Han är för gó..

L

lisarap

Vet knappt om det är normalt.. Hingst, ½ år, hanterad i 4 månader.
Går promenader, lyssnar till *halt*, *sakta*, *skritta*, *trava*.
Han har haft benskydd på alla 4 benen, täcke, tömkörningsgjord prövade vi för någon dag sedan, men ej spänd, har haft täckgjord, är verkad, lastad..

Köpte honom när han blev 2 månader, helt ohanterad, nu, 4 månader senare så är han väldigt lätthanterlig.

Jag har fått höra fruktansvärda historier om hur unghingstar är, att de kan vara farliga, hoppar, stegrar, bits, sparkas osv.. Kommer detta beteende senare eller är han en bra kille?
Han har aldrig blivit tillåten att bitas eller ta godis ur händerna, sparkas inte heller, i början var han sjövild och ville inte att jag skulle peta på honom, fick mig 2 sparkar och när vi gick så sparng han, sparkade mig och dummade sig, men slutade med det när han gick omkull..

Jag funderar på en sak om mig själv.. Jag lägger ner enorm tid nu, tänk om jag tröttnar när jag tycker att han är såpass snäll osv och sen när han är 3 år och ska ridas in är han ett monster?!

Sen har jag en fråga, har tänkt binda upp honom, hur ska jag göra? Har tänkt ta en cykelslang på båda sidor om stallgången och binda upp, eller ska jag ta en slang och binda upp honom i boxen, han står stilla när jag hanterar honom men det är ju bra om man kan binda upp honom i ex transporten och han inte får panik för det..

Tack för svar på frågor..

Mvh Lisa.
 
han låter ju jättemysig den der.
syckel slang låter bra att binda upp honom med.
lycka till
 
Låter som en mysig häst. :)
Jag tror inte att du tröttnar för att han är snäll. Tänk på att det är din förtjänst.

Min erfarenhet av unghästar är sån att små hingstar ofta är MYCKET snällare än små ston, fram tills unghingsten börjar uptäcka att de är pojkar vid ca 1 - 2 års ålder.
Innan dess är de ofta ycket snälla och trevliga att ha att göra med.
Men är man bara kosekvent och bestämd hela tiden, så att de aldrig behöver tvivla på vem som är ledaren, så brukar det inte vara några problem.
Sedan är det ju väldigt inividuellt. Vissa är snälla hela tiden, andra blir RIKTIGT vidriga att hålla på med.

Lycka till med lillhingsten!!

// Anna
 
hänger ej med. du har haft han i 4 mån. köptes när han va 2 mån? när avandes han från sin mor :confused:
 
Han är för mig helt normal...vänta till våren så ser du vad du har för en häst..en del hingstar är guda snälla men får vårkänslor som man kan kalla det :D...det är normalt för dom att testa och hingstar är lite tuffare i sättet än stona..Jag tycker du skall ta det lite lugnt i hanteringen av honom, för bakslagen kan komma om man håller på förmycket...TRÄNA inte, utan bara gör saker.....träning på så unga hästar(upprepad) brukar inte vara av godo....

Hoppas din lille hingst fortsätter att vara snäll, iofs så är dom ju snälla alltid men med mer eller mindre "attityd" som som sagt är helt normalt för en ung grabb att testa :D
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 545
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 608
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp