Halvblod + connermar = ???

Sv: Halvblod + connermar = ???

Oj, det märks väl inte så mycket! Jag menar, Connemara är ju knappast ädla varelser... ;-)
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Finney Master tex hade honom som farfar (värt att nämnas är att Little Heaven xx är pappa till Carna Dun, som alltså är pappa till FM) och ett annat fullblod som morfarsfar. Nu finns ju inte själva Finney Master kvar men han borde väl ha några söner kvar i aveln.

Sen har vi en arabhingst som ligger hyffsat nära, Naseel ox, som är pappa till Clonkeehan Auratumn som finns i en väldans massa hästar, bland annat ligger han (CA alltså) som pappa till Brantshammars June som i sin tur är mamma till Brantshammars Julie som antaligen är en av de mest avelsmeriterade stona i Sverige (alla raser!)

Men inte kan man säga att rastypen är särskilt fullblodslik ! Men blodet finns där iallafall.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Jag har sett en trevlig häst f.91 e.Lacoste (hbl-hingst? Vet ngn nåt mer? Kan det vara Lacoste e.Landgraf?) u.Kanasta ue.Brantshammar Korak RC 16, uppfödd av Grytåsa Stuteri. Denna häst var registrerad som "Halvblod", och ca 170 cm i mkh. Tävlade hoppning upp till 120.
Vet dock inte om han var 50% eller 25% connemara.

Hlsn Helena
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Han såg mindre ut på fotot! Men det kan ju ha varit vinkeln också. 163 är ju ändå ganska lagom tycker jag.

Jag har inte så bra koll på connemarorna öht. Men jag tycker det är en trevlig ras! Vet inte om det är mina fördomar, men jag upplever dem som lugnare/stabilare än welsharna överlag?
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Patsy har två halvsyskon där den ena är e Chou Chou Dess Dames(?) och den andra efter en travare, ska visst hoppa bra, fast de är födda 02 och 03 (tror jag) så det är ju lite tidigt att säga.

Men om de avlar på det vet jag inte riktigt, de verkar i princip ha lagt ner avelsverksameheten för tillfället. Var ett tag sedan jag pratade med Janine.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Angående Milton...

Miltons mamma stod hos hingsten Marios (nånting...), alltså Caroline Bradleys hingst som hon tävlade med. Men hästskötarna i det stallet hävdade att han inte alls av någon anledning var intresserad av att betäcka ston.

I samma stall stod connemarahingsten Celtic Truska Prince (som för övrigt lämnat många storhoppande, renrasiga connemaror). Celtic Truska Prince skulle vara provhingst åt stoet (Miltons mamma), men han råkade slita sig och betäckte henne.

Detta kom dock inte fram förrän några år senare, eftersom att stallet inte hade vågat erkänna vilken miss de hade gjort...

Men då var Caroline Bradley redan död, och hennes föräldrar har alltid vägrat att DNA-testa Milton, eftersom att de förmodligen vet att hans pappa inte är Carolines älskade tävlingshäst...

Att Miltons pappa är Celtic Truska Prince är en sak som hela England vet! :)
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Man ska inte lita för mkt på hörsägen...

Det gick mkt snack om att Milton liknade en connemara...men han var ju oerhört lik sin morfar som INTE var en connemara utan hbl hingsten Any Questions.

Att connemara/hbl eller connemara/fbl kan bli lyckat är väl en sak för sej...men man ska inte gå efter hörsägen och driva rykten vidare, om man inte har direkta fakta som bekräftar faktum att fallet verkligen var så.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Självklart var Miltons morfar Any Questions! Men hans pappa var INTE marius, för det var Celtic Truska Prince. Det är ett faktum som hela England vet!
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Det är nog ingen som tror dig förrän du kan bevisa det!
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Hakar på min egen tråd! Fast nu ang fullblod + connemara...

Får snart hem ett xx-sto på 10 år som jag ska avla på. Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa connemarorna! Vilka connemara-hingstar är det som gäller för hopp/fälttävlan? Hur stor kan man räkna med att en avkomma blir? Det får gärna bli storhästformat! Ska man välja en kraftigare eller lättare hingst?
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Gå in på connemaraföreningens hemsida så hittar du en hel lista med alla hingstar till avel med härstamning,storlek etc...och de flesta med bild på....bara ett tips.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Tack jag vet och jag har varit där inne flera gånger. Eftersom Olgaklara har egna erfarenheter och dessutom tävlat "en sån här" (se bilden!) frågar jag henne om hennes tankar och idéer. Hon är ju trots allt väldigt insatt.
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Patsy är ju e "Packie" och jag tror nog att hon kan bli en "fälttävlansponny", full fart i skogen över stock och sten, oerhört säker på foten. Hoppar mjukt och säkert (även men mig på ryggen som inte är särskilt road av att hoppa). Han är lite "rejälare" men inte tung och Patsy är inte liten (tror hon växer över). De kan tydligen bli lite tuffa i huvudet hans avkommor (P är hård men snäll) och det skadar väl inte direkt om man ska ut och tuffa i terräng :)

Carnaby Patrick Hooligan skulle jag kunna tänka mig alltså men inte alls tillräckligt insatt!
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Kolla in Poetic Justice RC 81.
Han är över 1,50 och har redan lämnat många bra hopp-ponnisar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp