hämta i hagen??? svårt eller lätt för dig???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare nettan77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 272
N

nettan77

ingen häst är omöjlig att fånga! varför? jo, därför att
glada hästar är väl anpassade hästar och väl anpassade hästar har ingenting emot att bli hämtade i hagen. så enkelt,men ändå så svårt. för att hitta problemet,måste du rannsaka dig själv.utmaningen för dig är att behålla hästens intresse. hästar kan inte ljuga och därför ljuger de inte. hästens språk är enbart grundat på känla. en känsla dyker upp och är kopplad till ett visst tillfälle.
om känslan innehåller smärta eller obehag så är det logiskt att hästen undviker liknande tillfällen i fortsättningen.
glada hästar är väl anpassade hästar och väl anpassade hästar har ingenting emot att bli hämtade.ändra dina rutiner, hämta inte hästen varje gång du går till hagen, utan häls bara på,klappa lite och gå därifrån,då väcker du nyfikenheten hos hästen.

detta är en del av texten som Leslie Desmond skrev i hästfynd nr 4/ 2004 mycket bra skrivet läs hela!! ;) :) :bow:

Utifrån detta resonemang har jag alltså glada och välanpassade hästar. Jag behöver förresten sällan "hämta dom" (de kommer av sig själva) och om jag håller fram grimman så trär de självmant in huvudet i den. Ibland försöker båda samtidigt :crazy:

Ibland kostar de t.o.m. på sig en gnäggning eller åtminstone fladdrar de med näsvingarna när jag kommer. Fast ibland undrar jag om det inte är maten de hoppas på? I sommarhagen när de äter som bäst har det hänt att jag ropat mig blå och de verkar vara stendöva. Då får jag "gå och hämta" vilket i o f s inte är några problem. Jag är ju inte bara den som kommer med sadel och träns utan även med annat smått och gott.....

Jag lästa artikeln av Desmond. Den är helt ok.

Frid Kokopelli Mana

Min häst är oxå en glad häst :D
Han kommer nästan alltid till mig, men när det är mycket gräs får jag gå och hämta honom. Men han vänder aldrig och går ifrån mig...

Jag tycker det är bra att hästar är så ärliga djur och speglar ens egen hästhållning, det är det som är så fascinerande och intressant med hästar! :love:

Jag som av olika anledningar känt mig lite förvirrad i mitt hästskap fick ett kvitto av min pålle att jag nog är på rätt väg i alla fall. När jag skulle plocka in honom sist så lyfter han på huvudet, gör en helomvändning och kommer TRAVANDE fram till mig. DÅ blir man glad. Har iof aldrig haft några problem med att hämta honom. Han brukar dock tycka att kom du matte, jag väntar här.
Eftersom jag nuförtiden nästan enbart tar in för att rida eller nåt annat arbete, inte så ofta för mat, så tycker jag det är ett gott betyg jag fick av honom.

:smirk:

Jämfört med en trist vinterhage där hästen står själv är jag skoj, jämfört med en stor sommarhage men massor av käk är jag rätt trist.

Men eftersom du har din häst i en hage själv nettan77 kan jag förstå att din häst inte springer iväg när den ser dig.

Även på 4 hektar nyligen beträdd sommarhage så kom Malte som en skottspole sekunden jag ropade - likså de hästar jag hade före honom. Visst är mat roligt, men fördelen med sommarbeteshästar är att de sällan är särskilt hungriga, och således inte har den instinkten "aktiverad".

Mina kommer så snart någon närmar sig hagen. Är det jag eller min "stallslav" så rusar de till grinden och skriker för att de vill KOMMA UT!!!!
Det finns nåt fint Nalle Phu-citat som är ungefär "jag undrar vad för spännande som kommer att oss hända i dag" och det är ett bra hästträningscitat. Att hästen aldrig ska veta i förväg vad vi ska hitta på utan bara ana att det kommer att bli spännande och roligt! :)

"min" pålle har blivit slagen i hagen hos sin förra ägare så han är fortfarande osäker när man hämtar honom. När han märker att man är på väg ner i hagen så höjer han huvudet och tittar och sedan när man kanske är 10 meter ifrån så vänder han sidan mot mig och tar några kliv bort. Alltid med ett öra vänt mot mig. efter några meter så stannar han och vänder sig mot mig och då får jag ta honom.
Nu under den senaste tiden så har han gått emot mig ibland när jag kommer men stannat några meter framför.

min förra foderponny kom galopperande i mot mig i hagen. och var det några andra hästar som ville fram och hälsa på mig så jagade han iväg dom. Han tyckte väl att jag bara var hans matte. :)

jag har den inte själv läöngre,r bara under inlärningsperioden. nu går han med en ardenner.

japp,det är så det ska vara tycker jag. hade en kompis som bara hämtade hästen när den skulle arbetas(ridas,longeras,köras)den hästen VISSTE ju att det var arbete på gång och därför gick han iväg. hästar är ju som sagt bekväma av sig,han ville inte jobba.om hästen inte vet vad som skall hända efter att man har tagit ut den ur hagen får man en nyfiken häst som hänger med på det mesta. :)

då e det viktigt att du är lugn i dina rörelser,han visar att han snart kommer att ty sig till dig!! lycka tíll :)

Jobbar man en häst efter förnuft så kommer den ändå gärna...arbetar den fel ...kommer den inte..

Förövrigt kommer alla mina när jag busvisslar....full sula...och det är travare som tränas hårt.

vad kul,men min"vän" jobbade inte sin häst speciellt hårt,däremot hade den ont i ryggen och det påpekade jag massor av gånger men min "vän" lyssnade inte på det örat!! :confused: :crazy:

Men hur skulle man hinna med det??

Jag har som de flesta hästen uppstallad, det är inte jag som släpper in-ut, inte jag som fodrar.

När jag är där mina timmar är det för att sköta om hästen och rida. Då har man inte tid att släpa hästen fram och tillbaka till hagen.

Jag har iofs inga problem med att fånga in min häst men när gräset kommit stannar hon hellre hos det än går in i stallet med mig.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 688
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 737
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur