• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 665

Mitra

Trådstartare
Jag har ett halvblodsto som jag skulle villja kolla stammen längre bak än det som står i papperna. Finns det någon svensk/utlänsk sida som man kan söka på???

För när det gäller travarna så är det så lätt att söka längre tillbaka.

Eller är det någon här som vet?!

Hon är efter Egerländer 777- Landkette 22577

Jag är mest intresserad av vem hennes mormors mor Kokette 9214 är efter.

Sv: Halvblod

Sidan som Görel och Hanna hävisade till är jättebra. Jag har kollat långt bakåt i min pållas stam. Såpass långt att jag kom fram till en av de fyra hingstarna ni vet.
Kommer inte ihåg om det var Bervely Turk eller Goodolphin Arabian eller vad de nu hette.
Kul i alla fall.....

Du menar det engelska fullblodets tre stamfäder :)

Darley Arabian, Godolphin Barb och Byerley Turk!

Jo

någon av dessa var det. Trodde bergis att jag skulle komma ihåg vem, men det är bara att konstatera att jag får söka en gång till. Och då SKA jag skriva upp det.

Sv: Jo

Tänk bara på att alla uppgifter inte alltid stämmer där, det är tex fel i flera av mina hästars stamtavlor. Man får ta det med en nypa salt med andra ord.

Hon är efter Urbino-Kaifas-Novarro-Effendi-Jackal-Konitz-Hyperion

Tack för påminnelsen

Hur kan man kolla korrektheten då, om man nu skulle vilja lägga ner ett sådant jobb?
Mest kuriosa faktiskt.
Jag vet att det finns en hel del fel även i STCs dator.
Släktforskade där på mina tidigare hästar, och en av dem var det definitivt fel på. Där hade jag kommit ner till 1932 och så plötsligt står det att en hingst född på 50talet var hans fader......

50talshingsten har ingenting att göra med mina hästar, då de är helt fria från den blodslinjen - föutom då tidsaspekten.

Vad gäller stoet som frågan gäller kollade jag i stamboken innan jag lade in henne.

Annars brukar jag med ojämna mellanrum gå in på sidan och kolla att matadorer som t ex Utrillo och irco Marco inte blivit ändrade.

Är hon registrerad så kan du få hemskickat information från Asvh annars. Det gjorde jag! Hingstarna brukar ju vara hyffsat lätta att få tag på, men stona är ju lite värre om man inte har stamböcker. Jag mejlade dock Asvh och några dagar senare hade jag ett brev hemma i postlådan med utrag ganska långt bak i stoleden!

Fast det är ännu bättre att fråga här eftersom vi är några som har gamla stamböcker och kan kolla upp alla kända stoled. Min äldsta stambok är från 1918 :D

Jag vet att det här är ett jätte gammal tråd men jag ville ändå svara..
Jag har nämligen haft hand om Landkette från den 6/8 -87 då hon föddes tills den 24/11 -05 då hon dog..
SAKNAR HENNE MER ÄN DET FINNS ORD FÖR!!!!
Hennes fina 6-åriga dotter finns iaf kvar i stallet o hon är mamma upp i dan..
Om du skulle få syn på det här inlägget så får du gärna höra av dig om du vill...

Liknande trådar

Avel Hejsan! Såg en annons på ett sto jag blev lite intresserad av, men har en fråga ang. stammen. Den står som SWB på blup och så, men såg...
Svar
11
· Visningar
1 213
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 373
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 394
Senast: squarepants
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 321
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka