det, man kan aldrig veta! Kan ju bli både C-ponny som liten storhäst, likaväl som D-ponny. Försäkringar å sånt är ju också billagare på ponny än hbl(-korsning).
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Han ser jättefin ut, det lilla man kan se! Men inte så jättestor va? Fullblod + connemara är kanske en bättre korsning? Å andra sidan finns det ju lättare/ädlare hbl med...

Med tanke på att det är ett år sen jag la in tråden är det roligt att den har levt upp igen!
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Fullblod/Connemara är en variant som jag helt klart skulle föredra framför hbl/conn. Inte minst för att det redan finns fbl i Connemara-rasen. Little Heaven xx ligger ju ganska nära hos många av de nu verksamma hingstarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp