Halvblod + connermar = ???

F

Francess

Det verkar vara ganska(?) vanligt att korsa halvblod med connemara. Men varför? Vad är man ute efter och vad blir resultatet? Kan avkomman reggas som halvblod eller blir det ponny av det hela?

Jag tycker connemara är en härligt trevlig ras (de jag träffat på åtminstone) men det är ju ändå en ponny!

Ni som vet, upplys mig!!!

:bow:
 
Nej, det förstår jag ju, men det blir väl grå papper? Men storleken då? Blir det alltid stor-häst höjd?
 
Min gamlas connemara mamma var ca 140 cm och hennes holsteiner pappa var 170 cm, själv är hon ca 160 cm.
Jag har även haft en med connemara pappa 151 cm och irländsk importerad mamma ca 150 cm, sonen var vid 5-år fyllda ca 167 cm!
En annan jag har haft hade arab pappa och connemara mamma och blev 148 cm.
En dressyrhäst som jag red i många år hade fullblods pappa och new forest mamma. Sonen vart ca 150 cm.
Och varför gör man denna korsning, och new forest, med halv-och fullblod och arab, är ofta att du vill ha en supermaxad tävlingsponny.
Då dessa ofta blir överhöjdare, blir det ett gäng mycket trevliga ridskolehästar, tonårshästar eller rent av familjehästar.
Med ponnyn sunda förnuft blir dom bra på vad du än ställer dom inför för utmaning.
Skulle aldrig skaffa mej ett tråkigt halvblod.
Sådana har jag träffat alldeles för många av under mina snart 40-år tillsammans med hästar.
 
Man försöker styra upp registreringen efter hingsten. Om hingsten är connemara registreras normalt "oäkta" avkommor av Ridponnyföreningen i deras "slaskregister", är hingsten halvblod blir det ASVH.
 
Ok! Verkar som det blir lagom stora hästar av korsningarna. Själv är jag inte så förtjust i hästar på 170 (min egen höjd). Har aldrig ens vågat mig upp på en sån stor kuse!

Låter som trevliga korsningar.
 
Tack för hjälpen! Visste inte att det fanns slaskregister. Men det är ju bra, om nu "ponnyn" blir 160 eller högre!
 
Ingen annan som har några tankar om connermara + hbl? Någon mer med erfarenhet kanske?!
 
Men snälla, bara för att hästen är klassad som halvblod så behöver det ju inte betyda att den är tråkig!!!
Har själv ett halvblod, och han är verkligen INTE tråkig!
Nu har jag ju inga papper på honom, så jag kan inte utesluta att det finns lite ponnyblod i honom. ;) Kolla bilderna, han ser ut som en jättestor ponny! :D
 
Connemara + halvblod? 1. Man vill ha en stor häst med sin vanliga connemaras psyke och sundhet 2. Man blir glad när man betalar språngavgift för en connemara till sitt halvblodssto (tänk att ha tillgång till rasens bästa hingstar för 3000-5000:- och kunna få en hingst med dokumenterad nedärvning av t ex hoppegenskaper!)3. Man blir glad när hästen är lika lättfödd och skadefri som en ponny 4. Man blir glad när man betalar registrering (300:- för x-ponny) och försäkringspremien för sin stora häst på 160 + som är häst utanpå och ponny inuti...
 
Så du reggade din som korsningsponny trots en mankhöjd på 160cm??? :confused: :D Eller det hade med hingsten att göra kanske...det var väl connemara hingst och hbl sto?

Om man reggar avkomman som hbl då. Blir försäkringspremien högre då?

:bow:
 
Är det connemarapappa registreras alltid fölet hos ASRP. Ingen kan ju veta hur stort det blir, inte ens uppfödaren... Jämför försäkringspremierna för ASVH reg halvblod och korsningsponny! Skaderisken är ju säkert mycket mindre, så det är nog rätt.
 
Lustigt egentligen, för det är ju samma häst! Men bra tips, tack.

:bow:
 
Re: Halvblod + connemara = ???

Någon som har foto på sin eller någon annas hbl/connemara?

:bow:
 
Och man blir ledsen när man säljer ;)

Jag skulle anta att efterfrågan på den typen av korsning är lägre än på motsvarande renrasig häst.

Fast jag skulle personligen mycket väl kuna tänka mig en Connemara korsning !
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Francess skrev:
Det verkar vara ganska(?) vanligt att korsa halvblod med connemara. Men varför? Vad är man ute efter och vad blir resultatet? Kan avkomman reggas som halvblod eller blir det ponny av det hela?

Jag tycker connemara är en härligt trevlig ras (de jag träffat på åtminstone) men det är ju ändå en ponny!

Ni som vet, upplys mig!!!

:bow:

Man är väl ute efter en bra hoppavkomma kanske? :)
Connemaror är ju "kända" för att vara bra hoppare.

Har fått träffa på en underbart GULLIG precis en sådan korsning!
Häst storlek, skimmel u.Godkänt connemarasto e.Cardento 933, f.1998, och den var fruktansvärt klok på hinder och hoppade JÄTTEBRA! Blev så kär i honom! :love: :love:

http://community.webshots.com/s/image12/6/95/24/150769524rEikdD_ph.jpg
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Hur funkar det när man betäcker halvblodssto med ponnyhingst, tex connemara? Storleksskillnaden kan ju vara rätt så rejäl. Står stoet i nerförsbacke då???
 
Sv: Re: Halvblod + connemara = ???

Francess skrev:
Någon som har foto på sin eller någon annas hbl/connemara?

:bow:


Här är Aragorn.
Stallet - som är Skånsta Ryttare - ägde honom ett tag.
Hans stam är Karlsdal 578 - Gina - Jocer 467 - Ballad Singer (som var renrasig connemara).
Aragorn, kallad Totte, var som ett vanligt halvblod - åtminstone i storlek. Jag vet inte exakt hur stor, men i alla fall ca 165 cm.
Jag vet inte hur han var att rida eller så, för jag klappade bara på honom. :)
5-4-2.jpg
 
Sv: Re: Halvblod + connemara = ???

Min kompis hade en supertrevlig connemara/hbl. Dock rätt egensinnig :) Supermysig att rida, men lite begränsad i sin kapacitet, hoppade högt på träning men hade svårt att länga sig över längdhinder som var lite större, rörde sig trevligt men gärna mer uppåt än framåt liksom.

Han avslutade sitt liv som uppskattad ridskolehäst ett par terminer.

Några gamla bilder och lite text om honom hittar ni på http://hem.passagen.se/madick/reggi.html
 
Sv: Halvblod + connermar = ???

Francess skrev:
Hur funkar det när man betäcker halvblodssto med ponnyhingst, tex connemara? Storleksskillnaden kan ju vara rätt så rejäl. Står stoet i nerförsbacke då???

Känner ett fullblodssto (ca 1,55) som betäcktes med en welshhingst (ca 121) för att få en ridponnyavkomma och dom använde betäckningsbom med grop.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp